Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1223542
lennarte skrev:
NilsO skrev:
buurt skrev: Det sitter en Jetronic bränslebox med nummer 561 i slutet.
Om Boschnumret är 0 280 000 561 (dvs slutsiffrorna i Boschnumret är 561) så är det LH-Jetronic 2.4, som Mattson81 skriver ovan. Den hör till B230F. Källa: Fickdataboken för 740/940.
Om det sitter en bränskebox till en B230F blir det väl "helfel" med bränsle (och kanske tändning också), du måste väl ha en box till en turbomotor (B230 FK eller kanske FT). Om det nu är en motor från en B230FK bör det väl sitta "940 -95 med B230FK borde sitta bränslebox 0 280 000 954 eller 0 280 000 962" enligt en annan tråd på detta forum.
När jag en gång fick fel box till dotterns Mitsubishi gick den som om bränsle och tändning var helt galet, ändå var det från en bil av samma årsmodell och motor, men med ett annat nummer.

PS, på bild 3 ser jag att det är skarvat kablarna till temp.mätaren, är det ordentlig kontakt där?? Enligt elschemat till min 745-89 (-88B) går båda kablarna till (och från) instrumentet och som jordas där. Du har väl "det nya" instrumentet som sitter på 7/900 modellerna senare (-90 och uppåt) och som det är (om inte väldiga så i alla fall) problem med (folien går sönder).
Detta är ju inte ointressant alls.

Grejen är att i reservdelsbilen, som är en LTT från 1996, satt det exakt samma box, jag utgick liksom från att det är rätt box då.
Det skulle ju vara intressant att byta och testa.
Blir det lika illa med tändboxen? Det verkar ju finnas helt otroligt många olika. Jag har ju två olika, med olika nummer, som båda verkar fungera.

Bränsleboxen som sitter i:
IMG_4435.jpg
IMG_4435.jpg (263.2 KiB) Visad 1200 gånger
Tändboxen som satt i: (som var defekt)
IMG_4442.jpg
IMG_4442.jpg (109.9 KiB) Visad 1202 gånger
Ska jag försöka få fatt i en bränslebox från en turbo? Är detta något som kan vara lösningen?
Är det någon som haft en som fungerat och testat med en annan box? boxar?
#1223543
Det stämmer bra som ni säger att 561 boxen är en Sugmotorbox Till en B230F Tändningen påverkas inte av bränsleboxen utan den får bara samma signaler som bränsleboxen får.
I b230F sitter 180cc hög ohm spridare original å nu har dom satt i 330cc eller vad dom är det är ju ganska mycket fel.
på bilderna ser det ut som att sladden till luftmassemätaren är dragen över ventilkåpan det leder mig att tro att kabelhärvan kommer från en B230F den med dvs samma som Bränsleboxen.
Om bilen hadde B280 original så var det högst troligt ett lh2.2 för v6 i den så det är iaf utbytt hadde den haft 230FT original å original kabelhärva så hadde kontakten till luftmassemätaren följt kabelhärvan över höger hjulhus istället. och den hade haft ett kontaktstycke för förkopplingsmotstånd vid väntar hjulhus.

Då kommer vi till hur man på bästa sätt löser det här så billigt som möjligt.
det är ju trots allt en traktor å behovet av turbon är väl sisådär men att bygga om den till en F motor är ju inte gratis heller.

alternativ 1
jag hadde provat med spridare från en B230F å sen hakat av stången till wastegaten å bundit upp den i öppet läge för att håll laddtrycket nere
då bör 180cc spridarna räcka till.

Alternativ 2
Hitta en bränsle box med rätt nr... vilket kan va lite marigt att säga vilket nr du ska ha det vet jag ärligt talat inte men det går säkert att söka rätt på.
Jag vet dock att det kan va struligt att få en 230F kabelhärva att lira ihop med turbo boxar rakt av det kan krävas en del klurande.
#1223545
Hade också provat med spridare till B230F. De är ganska lätta att få tag på. (Det är exakt samma spridare på B230FB och B230FD, så det finns många skrotade bilar att välja på.) Med de som sitter nu borde ju motorn få nästan dubbelt så mycket bränsle som den ska – inte konstigt att den isåfall går illa.

En sak som kan vara bra att veta är att om bilen står i varmgaragetemperatur så ska den starta och gå bra på tomgång med både luftmassemätare, lambdasond och temperaturgivare urkopplade. Om den ändå inte går bra på tomgång med dessa tre urkopplade så måste det alltså vara något annat som krånglar. (Komponenterna kan ju inte ställa till problem om de inte ens är inkopplade!) På så vis kan man snäva in felsökandet ganska mycket. Men det gäller just på tomgång – den kommer inte att gå att köra med.

Överlag är det ett rätt bra sätt att felsöka att först få motorn att starta och gå bra på tomgång – eller att lista ut varför den inte gör det.
#1223548
mattsson81 skrev:Det stämmer bra som ni säger att 561 boxen är en Sugmotorbox Till en B230F Tändningen påverkas inte av bränsleboxen utan den får bara samma signaler som bränsleboxen får.
I b230F sitter 180cc hög ohm spridare original å nu har dom satt i 330cc eller vad dom är det är ju ganska mycket fel.
på bilderna ser det ut som att sladden till luftmassemätaren är dragen över ventilkåpan det leder mig att tro att kabelhärvan kommer från en B230F den med dvs samma som Bränsleboxen.
Om bilen hadde B280 original så var det högst troligt ett lh2.2 för v6 i den så det är iaf utbytt hadde den haft 230FT original å original kabelhärva så hadde kontakten till luftmassemätaren följt kabelhärvan över höger hjulhus istället. och den hade haft ett kontaktstycke för förkopplingsmotstånd vid väntar hjulhus.

