Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Benne
#1215899
Hallå hallå, har lite problem med min 740:i. Jag har problem med mitt nätarhus det är så att ibland när man kör så funkar trippmätaren. Och ibland funkar vägmätaren och ibland funkar tankmätaren men det e väldigt varierande och skulle va skönt med att iaf få nåt till att fungera av de för e ju rätt drygt att köra soppatorsk hela tiden. Allt annnat funkar i mätarhuset som de ska. Och om ni vet så sitter där en liten metallbåge på baksidan av mätarhuset och om man vickar lite på den så rör sig tankmätaren och ställer sig där han e ungefär men efter en tid lägger han sig nästan i botten igen.
Kan de va jordfelsbrytare eller vad tror ni?
Mvh Benne
Användarvisningsbild
av lennarte
#1216297
Får försöka hjälpa dig trots jag har lite erfarenhet av just hastighetsmätaren. Grundläggande fakta, om den visar hastighet hela tiden så är där kontakt med givaren i bakaxeln. Sedan är mätarhuset känt för att krångla ibland, främst då efter "faceliften" som kom -91. Jag har haft ute mätarhuset på min för hastighetsmätaren slutade fungera. Plockade isär och tog ut själva mätaren och skulle kolla på om jag kunde hitta några dåliga lödningar, eller något annat men det såg fint ut så jag plockade ihop den igen. Lite fett på stiften i kontakterna och sedan har den fungerat (nog 3 år sedan nu). Bensinmätaren har en "öm punkt" i kontaktstycket bak vid tanken, som gjort för att ärga och den är känd för att inte fungera på äldre bilar. Uppträder felen samtidigt kan det vara jordfel i mätarhuset, det jordas i elcentralen. Själva hastighetsmätaren jordas genom det 4-poliga kontaktstycket bak på mätarhuset i ovankant i mitten. Väg och trippmätaren drivs av en elmotor som får "pulser" från hastighetsmätarens signal från bakaxelgivaren
av Benne
#1217331
Ja precis hastighetsmätaren visar rätt och fungerar alltid. Och det konstiga e att både tankmätaren och trippen fungerar ibland. Och när tankmätaren fungerar så rör den sig också lite efter hur man gasar alltså när man gasar så stiger tankmätaren också.
E där någon mer jordpunkt än just den i kontaktstycke till mätarhuset?
/Benne
Användarvisningsbild
av lennarte
#1217879
Benne skrev:Ja precis hastighetsmätaren visar rätt och fungerar alltid. Och det konstiga e att både tankmätaren och trippen fungerar ibland. Och när tankmätaren fungerar så rör den sig också lite efter hur man gasar alltså när man gasar så stiger tankmätaren också.
E där någon mer jordpunkt än just den i kontaktstycke till mätarhuset?
/Benne
Ursäkta sent svar, tillbringat helgen i Riga och druckit p... tittat på kultur :oops:
Kontaktfel är det ju men var är omöjligt att säga. Du får helt enkelt plocka ner och kolla kontaktstycken, slingorna i folien och kolla jordpunkter. Det kan även vara dålig kontakt mellan delarna i mätarhuset och dåliga lödningar. Det finns många sådana....
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]