Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1216898
Hej

Nu är jag här med en ny fråga igen.
Läst lite om ämnet men inte fattat allt ändå.

För a 15år sen åkte jag på en bilträff med 740 och 940 turbos lätt trimmade.
Det jag minns mest är 740t när jag var där ut.
Hade HELT NYA DÄCK.
Men efter träffen så hade jag bara 2mm kvar på högerbakdäck. Vänster var 5-6mm på.
Ja jag svinade och börnade som ett mongo.

Nu kör jag min 940 turbo lätt trimmad och får ingen effekt i backen alls.
Det bara spinner 1,an , 2an, ibland även på 3an.
Dubbdäck.
Inte kul.

Hur gör man prisvärt men säkert och bra modifiering på detta ?
Svettsa har man läst om.
Men är inte det EPA fasoner typ`?
Går det köra en bil med svettsad diff ?
Jag är duktig på köra bil, men ingen rallymästare ändå.

Finns det inga diffar att byta till ? köpa prisvärt som ger mer effekt i backen?
Googlat lite, och det jag kom fram till KOSTAR MYCKET. !!!

Så vad gör man?
Svettsa ?
Kanske finns billiga diffar köpa EBAY idag ?

Snälla hjälp
:-)-)
Trött på börna sönder höger bakdäck.
Vill ha mer effekt i backen, och mer jämnslitna däck bak om det går ekonomiskt utföra detta ens?

Hur är det köra helsvettsat bak?
Väldigt farligt vintertid om man inte är superskarp jämt eller ?

Haft flera M3 och M5 BMW, där var det bra med allt.
#1217016
Sedan är väl frågan om slungdiffen tål den körning som det verka vara frågan om här. Det är nog Torsengrejer som behövs.
http://bakaxel.se/torsendiff-volvo-inkl ... atare.html
torsendiff.jpg
torsendiff.jpg (110.62 KiB) Visad 394 gånger
tuuurbo skrev:Hur är det köra helsvettsat bak?
Väldigt farligt vintertid om man inte är superskarp jämt eller ?
Det är inga problem, så länge du ska rakt fram.... :-)-)
#1217029
Jag hade slungdiff på min 960. Det greppade bra om man stämplade från stopp men hopade ur vid 50 km/h och då kunde den släppa på ett hjul (gjorde ju runt 70 på 1:an). Men ganska rolig att köra på vintern. När det var kallt betedde den sig mer som en svetsad diff och "skuttade" på torr asfalt. Vet inte om de var standard på 960 men annars satt de väl på en del 940 också?
#1217052
Ja, det fanns på 940 också.
#1217071
Hej igen alla.

1-Orignal axeln håller. Då borde en 1041 i bra skick tåla med?
2-Fast okey, det blir mer effekt på våren. 16t turbo garanterat.
Kanske 19t ändå.
Inte helt hundra än.
Med bättre diff vill jag nog gå på 19t turbo kanske.

3-1041 Varvar mindre?
Dvs den blir mer ekonomisk motorväg och landsvägskörning ?
Men då behövs bättre turbo och kam för att ha kvar accelerationen som är nu, samt förbättra den även ?

4-Torsendiff
Den Bakaxlar säljer,
Hur mkt effekt tål den ?
Jag ska ha minst 225 breda däck bak 18"
Eventuellt 265-285 brda 20" bak.
Ta bort skärmkanterna helt, svettsa runt och slipa rent så dom blir endast 1mm- Nu är de 2cm ca

Sen ska jag ha plåtisar 15-16" svina med ibland. BURNA

18-20" vill jag ska greppa bara sen. När dom är på.

Kommer byta koppling setup som tål ca 525nm
Och ha en effekt runt 250hk ärliga. Kanske lite mer om det blir 19t turbo, runt 275hk då kanske.

5-Det jag kollade lite fort på var att en firma sålde 1041 axlar beg för 3500kr, det är ganska dyrt ?
Vilka bilar sitter dessa axlar i om man söker på skroten?

6-En till fråga om TORSEN
7500kr är inte så jävla blodigt om det är sjukt bra grejjer.
Är det de?
Tål dom allt typ?
Man slipper montera ner hela axeln?
Bara montera dit den i befintliga klumpen/byta ut ?
Är det enda jobbmässiga?
Eller måste man riva allt och göra det i typ bänk?

7-1041 går ur efter 30-50blås, läst om båda, är det 30, eller ca 50blås?

8-Vad blir det för varvtal med en Torsen ifrån Bakaxle.se? Högre, lägre, eller samma?

9-Övrigt att tänka på tips, mellan 1041 och Torsen?
Finns väl QUIFE diff med?
HMMM

ledsen om jag ställer så många frågor. Hela 9st nu direkt , sorry
Men detta är verkligen intressanta saker veta.

Tänker inte svettsa diffen , vill att det ska fungera bra även när det svänger.
Vill inte köra ihjäl mig heller med Bonna Epa fasoner.
Detta blir en prestanda bil ändå sen med 16-19t och allt annat ju.
Minst 250hk blir det, då ska saker vara seriöst bytta ändå.

Älskar min 940. Den är skön köra, och känns trygg, Roligast är ändå att man kan meka det mesta själv.
Vill inte ha Pizzaracers mer man inte kan göra ett skit med själv.
TRUE LOVE 940 TURBOS
#1217084
En Torsen-diff tål 5-600hk i normalfallet. Beroende på däck och skick på hjulupphängning. 3500 för en 1041 är ocker med tanke på att en Aussie Locker kostar 3900 - och den låser axeln riktigt dessutom. Låter lite illa när man svänger, men vill man vara 100% på att båda däcken snurrar lika fort och inte vill svetsa så är den ett bra alternativ. Quaife har ju nackdelen att den inte har någon förspänningen vilket gör att under vissa förhållanden så kan den bete sig som om den vore en öppen diff. Varvtalet beror på utväxlingen - inte diffen.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]