Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1215257
Det ska gå att flytta med kabehärvan med motstånd och skarva i utan större problem. Har inte gjort det själv, så jag vet inte exakt. Annars skaffa högomiga spridare, det sitter på Volvo utan turbo + en massa andra. Det står ett Bosch nummer på dina turkosa spridare Jämför med listan nedan så ser du hur mycket cc/min. dom ger och jämför med dom röda/bruna du har i traktorn. Det kanske inte skiljer så mycket, turbomotorer har "större" spridare, även om dom inte ska vara så stora som dom du har nu. När dom trimmar F motorer sätter dom ibland i dessa röda spridare. Leta sedan upp högohniga med samma/liknande värde och kolla var för Bosch nummer dom har och sök på bildelsbasen eller liknade så får du reda på vilka bilar dom sitter på. När jag letade spridare till min B234F motor (skulle ha c:a 40 % större) så skulle 850 och S/V70 turbo spridare passat, men det fanns inga sådana i närområdet. Dom kanske passar din motor nu. Ett väl fungerande insprutningssystem är ganska förlåtande, Lambdasonden ger då signaler till boxen om syremängden i avgaserna och boxen "styr" spridarnas öppningstider efter det så lite större eller mindre gör inte så mycket
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
#1215297
lennarte skrev:Det ska gå att flytta med kabehärvan med motstånd och skarva i utan större problem. Har inte gjort det själv, så jag vet inte exakt. Annars skaffa högomiga spridare, det sitter på Volvo utan turbo + en massa andra. Det står ett Bosch nummer på dina turkosa spridare Jämför med listan nedan så ser du hur mycket cc/min. dom ger och jämför med dom röda/bruna du har i traktorn. Det kanske inte skiljer så mycket, turbomotorer har "större" spridare, även om dom inte ska vara så stora som dom du har nu. När dom trimmar F motorer sätter dom ibland i dessa röda spridare. Leta sedan upp högohniga med samma/liknande värde och kolla var för Bosch nummer dom har och sök på bildelsbasen eller liknade så får du reda på vilka bilar dom sitter på. När jag letade spridare till min B234F motor (skulle ha c:a 40 % större) så skulle 850 och S/V70 turbo spridare passat, men det fanns inga sådana i närområdet. Dom kanske passar din motor nu. Ett väl fungerande insprutningssystem är ganska förlåtande, Lambdasonden ger då signaler till boxen om syremängden i avgaserna och boxen "styr" spridarnas öppningstider efter det så lite större eller mindre gör inte så mycket
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Hej!
Tack, nu fungerade listan.
Men tror du att mitt bränsleproblem kan bero på de spridare jag har i?
Eller är det för dåligt.
Den har ju gått så här innan, tänker jag.
#1216746
Hej!

Har rotar mer i detta.
De spridare som sitter i är mycket riktigt Saab.
De ger enligt lista 358 eller 350cc/minut, det finns tydligen två olika med samma nummer?
De har nummer 0280150431


De turkosa som sitter original ger 337cc, om jag förstår rätt.
De ska ha nummer 0280150804.
För mig är det inte så stor skillnad.
Ville fråga här om den skillnaden kan göra så att den går otroligt fett?

Jag tog ur stiften, igen... brände av dem med gassvets, gjorde rent dem hysteriskt och satte tillbaka dem.
(Jag vet att jag ska byta stift och det kommer, men jag vill testa i alla fall).
Då går det att köra bilen, faktiskt.
Den ryker mycket och beter sig sådär, men den stendör inte i alla fall.
Det går även att starta den igen, om man stänger av den, vilket det inte gick innan.
Tog ur stiften efter den gått kanske 15 minuter, både på tomgång och ordnetlig urvarvning.
Då ser stiften ut så här:
20171205_140627.jpg
20171205_140627.jpg (1.79 MiB) Visad 938 gånger
Inte direkt idealiskt.

