Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1216462
Volvo 744 B230F 1988 LH 2.2 med hallgivare i fördelaren
Sympton: 5-10 gånger under senaste 1,5 året har den vägrat starta när den stått kall 8-24 timmar.
Senast igår söndag. Den hostar och tänder till ibland, tänder oftare när man pumpar på gasen. Men den vägrar starta. Körde startmotorn i intervaller ca 15min tills batteriet var tomt. Fick starthjälp från annan bil, då startar bilen efter 10 sekunder och går jättebra, kör 30mil utan problem, även nästa morgon var det inga problem.
Det händer alltid vid kallt klimat -5 till -15C, har även hänt 2 gånger vid användning av motorvärmare.
Batteriet är full-laddat och startmotorn drar runt motorn snabbt.
Stiften blir blöta så den får soppa. Tvångskörde bränslepumpsreläet och jag hör pumpen surra under bilen samtidigt som jag kör startmotor utan resultat.
Misstänker att den inte tänder korrekt.
Bilen är skött pedantiskt och servad med endast Volvo original-delar senaste 4 åren: bytt tändkablar, fördelare, rotor, tändstift, bränslefilter, kamrem, lött om tändbox under ratten.
Bytte hallgivaren i fördelaren till EJ-original för 1,5 år sedan pga. bilen dog efter vägen. Misstänker denna!

Ber om tips vad jag bör kontrollera nästa gång den ej startar, så kan jag förbereda mig och ha med verktyg.
När bilen inte startar ska jag kontrollera:
- Gnista på alla stift?
- Kontrollera Tändspole, hur?
- Kontrollera hallgivare, hur?

2017-12-05: Efter kontakt med Volvo i Falun, rekommenderas jag att byta motor-tempgivare VO 1332396 GCP Givare 346:-. Den är beställd och ska bytas i helgen. Bilen går förövrigt bra igen, inge problem fram och tillbaka till jobb 2mil, -7C.

/Mikael
#1216464
Om stiften blir blöta så borde den ju få bensin. Har du provat med startgas?? Prova i så fall att spruta in det i den tunna vakuumslangen mellan BTR-en och insugningsröret, så kommer det direkt in i motorn. Det sitter en tändförstärkare/tändmodul bakom luftfiltret, den jordas i jordpunkten bakom strålkastaren. Det är ju mycket hög belastning på alla delar vid kallstart, och är den inte bytt är den ju ganska gammal nu... :roll: .
Om du sätter en provlampa mellan 1 på tändspolen och den kabeln som sitter där så ska den blinka när du kör på starten. Vet ej om du kan sätta den mellan 1 och jord direkt på dessa motorer, det gjorde vi på modeller med brytare förr men det är mindre strömmar på denna sida nu.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1216471
Tack så mycket för tips Lennarte!
Jag ska lägga med en flaska startgas i bilen så kan jag prova det när den vägrar starta.
Tändförstärkare + jordpunkter till den ska jag kolla upp i veckan! Låter absolut som en bov i dramat, för den tänder ibland, men inte tillräckligt, men när jag fick starthjälp från annan bil hoppa den igång nästan direkt, för att den fick mer ström = tändningen blev kraftigare..
#1218110
Har nu bytt motortempgivare, gick rätt smidigt med 19 lång-hylsa + förlängningsskaft.
Både vänster och höger jordpunkter vid skärmarna var rostiga och skitiga, gjorde rent dessa noggrant.
Kablar till tändspolen gjordes rent.
Batteriets jordning till balken gjordes rent.
Tändförstärkaren var helt vit/korrosion på baksidan som jag putsa bort, kändes som den satt dåligt i chassi så drog en ny jordkabel till denna.
Bilen går inte bättre eller sämre, lika som vanligt, har inte haft något mer startproblem sedan sist. Återkommer så fort den krånglar igen.
#1218151
maijken skrev:Tändförstärkaren var helt vit/korrosion på baksidan som jag putsa bort, kändes som den satt dåligt i chassi så drog en ny jordkabel till denna.
Det är inte bara jordningen till denna som är viktig, den kyls mot innerskärmen också så det vita "gegg" du putsat bort kan vara gammal, torkad kylpasta som där ska vara för kylningens skull. Det sitter där original i alla fall.
Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]