Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1216338
Det är inte Haynes vad jag läst nu.

Den bästa är den svenska Thorsells Auto Info vad jag läst nu.

Verkstadsbok VOLVO 940 & VOLVO 945 1991-1997

256 sidor 17x24 cm. Över 600 bilder! Utgiven av Thorsells/Auto Info och skriven av svenskar för de modeller som sålts här. Alltså ingen översättning utan gjord direkt för svenska förhållanden.

Täcker modeller med följande motorer:

• B200E/F/FT
• B230E/F/G/FB/FD/FT/GT/FK/GK
• B204A
• B234F/G


Volvo har bistått med teknisk information och bilder vid produktionen av denna bok. Här beskrivs utförligt service, underhåll och reparationer. Alla anvisningar följer original verkstadshandbok för Volvo 940 & Volvo 945 och är tillrättalagda för att användas av den enskilde bilägaren.

Boken innehåller följande kapitel:

• Introduktion med allmänna tips
• Motor
• Kylsystem
• Bränslesystem
• Tändsystem
• Koppling och kardanaxel
• Manuell växellåda och överväxel
• Automatlåda
• Bakaxel
• Fjädring/hjul
• Styrning
• Bromsar
• Kaross, värme och air condition
• Elsystem
• Serviceintervaller

Rikt illustrerad med bilder, sprängskisser, elscheman etc.

Till skillnad från Haynes böcker, som översatts till svenska, behandlar Thorsells/Auto Info de svensksålda versionerna med t.ex. avgasrening och de motorversioner vi är vana vid. Bilderna i Thorsells/Auto Info's böcker visar de vänsterstyrda modellerna (och ej högerstyrda som är fallet med flera av Haynes böcker). Av dessa, och många andra goda skäl, fick Thorsells/Auto Info bästa tänkbara omdöme i Aftonbladets test av verkstadsböcker i bilbilagan (och även i Aftonbladets nätupplaga):

'Har längst erfarenhet av verkstadsböcker för hemmabruk på svenska.
Illustrerade med teckningar, vilket gör dem tydligare än Haynes. Böckernas styrka är att de är skrivna av svenska författare direkt på svenska'

Här köper du direkt från förlagets centrallager utan mellanhänder.
Inplastade och oanvända exemplar.

Denna reparationshandbok för Volvo 940 & Volvo 945 kan beställas i vår internetshop 'www.lafri.se' där boken har artikelnummer vo8929. Klicka gärna på länken nedan för att kommer direkt till våra Volvo 940-böcker.

AB Lafri Säljer den

bild:
Bild
#1216388
Jag har båda till min 740. Haynes följde med bilen och är tryckt omkring 1988 så B234 motorn är inte med. Dock är B280 motorn ingående beskriven, även skillnaderna mellan B28 och B280. Köpte Auto-Info mest för att den har med B234 motorn. Jag tycker att Haynes verkar bättre för folk som inte är så vana med mekandet, det är mer noggrant beskrivet. Dock överlag dåliga bilder. Finns en senare upplaga (där B234 är med) som kanske är bättre. Auto-info är mer tekniskt upplagd och vissa saker (ABS och AC) hoppar dom över. Skriver bara att den skall lämnas till verkstad. Haynes har väldigt bra felsökningsskema för ABS-en bl.a. Auto-Info har bättre och överskådligare elschema och specifikationerna är mer öveskådnigare så jag tycker dom kompletterar varandra bra. Ska vid något tillfälle köpa mig den nyare upplagan av Haynes, bara för att den har B234 motorn (och även dieselmotorn).
#1216389
Tackar för ditt välbeskrivna svar Lennarte.

Jag hade tänkt köpa repboken hos Biltema. Det är Haynes?
Men funderar nu ändå kanske köpa denna Svenska Auto Info.
Ditt svar gör det svårare att välja nu plötsligt :)

Jag tänkte själv att om man köper båda, då är det ultimat.
Men man får sätta ner gränsen nånstans ändå tror jag.
Köpa två böcker över 200kr st är lite överdrivet nästan.
Men helt klart värt då man slipper verkstadskostnaderna nästan 100% då

HUHhuhihhjaahh
#1216396
Det bästa är Volvos egna böcker ("gröna"). Dessa finns att köpa i bokform begagnade, dyker upp på Tradera och så ibland, men svårt att få tag i "allt" samtidigt.

Men de gröna böckerna finns också att köpa i digital form på DVD, lagligt, genom Volvo och andra återförsäljare. DVD:n kallas "Volvo Original Technical Publications" och finns till modeller fram till och med 850 om jag förstått rätt. Skivan kostar kring 500:-. Jag har inte provat den digitala formen så kan inte uttala mig om den. Men böckerna i sig är bättre och mer utförliga än båda som nämns ovan, och om bara den digitala formen fungerar så är det helt klart värt 500:- för alla.

Sen kan nämnas att både Thorsells/Auto-Info och Haynes finns att låna på många bibliotek. Så kan man ju om inte annat kolla i dem innan man köper.

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]