- tis 05 dec 2017, 08:09
#1216462
Volvo 744 B230F 1988 LH 2.2 med hallgivare i fördelaren
Sympton: 5-10 gånger under senaste 1,5 året har den vägrat starta när den stått kall 8-24 timmar.
Senast igår söndag. Den hostar och tänder till ibland, tänder oftare när man pumpar på gasen. Men den vägrar starta. Körde startmotorn i intervaller ca 15min tills batteriet var tomt. Fick starthjälp från annan bil, då startar bilen efter 10 sekunder och går jättebra, kör 30mil utan problem, även nästa morgon var det inga problem.
Det händer alltid vid kallt klimat -5 till -15C, har även hänt 2 gånger vid användning av motorvärmare.
Batteriet är full-laddat och startmotorn drar runt motorn snabbt.
Stiften blir blöta så den får soppa. Tvångskörde bränslepumpsreläet och jag hör pumpen surra under bilen samtidigt som jag kör startmotor utan resultat.
Misstänker att den inte tänder korrekt.
Bilen är skött pedantiskt och servad med endast Volvo original-delar senaste 4 åren: bytt tändkablar, fördelare, rotor, tändstift, bränslefilter, kamrem, lött om tändbox under ratten.
Bytte hallgivaren i fördelaren till EJ-original för 1,5 år sedan pga. bilen dog efter vägen. Misstänker denna!
Ber om tips vad jag bör kontrollera nästa gång den ej startar, så kan jag förbereda mig och ha med verktyg.
När bilen inte startar ska jag kontrollera:
- Gnista på alla stift?
- Kontrollera Tändspole, hur?
- Kontrollera hallgivare, hur?
2017-12-05: Efter kontakt med Volvo i Falun, rekommenderas jag att byta motor-tempgivare VO 1332396 GCP Givare 346:-. Den är beställd och ska bytas i helgen. Bilen går förövrigt bra igen, inge problem fram och tillbaka till jobb 2mil, -7C.
/Mikael
Sympton: 5-10 gånger under senaste 1,5 året har den vägrat starta när den stått kall 8-24 timmar.
Senast igår söndag. Den hostar och tänder till ibland, tänder oftare när man pumpar på gasen. Men den vägrar starta. Körde startmotorn i intervaller ca 15min tills batteriet var tomt. Fick starthjälp från annan bil, då startar bilen efter 10 sekunder och går jättebra, kör 30mil utan problem, även nästa morgon var det inga problem.
Det händer alltid vid kallt klimat -5 till -15C, har även hänt 2 gånger vid användning av motorvärmare.
Batteriet är full-laddat och startmotorn drar runt motorn snabbt.
Stiften blir blöta så den får soppa. Tvångskörde bränslepumpsreläet och jag hör pumpen surra under bilen samtidigt som jag kör startmotor utan resultat.
Misstänker att den inte tänder korrekt.
Bilen är skött pedantiskt och servad med endast Volvo original-delar senaste 4 åren: bytt tändkablar, fördelare, rotor, tändstift, bränslefilter, kamrem, lött om tändbox under ratten.
Bytte hallgivaren i fördelaren till EJ-original för 1,5 år sedan pga. bilen dog efter vägen. Misstänker denna!
Ber om tips vad jag bör kontrollera nästa gång den ej startar, så kan jag förbereda mig och ha med verktyg.
När bilen inte startar ska jag kontrollera:
- Gnista på alla stift?
- Kontrollera Tändspole, hur?
- Kontrollera hallgivare, hur?
2017-12-05: Efter kontakt med Volvo i Falun, rekommenderas jag att byta motor-tempgivare VO 1332396 GCP Givare 346:-. Den är beställd och ska bytas i helgen. Bilen går förövrigt bra igen, inge problem fram och tillbaka till jobb 2mil, -7C.
/Mikael