Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1216522
0
ErikssonFT skrev:Trodde alla hade samma pump iallafall. Går de å ta en Bosch? För den va hälften så billig på mek onomen.
Alla 7/940 modellerna med F motor har samma pumpar från -86 - 96 (kanske -97). Då sitter det 2 st pumpar, en förpump i tanken och en huvudpumpen under bilen vid förarstolen utom -92 års modell av 740 som har en pump i tanken. -98 (och då kanske -97) har också en pump i tanken. Dessa har dock LH systemet, vet ej om det är samma pump. Export modellerna har i större utsträckning Regina så sök på utlänska sidor i så fall.
3-ans uttag är ABS-bromsarna, när det gäller motorn är det 2 (bränsleboxen) och 6 (tänd.boxen) som gäller. Var får du för felkod då???
Felet på pumparna brukar vara att dom helt lägger av, för att sedan gå igen efter ett tag (eller dagen efter). När du slår på tändningen ska pumpen gå någon sekund och sedan stanna och gå igång igen när du kör på starten. Kolla om den gör det, prova annas med att ta bort bränslereläet och ta en bit kabel mellan 30 och 87B på relä sockeln, då ska pumpen gå utan tändning på. Gör den det är pumpen säkert Ok medan reläet då inte är så bra.
av ErikssonFT
#1216682
lennarte skrev:0
ErikssonFT skrev:Trodde alla hade samma pump iallafall. Går de å ta en Bosch? För den va hälften så billig på mek onomen.
Alla 7/940 modellerna med F motor har samma pumpar från -86 - 96 (kanske -97). Då sitter det 2 st pumpar, en förpump i tanken och en huvudpumpen under bilen vid förarstolen utom -92 års modell av 740 som har en pump i tanken. -98 (och då kanske -97) har också en pump i tanken. Dessa har dock LH systemet, vet ej om det är samma pump. Export modellerna har i större utsträckning Regina så sök på utlänska sidor i så fall.
3-ans uttag är ABS-bromsarna, när det gäller motorn är det 2 (bränsleboxen) och 6 (tänd.boxen) som gäller. Var får du för felkod då???
Felet på pumparna brukar vara att dom helt lägger av, för att sedan gå igen efter ett tag (eller dagen efter). När du slår på tändningen ska pumpen gå någon sekund och sedan stanna och gå igång igen när du kör på starten. Kolla om den gör det, prova annas med att ta bort bränslereläet och ta en bit kabel mellan 30 och 87B på relä sockeln, då ska pumpen gå utan tändning på. Gör den det är pumpen säkert Ok medan reläet då inte är så bra.
Jaha okej :) då låter det ju nästan som att det är mitt problem. Får inga felkoder på bränsle dock, och på tärning får jag 2-2-3 = fel från tomgångsventil. Vore ju riktigt bra ifall det gick med Bosch pumpen. Ska lyssna efter det om det händer igen om jag inte hinner byta pumpen :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1216780
ErikssonFT skrev:Får inga felkoder på bränsle dock

På bränslesidan (utom då insprutningen) finns inget som kan ge felkoder (finns inga givare) så det är bara på själva insprutningen du kan få felkod. Tändning är hål 6 och där finns ingen felkod 2-2-3, däremot i hål 2 (bränslesystem) finns den felkoden. Kolla igen så det blir rätt

2-2-3 = Tomgångsventilsignal
Villkor:
Genom att mäta ventilens strömförbrukning kan styrenheten avgöra om ventilen arbetar inom ett normalt område.
Om anslutning 33 är kortsluten till jord blir strömförbrukningen för hög. Om strömförbrukningen är under 0,12 A betraktar styrenheten det som ett avbrott till kretsen.
Felkoden 2-2-3 sätts i båda fallen.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i kretsen eller i tomgångsventilen.
Felsymptom:
Motorn startar inte eller är svårstartad.
Lågt tomgångsvarvtal.

Du kan testa tomgångsventilen genom diagnostikboxen och diagnostikfunktion 2 eller 3. Funkar inte 2 pumpar efter varandra är det nog iget fel på pumparna
av ErikssonFT
#1217065
lennarte skrev:
ErikssonFT skrev:Får inga felkoder på bränsle dock

På bränslesidan (utom då insprutningen) finns inget som kan ge felkoder (finns inga givare) så det är bara på själva insprutningen du kan få felkod. Tändning är hål 6 och där finns ingen felkod 2-2-3, däremot i hål 2 (bränslesystem) finns den felkoden. Kolla igen så det blir rätt

2-2-3 = Tomgångsventilsignal
Villkor:
Genom att mäta ventilens strömförbrukning kan styrenheten avgöra om ventilen arbetar inom ett normalt område.
Om anslutning 33 är kortsluten till jord blir strömförbrukningen för hög. Om strömförbrukningen är under 0,12 A betraktar styrenheten det som ett avbrott till kretsen.
Felkoden 2-2-3 sätts i båda fallen.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i kretsen eller i tomgångsventilen.
Felsymptom:
Motorn startar inte eller är svårstartad.
Lågt tomgångsvarvtal.

Du kan testa tomgångsventilen genom diagnostikboxen och diagnostikfunktion 2 eller 3. Funkar inte 2 pumpar efter varandra är det nog iget fel på pumparna
Aha okej okej :) Ja! Tro om det kan vara dendär då? Jag bytte ju tomgångsmotorn och då försvann felkoden men nu är den tillbaka igen och tomgången pendlar mellan 500 och 1000 där imellan. Så då är det kortslutning i kablarna till tomgångsmotorn? Eller dålig jord?
av ErikssonFT
#1218749
Ja... bytte vevaxelgivaren för nån dag sen då jag märkte att varvräknarn va stendöd vid start. Och trodde nu att problemet var löst men nejdå. Dog igen nu på natten på tomgång sen gick den skit. Blöddra och dog när man gasa..om man inte gasa lugnt sen på full gas vid höga varv går den fint. ?
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]