Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
#1217516
Min koppling tjuter ibland i dragläget vilket är ganska irriterande, Tänkte beställa en kopplingssats för 1700kr
och byta själv men jag har inget riktigt mekgarage utan bara en plats i ett flerbilsgarage.
Vad tror ni om att köpa 2 ramper på Biltema eller på Biltema och köra upp framhjulen på ller använda pallbockar för att byta kopplingen?
Sitter en M90 i min 940 och vad jag har förstått så är den tyngre än dom andra 940 lådorna.
Vad tror ni? Är det genomförbart eller är det bättre att lämna in den och betala 5000kr inkl material?
av Arne
#1217554
Allt går, men det blir trångt med bara Biltema ramper. Du ska rymma att släppa ner växellådan med sprängkåpa och dra undan den.
Då jag ägde en 740 så tjöt den till i kopplingen vid dragläge, det lät så i över 10000 mil utan att något hände.
av NilsO
#1217565
Av egen surt förvärvad erfarenhet vet jag att ramper inte är så bra vid sådana arbeten. De är för mycket i vägen. Man behöver kunna kravla in från sidan. Pallbockar är bättre.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1217853
Hej

Jag vet Mekar som jobbar helt ensamma.
De byter kopplingar och allt ändå.

Hur klarar dom det?

Jag ska själv byta till förstärkt koppling snart. Mer effekt kräver det.
M90 låda har jag.
Kan knappast vara RAKETFORSKNING OCH HELA SLÄKTEN jalla jobb?
Är det fyra eller fem bultar typ?
#1217864
Jag har ett antal gånger bytt koppling eller haft nere växellåda på en bil på bockar och det går ensam men man måste ha en bra garagedomkraft och givetvis bra bockar (4 st). Det är lämpligt att ställa den på 4 bockar och använda garagedomkraften för att lyfta ner och rulla undan växellådan. En Haynes rep.handbok rekommenderas om du inte gjort det innan, det är ganska mycket som ska lossas och skruvas dit igen innan det är färdigt. Rekommenderar att byta lagret i vevaxelns centrum också, det går visserligen nästan aldrig sönder men det kostar jämförelsevis nästan ingenting och är lätt att byta när kopplingen är bortmonterad. Likaså vevaxeltätningen som sitter bakom svänghjulet, Mer jobb, men det känns "sådär" om det börjar läcka efter ett år
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1217865
lennarte skrev:Jag har ett antal gånger bytt koppling eller haft nere växellåda på en bil på bockar och det går ensam men man måste ha en bra garagedomkraft och givetvis bra bockar (4 st). Det är lämpligt att ställa den på 4 bockar och använda garagedomkraften för att lyfta ner och rulla undan växellådan. En Haynes rep.handbok rekommenderas om du inte gjort det innan, det är ganska mycket som ska lossas och skruvas dit igen innan det är färdigt. Rekommenderar att byta lagret i vevaxelns centrum också, det går visserligen nästan aldrig sönder men det kostar jämförelsevis nästan ingenting och är lätt att byta när kopplingen är bortmonterad. Likaså vevaxeltätningen som sitter bakom svänghjulet, Mer jobb, men det känns "sådär" om det börjar läcka efter ett år
Jag tänker byta allt du nämnt.
Orkar inte göra dumma dubbeljobb.
Dessa bilar är gamla.
Allt måste bytas därför anser jag.
Annars blir det knas fort säkert?
Varför ens chansa.

Tack Lennarte för att du skrev vad som kan behövas-Jag själv ser allt som självklart direkt.
Visste inte om allt detta förrans nu
TACK LENNARTE

Härligt när det rullar LÄNGE efter byten
TACK TILL LENNARTE
#1217870
Skaffa gärna centreringsdon till lamellerna innan om dem ska bytas. Har hjälpt kompisen o byta på hans 240 med m46 låda o den är lagom go o tung när man ska upp o ner med ett par gånger för att lamellerna inte sitter centrum. Vet inte om m90 är tyngre eller lättare men
#1217928
lennarte skrev:Jag har ett antal gånger bytt koppling eller haft nere växellåda på en bil på bockar och det går ensam men man måste ha en bra garagedomkraft och givetvis bra bockar (4 st). Det är lämpligt att ställa den på 4 bockar och använda garagedomkraften för att lyfta ner och rulla undan växellådan. En Haynes rep.handbok rekommenderas om du inte gjort det innan, det är ganska mycket som ska lossas och skruvas dit igen innan det är färdigt. Rekommenderar att byta lagret i vevaxelns centrum också, det går visserligen nästan aldrig sönder men det kostar jämförelsevis nästan ingenting och är lätt att byta när kopplingen är bortmonterad. Likaså vevaxeltätningen som sitter bakom svänghjulet, Mer jobb, men det känns "sådär" om det börjar läcka efter ett år
Vevaxellagrets kulor ramlade ut när bilmeken lossat växellådan på min 745 vid kopplingsbytet :-) Min oro för att det var växellådan som orsakade det alltmer irriterande oljudet var obefogad. :D
#1217976
lennarte skrev:Rekommenderar att byta lagret i vevaxelns centrum också, det går visserligen nästan aldrig sönder men det kostar jämförelsevis nästan ingenting och är lätt att byta när kopplingen är bortmonterad
Tror inte det finns ett sånt lager på 940 med M90 lådan

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]