Idag var det dags att ta tjuren vid hornen.
Nollade motorn, kollade att remskivan och ettans kolv stod i topp.
Dubbelkollade hålbilden i svänghjulet och det stod fortfarande fel (puuuhh).
Tog ner lådorna och lossade koppling samt svänghjul.
Flyttade det så ickehålen stod framför startmotoruttaget, det blir ju stor skillnad om man sätter en hålbild fel, så det var inget att tveka på.
Satte i startmotorn och testade.
Höll på att hamna på anstalt.
Bilen gick värre än någonsin, hostade till, gick lite, gick inte att gasa, dog.
Gick in och åt lunch och drömde om fragmenteringsmaskiner.
Funderade och tänkte att det omöjligt kan vara så här.
Jag hade köpt nya stift, igen, bara för att ha om den skulle gå bättre någon dag.
Tog ur de gamla (typ 3 timmars gångtid gamla).
Ett var sotigt, men torrt, ett var "halvblött" och de sista två dyngsura.
I med nya och JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
Bilen går som den ska!!!!!!!!
Förändringen var som dag och natt.
Den svarar fint på gas, utan att bluddra och går jämnt (nåja) på tomgång.
Livet leker!
Det var alltså att svänghjulet stod ett hack fel.
Lärdomarna är i alla fall flera, för den som vill:
Svänghjulet kan stå fel, ett hack och bilen blir körbar, inte bra, men såpass ok så att man börjar söka andra fel.
Tändstift kan haverera på mycket kort tid, det hjälper inte att göra rent dem. Just den här delen har nog stört mig (och säkert många andra genom tiden), jag trodde stiften var bättre än så här.
Men som sagt, jag markerar detta som löst och passar på att tacka all som varit vänliga att bistå med idéer och så.
Tack!
PS. Jag gjorde en filmsnutt på när den går nu, kanske inte så spännande men i detta fall en så stor seger:
Idag var det dags att ta tjuren vid hornen.
Nollade motorn, kollade att remskivan och ettans kolv stod i topp.
Dubbelkollade hålbilden i svänghjulet och det stod fortfarande fel (puuuhh).
Tog ner lådorna och lossade koppling samt svänghjul.
Flyttade det så ickehålen stod framför startmotoruttaget, det blir ju stor skillnad om man sätter en hålbild fel, så det var inget att tveka på.
Satte i startmotorn och testade.
Höll på att hamna på anstalt.
Bilen gick värre än någonsin, hostade till, gick lite, gick inte att gasa, dog.
Gick in och åt lunch och drömde om fragmenteringsmaskiner.
Funderade och tänkte att det omöjligt kan vara så här.
Jag hade köpt nya stift, igen, bara för att ha om den skulle gå bättre någon dag.
Tog ur de gamla (typ 3 timmars gångtid gamla).
Ett var sotigt, men torrt, ett var "halvblött" och de sista två dyngsura.
I med nya och JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
Bilen går som den ska!!!!!!!!
Förändringen var som dag och natt.
Den svarar fint på gas, utan att bluddra och går jämnt (nåja) på tomgång.
Livet leker!
Det var alltså att svänghjulet stod ett hack fel.
Lärdomarna är i alla fall flera, för den som vill:
Svänghjulet kan stå fel, ett hack och bilen blir körbar, inte bra, men såpass ok så att man börjar söka andra fel.
Tändstift kan haverera på mycket kort tid, det hjälper inte att göra rent dem. Just den här delen har nog stört mig (och säkert många andra genom tiden), jag trodde stiften var bättre än så här.
Men som sagt, jag markerar detta som löst och passar på att tacka all som varit vänliga att bistå med idéer och så.
Tack!
PS. Jag gjorde en filmsnutt på när den går nu, kanske inte så spännande men i detta fall en så stor seger:
https://photos.app.goo.gl/LcWO11BpLrv8AfNv2