Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1215713
En annan fråga. Har manuell AC på bilen som inte fungerar. Vet ej vad felet är men skar av AC-remmen för att hinna göra ett så snabbt byte av generatorremmen som möjligt. Någon gång hade det väl varit trevligt att få igång ACn men gör det någon skillnad utan rem för AC . Tänker att det kanske är bra att grejer snurrar och är igång även om andra saker inte fungerar. Kompressorn är det inget fel på
#1215754
Om felet yttrar sig så att kompressorn aldrig startar så kvittar det om du har remmen kvar eller inte. Remmen går ju på ett hjul som löper fritt på kompressoraxeln. Själva kompressorn arbetar bara när magnetkopplingen aktiveras. När kompressorn inte arbetar står centrum på "remskivan" still när motorn är igång.

Men om kompressorn faktiskt startar ibland så finns det en (liten) poäng att ha en rem kvar.
#1215773
Nej den startar inte men har ”tjuvkopplat” den för att se om den går igång vilket den gjorde. Tror jag byglade någon kontakt. Så egentligen kan jag då strunta i den remmen tillsvidare? Tänkte att det kanske var något annat som smörjdes där inne när axeln roterade ändå
#1215877
volvorullar skrev:Nej den startar inte men har ”tjuvkopplat” den för att se om den går igång vilket den gjorde. Tror jag byglade någon kontakt. Så egentligen kan jag då strunta i den remmen tillsvidare? Tänkte att det kanske var något annat som smörjdes där inne när axeln roterade ändå
Förmodligen är det gasen i systemet som läckt ut, ett AC system läcker (nästan) alltid små mängder gas, det är därför som diskussionerna varit både långa och hårda om vilken gas som skulle ersätta den "gamla farliga" gasen. Jag har köpt gas (nyare, miljövänligare) från http://www.envirosafe.se och fyllt min AC själv. Den funkar kanon numera. Läs igenom och kolla påvideon dom har. Du får bara kolla vilken gas du har haft i, har du den "gamla" gasen R12 får du byta nippel. Har du den nyare (R134a) så passar påfyllningsgrejerna i påfyllningssatsen
Du kan testa ifall det finns lite gas kvar i systemet genom att med en typ tändsticka i ventilen (samma typ som i däcken). Pyser det aldrig så lite, så fins det större hopp om att det fungerar efter en fyllning. Är det bara "normalt" läckage kan en ny fyllning hålla flera år
#1216437
volvorullar skrev:Tack Lennart!
Hur ska man handskas med dessa gaser? Hur farliga är dom egentligen vid hudkontakt/ögon osv?
Allting är farligt om det handskas fel. Den gasen jag länkade till är den enda tillåtna i Canada, Australien m.f och hade nog varit det här också om inte EU gjort upp med Du Pont som tillverkar den nya gasen. Den gasen jag länkade till är betydligt miljövänligare (om man kan kalla det miljövänligt när det är giftigt), och du kan läsa om det på deras hemsida. Som jag skrev, läs noga och kolla på videon. Det är inget märkvärdigt att göra men lite "läskigt" första gången. Kolla först om där är lite gas kvar, är det inte det så är det en större läcka. Kondensorn och stålröret under kylaren är väl det som är mest usatt.
#1216454
Jag tycker inte det är ett riktigt seriöst råd att fylla på systemet på måfå efter att bara ha kollat "om det är gas kvar" vid infarten.

Bättre är att låta en verkstad felsöka. Sedan kan man själv i godan ro byta ut trasig kondensor eller vad det nu är, och låta verkstaden fylla på köldmedium och läcksöka igen. Det behöver inte alls vara särskilt dyrt, och man bör kunna få veta kostnaden på förhand.
Bränslemätare Volvo 740

Hej, jag har en Volvo 740-90 och bränslem&aum[…]

Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]