Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ErikssonFT
#1215759
Tjena tjena! Försöker med lite hjälp här.

Har en en 745 -90 med regina system.

När jag köpte den gick den jättefint, inga problem alls. Tills några dagar efter, då dog den på tomgång efter att jag kört ett tag. Sen var den jätte segstartad, fick ge gas och nöta på startmotorn länge. Men sen gick den fint igen som ingenting. Och sådär är det nu, ibland kanske 1 gång i veckan eller inte alls. Man vet aldrig? Och så en kväll gick den skitdåligt hem från jobbet och dagen efter det vägrade den att starta. Och gissa, såklart starta den som ingenting och gick fint dagen efter..

Någon som har någon aning vad det kan vara? Ingen som jag känner vet med dehär skit systemet... :x Och iomed att det alltid händer när jag ska till jobbet så har jag inte tid o felsöka den heller då den går fint efter jobbet.
av sicnarf
#1215835
Jag har haft en 91 med Regina sedan 13 år och aldrig haft nåt problem. Så att kalla det för skitsystem har du fel om. Har du gjort något som helst själv? Testat byta bränsle relät tex eller radio relät eller nåt annat? Har du tagit ut felkoder? Har du gjort rent tomgångsmotorn? Har du bytt olja, filter, luftfilter, tändstift och bränslefilter? Och har du fräsch fördelare och fräscha kablar tex?
av ErikssonFT
#1215838
sicnarf skrev:Jag har haft en 91 med Regina sedan 13 år och aldrig haft nåt problem. Så att kalla det för skitsystem har du fel om. Har du gjort något som helst själv? Testat byta bränsle relät tex eller radio relät eller nåt annat? Har du tagit ut felkoder? Har du gjort rent tomgångsmotorn? Har du bytt olja, filter, luftfilter, tändstift och bränslefilter? Och har du fräsch fördelare och fräscha kablar tex?
Jodå, kollat felkoder har jag, fick på knacksensorn och tomgångsmotorn. Så bytte tomgångsmotorn och spruta in lite oxidspray i kontakten till knacksensorn. Bytte fördelarlock, rotor och luftfilter. gjorde även rent vid gasspjället. Bränslereälet såg fint ut. Radio relä?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1215863
Rex/Regina sitter på exportbilar. Den enda svensksålda ska vara -92 års 740. Undantag finns säkert, det finns det alltid. Systemet sitter på (alla?) bilar till USA under dessa år. Så hade det varit ett dåligt system hade det nog hörts, problemet är nog snarare att det finns förhållandevis få i Sverige och att dom krånglar sällan. Så det finns inte så många som kan systemet.
Ett ganska vanligt fel på dessa är är att bränslepumpen (finns bara en på dessa) krånglar
av sicnarf
#1215869
Radio relät=Spridar re!ät vid expansionskärlet. Bytt bränsle relät också även om det ser fint ut. Du kan också kolla på vevaxelgivar kontakten under bilen. Skavd och skadad kontakt kan ge sådana problem. Följ kabeln från motor rummet så hittar du andra änden.
av ErikssonFT
#1216025
lennarte skrev:Rex/Regina sitter på exportbilar. Den enda svensksålda ska vara -92 års 740. Undantag finns säkert, det finns det alltid. Systemet sitter på (alla?) bilar till USA under dessa år. Så hade det varit ett dåligt system hade det nog hörts, problemet är nog snarare att det finns förhållandevis få i Sverige och att dom krånglar sällan. Så det finns inte så många som kan systemet.
Ett ganska vanligt fel på dessa är är att bränslepumpen (finns bara en på dessa) krånglar
Aha ja jag har inte så koll på dedär så min är nog en 92a då :)

aha okej får kika på den då :)
av ErikssonFT
#1216026
sicnarf skrev:Radio relät=Spridar re!ät vid expansionskärlet. Bytt bränsle relät också även om det ser fint ut. Du kan också kolla på vevaxelgivar kontakten under bilen. Skavd och skadad kontakt kan ge sådana problem. Följ kabeln från motor rummet så hittar du andra änden.
Jaha okej då hänger jag med :) Brukat det relät krångla?

Den givaren sitter inte uppe på sprängkåpan som på turbos alltså? :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1216125
ErikssonFT skrev:Jaha okej då hänger jag med :) Brukat det relät krångla?
Du kan funktionstesta både radioavstörnings/spridarreläet och svänghjulsgivaren med diagnostikboxen när det strular. Kolla på diagnostikfunktion 2 och 3
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... T0ZsMGQ_XJ
Och, javisst. Det är inte ovanligt att det är dåliga lödningar i det. Eller i bränslereläet. Regina och LH2.4 har många delar gemensamt, det som skiljer är att Regina har en MAP-sensor istället för LMM. Dock är det ett helt annorlunda tändsystem med tändspole och tändmodul som en enhet
av ErikssonFT
#1216517
lennarte skrev:
ErikssonFT skrev:Jaha okej då hänger jag med :) Brukat det relät krångla?
Du kan funktionstesta både radioavstörnings/spridarreläet och svänghjulsgivaren med diagnostikboxen när det strular. Kolla på diagnostikfunktion 2 och 3
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... T0ZsMGQ_XJ
Och, javisst. Det är inte ovanligt att det är dåliga lödningar i det. Eller i bränslereläet. Regina och LH2.4 har många delar gemensamt, det som skiljer är att Regina har en MAP-sensor istället för LMM. Dock är det ett helt annorlunda tändsystem med tändspole och tändmodul som en enhet
På 2an fick jag samma felkod igen på tomgåmgsmotorn bara. Å 3an lästes ingenting av, blinka inte ens. Ahh okej :) kanske en dum fråga men vad skiljer pumporna på Bosch å regina? Trodde alla hade samma pump iallafall. Går de å ta en Bosch? För den va hälften så billig på mek onomen.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]