Då kommer vi till hur man på bästa sätt löser det här så billigt som möjligt.
det är ju trots allt en traktor å behovet av turbon är väl sisådär men att bygga om den till en F motor är ju inte gratis heller.

alternativ 1
jag hadde provat med spridare från en B230F å sen hakat av stången till wastegaten å bundit upp den i öppet läge för att håll laddtrycket nere
då bör 180cc spridarna räcka till.

Alternativ 2
Hitta en bränsle box med rätt nr... vilket kan va lite marigt att säga vilket nr du ska ha det vet jag ärligt talat inte men det går säkert att söka rätt på.
Jag vet dock att det kan va struligt att få en 230F kabelhärva att lira ihop med turbo boxar rakt av det kan krävas en del klurande.


Men kan man testa med en turbobox med rätt nummer, utan att något händer?
#1223549
NilsO skrev:Hade också provat med spridare till B230F. De är ganska lätta att få tag på. (Det är exakt samma spridare på B230FB och B230FD, så det finns många skrotade bilar att välja på.) Med de som sitter nu borde ju motorn få nästan dubbelt så mycket bränsle som den ska – inte konstigt att den isåfall går illa.

En sak som kan vara bra att veta är att om bilen står i varmgaragetemperatur så ska den starta och gå bra på tomgång med både luftmassemätare, lambdasond och temperaturgivare urkopplade. Om den ändå inte går bra på tomgång med dessa tre urkopplade så måste det alltså vara något annat som krånglar. (Komponenterna kan ju inte ställa till problem om de inte ens är inkopplade!) På så vis kan man snäva in felsökandet ganska mycket. Men det gäller just på tomgång – den kommer inte att gå att köra med.

Överlag är det ett rätt bra sätt att felsöka att först få motorn att starta och gå bra på tomgång – eller att lista ut varför den inte gör det.
Tack!
Med temperaturgivare, menar du den som sitter längst in, under insuget? Inte den till instrumentet väl?
#1223553
NilsO skrev:Hade också provat med spridare till B230F. De är ganska lätta att få tag på. (Det är exakt samma spridare på B230FB och B230FD, så det finns många skrotade bilar att välja på.) Med de som sitter nu borde ju motorn få nästan dubbelt så mycket bränsle som den ska – inte konstigt att den isåfall går illa.

Jag känner mig trög så in i skogen nu.
Om man har större spridare, ger de inte bara mer bensin då? Spelar det roll vilken styrbox man har? Jag trodde boxen bara sa till att de skulle öppna och spruta in bensin? Att vilka spridare som än sitter i, öppnar lika, men att det kommer olika med bensin i de olika spridaren?
Eller är det tider som boxen styr? Alltså hur länge de är öppna?

Det går fanimej runt i huvudet nu.
#1223568
buurt skrev:Men kan man testa med en turbobox med rätt nummer, utan att något händer?
Då bränner du slutstegen i den boxen. Ska du byta till turbobox måste du ha rätt spridare och spridarmotstånden monterade.
#1223575
buurt skrev:
NilsO skrev:Hade också provat med spridare till B230F. De är ganska lätta att få tag på. (Det är exakt samma spridare på B230FB och B230FD, så det finns många skrotade bilar att välja på.) Med de som sitter nu borde ju motorn få nästan dubbelt så mycket bränsle som den ska – inte konstigt att den isåfall går illa.
Om man har större spridare, ger de inte bara mer bensin då? Spelar det roll vilken styrbox man har? Jag trodde boxen bara sa till att de skulle öppna och spruta in bensin? Att vilka spridare som än sitter i, öppnar lika, men att det kommer olika med bensin i de olika spridaren?
Eller är det tider som boxen styr? Alltså hur länge de är öppna?
Spridarna kan bara vara "på" eller "av", dvs öppna eller stängda. De öppnas ett kort ögonblick varje motorvarv.

Hur mycket bränsle som faktiskt sprutas in varje motorvarv beror dels på hur lång tid spridarna är öppna, dels vilket "flöde" spridarna har. Flödet beror i princip på hur munstycket och nålen är dimensionerade.

Boxen styr hur lång tid spridarna är öppna per motorvarv utifrån ett slags tabell eller styrprogram över temperatur, belastning på motorn osv. Men den har ingen aning om hur mycket bränsle som faktiskt sprutas in. På din motor sitter ju spridare med ett mycket större flöde än tänkt – då får motorn också alldeles för mycket bränsle. Tiderna är rätt men mängden bränsle per insprutning är för stor.

Därför måste man para ihop rätt spridare med rätt bränslebox. Dessutom måste man para ihop dem med rätt motor. Vill du behålla turbon måste du ha en bränslebox och spridare till B230FK (eller B230FT, de är samma). Men struntar du i turbon eller sätter den ur spel så är B230FK i princip en B230F, så då kommer den att gå skapligt med spridare och bränslebox till B230F också.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]