Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JimmyBsson
#1216378
Hej
Skall hjälpa min mor med hennes V940 1991
Det är centrallås på bilen. Låset fungerar på dörrarna.
Bakluckan går ej att låsa, inte ens att den hakar i och fastnar när man för ned luckan :(
Så nu har jag fått sätta ett snöre och binda om en tegelsten som håller luckan nere vid färd
Vad skall jag köpa ? Är låset för sig och centrallåsmotorn för sig eller allt en enhet?
Bildelsbasen eller Laga som gäller?
Svårt att fixa det själv? Bara att lossa och plug and play eller mer avancerat än så? :???:
Tackar!! :D
Jimmy
av JAN56
#1216529
Du får plocka av klädseln (plasten) på insidan av luckan och smörja upp hela låset, har själv råkat ut för att handtaget på utsidan slutat fungera Använd vapen olja eller liknande som inte dunstar som vanlig sprayolja. Biltema säljer sådan sprayolja.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1216610
Kolla så inte bakluckan redan är låst, alltså att haken redan är stängd. Det är lätt att se, haken ska vara helt lös när luckan är öppen. Är haken stängd får du "pilla" med en skruvmejsel medans du håller in öppnaren.
av JimmyBsson
#1216911
lennarte skrev:Kolla så inte bakluckan redan är låst, alltså att haken redan är stängd. Det är lätt att se, haken ska vara helt lös när luckan är öppen. Är haken stängd får du "pilla" med en skruvmejsel medans du håller in öppnaren.
Tackar så mycket för era inlägg!
Jag skall kolla på det när moderns bil kommer på besök nästa gång om nån vecka. :)
Ha det fint!
Jimmy
av borcon
#1217665
Hej

Har haft problem med min baklucka också. Spruta in låsolja i låset, och då menar jag riktig låsolja typ ASSA liten sprayburk 150-200kr.

Det hjälper säkert, välinvesterade pengar, men ta bara äkta låsolja allt annat gör det bara värre.

Det gäller alla lås!!!!

Hoppas det löser sig.

Med vänlig hälsning

Borcon
av sicnarf
#1217766
Det är en myt att man bara kan använda dyr låsolja till lås. Jag har använt denna olja i 13 år till min 745 och alla lås och även motorrum och all gummi och aldrig haft nåt problem. Även bakluckans lås som var fastrostat släppte och har funkat felfritt. Jag smörjer allt minst en gång per år. Så jag rekomenderar precis som borcon att du sprayar in i låshandtaget först innan du testar nåt annat. http://www.toplux.konceptverket.se/psl-smorjspray.html
Användarvisningsbild
av lennarte
#1218013
sicnarf skrev:Det är en myt att man bara kan använda dyr låsolja till lås.
Stämmer in på detta. Låsolja, i den form som det säljs till bilar, är främst framtagen för att tina upp lås som frusit på vintern. Regelbunden användning torkar ut oljan (om det funnits någon) så låsen kärvar av den anledningen. Vanlig synaskinsolja innan det börjar krångla är ett bra alternativ. Är där olja i låset är där ingen fukt (vatten) som kan frysa och då behöver man ingen "nödlösning" som ju låsoljan egentligen är. Man kan kanske köpa en annan typ av låsolja hos låssmeder eller sådana ställen men det har ju då väldigt lite att göra med det som i samband med bilar och vinter kallas låsolja. Eftersom det är ASSA som rekommenderas, så är det nog den senare typen (typ symaskinsolja) som "borcon" menar. Men då kan jag rekommendera maskinolja ISO 15 istället. Kostar kanske 50 kr litern. Har använt detta i många år, har en liten plastflaska med smal pip (typ 4 cl) i facket mellan dörren och förarstolen så det blir ett litet "sprut" några gånger om året. WD40 och framför allt 5-56 (liksom många andra sprayer) innehåller vatten, och det är ju synd att spruta in. Även om det också kan hjälpa för stunden.
Låset på min 745-a var redan fastärgat när jag fick bilen, gjorde några försök i början men i.o.m där är C-lås så har jag inte brytt mig mer. Det är ju väldigt utsatt för salt på vintern där så det hade väl varit konstigt om det hade fungerat. Man får bara se till att C-låset fungerar där och att inte barnlåset är på
av nivenko
#1218242
lennart, du säjer att man ska smörja innan det börjar krångla. Vad gäller när det redan har börjat krångla? Har problem med att kombiluckans lås har fryst idag. Kan jag bara spruta i symaskinsolja nu eller förvärrar det saken. Fick använda mycket låsspray för att tina det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1218283
nivenko skrev:lennart, du säjer att man ska smörja innan det börjar krångla. Vad gäller när det redan har börjat krångla? Har problem med att kombiluckans lås har fryst idag. Kan jag bara spruta i symaskinsolja nu eller förvärrar det saken. Fick använda mycket låsspray för att tina det.
Ja, olja kan du spruta in efter. Så kanske du slipper problem framöver. Jag brukar annars (länge sedan nu) värma nyckeln med en cigarettändare, har alltid en tändare på mig fast det är 40 år sedan jag slutade röka :lol: :lol:
av nivenko
#1218291
Vi är ju jämngamla men du slutade röka tidigare än mej. Jag slutade för 32 år sedan och hade en tändare i fickan till för några år sedan :D

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]