Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1227051
NilsO skrev:Remskivan består av två halvor med gummi emellan. Om man t ex försöker hålla emot på remskivan medan man lossar eller drar åt skruven som håller den, så kan den yttre delen förskjutas, och då hamnar märket fel. De som bygger traktorer verkar inte alltid så noga med det där med att använda rätt verktyg och så. :roll:

Men det går ju att kolla på andra sätt, som du beskriver. Tänkte mest så du inte tog bort växellådan i onödan.
Jo, att demontera lådan är ju lite pill.
Men jag tänker väl rätt när jag säger att om ettans cylinder står i topp, alltså sitt dödläge, så ska både markeringen på remskivan stå på noll och svänghjulets ickehåll framför startmotorn?
Eller i alla fall att svänghjulet ska stå rätt, om remskivan skulle vara defekt?
#1227052
lennarte skrev:Ett av dom felen jag hade på min 745-a var att vulkningen hade släppt mellan halvorna på remskivan. Jag ville kolla tändläget för motorn gick uruselt. Blev väldigt förvånad när jag såg att märket på remskivan "vandrade runt", det tog c:a 2 minuter för att tändmärket att "vandra ett varv" när jag lyste på den med stroboskoplampan. Just "min" motor (B234) hade givetvis en annan remskiva än alla andra (B230), men jag hittade en i Falkenberg (Walters "Returbilen" ). Nu hade detta inget med att den inte gick bra, men det tog ett tag innan jag kom på vad det var som gjorde att tändningen "snurrade runt". Det det gjorde var ju att generatorn inte laddade 100%. Ju mer generatorn skulle ladda desto mer slirade det.
Jobbiga fel verkar det kunna bli:-)
#1228451
Idag var det dags att ta tjuren vid hornen.
Nollade motorn, kollade att remskivan och ettans kolv stod i topp.
Dubbelkollade hålbilden i svänghjulet och det stod fortfarande fel (puuuhh).
Tog ner lådorna och lossade koppling samt svänghjul.
Flyttade det så ickehålen stod framför startmotoruttaget, det blir ju stor skillnad om man sätter en hålbild fel, så det var inget att tveka på.
Satte i startmotorn och testade.

Höll på att hamna på anstalt.
Bilen gick värre än någonsin, hostade till, gick lite, gick inte att gasa, dog.

Gick in och åt lunch och drömde om fragmenteringsmaskiner.

Funderade och tänkte att det omöjligt kan vara så här.

Jag hade köpt nya stift, igen, bara för att ha om den skulle gå bättre någon dag.
Tog ur de gamla (typ 3 timmars gångtid gamla).
Ett var sotigt, men torrt, ett var "halvblött" och de sista två dyngsura.
I med nya och JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Bilen går som den ska!!!!!!!!


Förändringen var som dag och natt.
Den svarar fint på gas, utan att bluddra och går jämnt (nåja) på tomgång.

Livet leker!

Det var alltså att svänghjulet stod ett hack fel.

Lärdomarna är i alla fall flera, för den som vill:

Svänghjulet kan stå fel, ett hack och bilen blir körbar, inte bra, men såpass ok så att man börjar söka andra fel.
Tändstift kan haverera på mycket kort tid, det hjälper inte att göra rent dem. Just den här delen har nog stört mig (och säkert många andra genom tiden), jag trodde stiften var bättre än så här.


Men som sagt, jag markerar detta som löst och passar på att tacka all som varit vänliga att bistå med idéer och så.

Tack!

PS. Jag gjorde en filmsnutt på när den går nu, kanske inte så spännande men i detta fall en så stor seger:
Idag var det dags att ta tjuren vid hornen.
Nollade motorn, kollade att remskivan och ettans kolv stod i topp.
Dubbelkollade hålbilden i svänghjulet och det stod fortfarande fel (puuuhh).
Tog ner lådorna och lossade koppling samt svänghjul.
Flyttade det så ickehålen stod framför startmotoruttaget, det blir ju stor skillnad om man sätter en hålbild fel, så det var inget att tveka på.
Satte i startmotorn och testade.

Höll på att hamna på anstalt.
Bilen gick värre än någonsin, hostade till, gick lite, gick inte att gasa, dog.

Gick in och åt lunch och drömde om fragmenteringsmaskiner.

Funderade och tänkte att det omöjligt kan vara så här.

Jag hade köpt nya stift, igen, bara för att ha om den skulle gå bättre någon dag.
Tog ur de gamla (typ 3 timmars gångtid gamla).
Ett var sotigt, men torrt, ett var "halvblött" och de sista två dyngsura.
I med nya och JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Bilen går som den ska!!!!!!!!


Förändringen var som dag och natt.
Den svarar fint på gas, utan att bluddra och går jämnt (nåja) på tomgång.

Livet leker!

Det var alltså att svänghjulet stod ett hack fel.

Lärdomarna är i alla fall flera, för den som vill:

Svänghjulet kan stå fel, ett hack och bilen blir körbar, inte bra, men såpass ok så att man börjar söka andra fel.
Tändstift kan haverera på mycket kort tid, det hjälper inte att göra rent dem. Just den här delen har nog stört mig (och säkert många andra genom tiden), jag trodde stiften var bättre än så här.


Men som sagt, jag markerar detta som löst och passar på att tacka all som varit vänliga att bistå med idéer och så.

Tack!

PS. Jag gjorde en filmsnutt på när den går nu, kanske inte så spännande men i detta fall en så stor seger:
https://photos.app.goo.gl/LcWO11BpLrv8AfNv2
#1228493
Bra jobbat! Det är klurigt med stift, ibland ser de fina ut men bilen missar. I med nya och den går som den ska...
#1228529
Bara gjort, grattis. Nu kan du alla fel som kan bli både möjliga och omöjliga så nu behöver inte dottern vara orolig längre och kan (om hon vill) köra längre än vad bussen går. Detta påminner lite om min 745-a när jag fick den, den hade nog alla fel som en insprutningsmotor kan ha. Tror den tråden kom upp i 17 sidor innan bilen gick som den skulle. Det tog några år.... men man lär sig mycket under tiden.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]