Såsom jag räknar är det ändå bara ca 4% mer bränsle i de spridare jag har i.
Eller tänker jag i galen panna?
#1216763
Jag tror du är på rätt väg, den skillnaden på spridarna ska inte ha mån betydelse. Om du kör utan Lambdan kopplad så går motorn i ett nödprogram och "lyssnar" inte på vad övriga givare "säger". Så med en fungerande lambda så får styrboxen reda på syrehalten i avgassystemet och "rättar in" bränslemängden efter det, dock måste Lambdan bli varm först. Det måste alltså vara helt tätt från LMM till Lambda, alltså inge tjyvluft före topplocket och inget avgas läck efter. Det kan vara något sådant som spökar. Det är samma med LMM-en, kopplar du bort den så går boxen in i nödprogramet. Om du kopplar loss kablarna från LMM och motorn fungerar bättre så tyder det på fel i LMM-en. Har du laddluftkylare på den? Det kan vara läck på den också, inte helt ovanligt. Sedan är det viktigt att du nollar felkoderna varje gång det kommit några. Tar du bort kabeln till batteriet (10 minuter eller så) så nollar du (alla) boxarna, det kan vara både på gott och ont, i detta fall behöver kanske boxarna glömma allt gammalt. Vad för skick är det på turbon? När dom blir slitna kan det läcka igenom olja där. Just turbo vet jag inte så mycket om, har aldrig ägt någon (förutom frugans Passat, men den har aldrig krånglat :lol: :lol: ) och turbo var fortfarande något nytt när jag slutade som bilmek 1985
#1216779
Hej!

Tack!

Jo, lambdan sitter i sedan en tid, det sitter en stump rör på turbon, med sonden i. Efter den har den ingen avgassystem, men det ska väl inte ha betydelse?

Jag har försökt söka efter tjuvluft, men jag tycker inte den reagerar på startgas att tala om alls.

Jag har nollat koderna, batteriet är avtaget när jag inte mekar, så den är nollad varje gång.

Drar jag ur sladden till luftmassemätaren, när bilen är igång, stendör den.

Bra tips med intercoolern, det ska jag kolla, har inte felsökt där.

Nu när jag tänker mer, så sitter det en "moj" med kontakt på, på slangen mellan luftmassemätaren och turbon.
Från den går den en slang till något, kanske EGR? Får kolla mer, kom precis på den.
På den andra 940 bilen jag har, sitter ingen sådan.
Vad är det till? Kan man bara plugga? Känns kanske som trädgårdsslang är lite sådär... (den är naturligtvis på nu).
20171024_125914.jpg
20171024_125914.jpg (126.66 KiB) Visad 923 gånger
Turbon är inte ny på något vis, det är svårt att veta om den är slut. Den låter ok, ingen skillnad mellan den och den andra bilen.

Gjorde ett kompressionsprov igår, 13-13.5, rakt över. Känns ok.

Ska leta mer tjuvluft.

Idag startade jag den och skulle bara köra ur den ur verkstaden, behöver jobba också, då gick den illa igen.
Behövde stänga av den och sedan startade den inte alls igen. Troligen helt nersurad.

En annan sak som slår mig nu är det här med kallstart. Jag antar att den har en sådan funktion? Den har ingen extra spridare eller så, men den bör väl få fetare blandning i kyla?
Om det styrs via boxen, så ska väl den få en signal från en givare?
Temperaturgivaren i toppen är inte inkopplad, det är väl inte den som ger?
För det är väl detta som är tempgivare?
20171024_125420.jpg
20171024_125420.jpg (206.47 KiB) Visad 924 gånger
Mvh Alex
#1216840
Som jag sakta är jag inte helt hemma på turbomotorerna, men från vissa årsmodeller sitter det EGR ventiler (gäller inte bara turbo) och även Puls Air (vet inte om turbon hade der det) EGR är en typ av avgasåterledning för att hålla ner temperaturen på förbränningen och därmed minska vissa utsläpp och Puls Air låter avgaserna "suga med" lite frisk luft för att "efterförbränna" oförbrända avgaser. Detta behöver du inte ha, bara se till att den är ordentligt pluggad så det inte läcker avgaser.
Temperaturmätaren på bilden är till tempmätaren i instrumentet, så den kan du glömma så länge. Tempmätaren till motorstyrningen sitter under insuget ungefär vid 3-ans cylinder, strax ovanför knacksensorn. Och så klart måste detta också vara kopplat, och rätt kopplat. Det går att (har jag för mig) att förväxla kontaktstyckena på dessa. Fungerar inte knacksensorn så sänker tändboxen tätningen 10°c och då går motorn inte bra.....
Kontaktstyckena och kablarna som ligger under tempgivaren ser ut att kunna vara dom som är till tempgivaren till motorstyrningen och till knacksensorn. På min motor ligger även ett kontaktstycke som inte är kopplat, men det kanske ska vara kopplat på turbomodellerna
#1222494
Inte går det snabbt, men nu har jag pillat igen.

Köpte nya stift och satte i. Förbättringen var extrem.
Jag har aldrig förstått att det kan ha en sådan enorm betydelse, men det hade det.
Jag har också satt dit ett avgassystem, så lite kanske det luras nu när den inte låter hej vilt.

Bluddrade och hade sig fortfarande, men den var körbar.

Har satt i dubbla lådor också ihop med tusen andra småpill, sedan var det dags för premiärtur för dottern.

I starka 20km i timman, gick färden, då det är en traktor i lagligt skick.

I ca 2 mil fungerade det, sedan blev bilen för varm och tenderade att koka.

Bogserade hem den och ställde in den igen.

Försöker fortfarande lösa att den går så illa och kollade kamremmen, stod en kugg fel, glad i hågen flyttade jag den rätt och visst blev det bättre, men fortfarande ryckig och lite bluddrig.
Trodde det skulle göra mer skillnad att kamremmen satt fel.

Har bytt samtliga tänddetaljer nu, felsökt med startgas, jag tycker inte den reagerar, men det är lite svårt när den inte går jämnt på tomgång, kan man säga.


Ville skriva då jag lovat att fullfölja tråden.
Den är ju acceptabel nu, men bra är den inte.

Den går bättre när den är varm än precis när den startat.
Går på tomgång för egen maskin, varm som kall, så något helknas verkar det inte vara.


Har satt dit en extra kylfläkt som blåser framför intercoolern, hoppas det gör att den klarar att gå utan att koka.
Målet är att kunna köra på ca 4000 varv, i alla fall, då gör den 20...

Men kan ett kugg fel på kamremmen göra att den går varmare?



Försöker få pli på temperaturmätare och varvräknare, men det tar jag i en ny tråd.
Hoppas någon orkar kolla på det med:-)
#1222503
Manicken på bilden med en liten bit trädgårdsslang är ett värmeelement. Slangen är från vevhusventilationen, och värmeelementet förhindrar att det bildas is när vattenånga från vevhusventilationen hamnar i kall insugsluft. Dels skulle det kunna blockera vevhusventilationen, dels skulle eventuell is kunna lossna och sugas in i turbokompressorn.

EGR går genom ett metallrör från insugsgrenröret, mellan 2:e och 3:e cylindern, ner under insuget, bakom motorn, till grenröret. En del turbomotorer har det, men inte alla. Inga turbomotorer har Pulsair.
#1222532
NilsO skrev:Manicken på bilden med en liten bit trädgårdsslang är ett värmeelement. Slangen är från vevhusventilationen, och värmeelementet förhindrar att det bildas is när vattenånga från vevhusventilationen hamnar i kall insugsluft. Dels skulle det kunna blockera vevhusventilationen, dels skulle eventuell is kunna lossna och sugas in i turbokompressorn.

EGR går genom ett metallrör från insugsgrenröret, mellan 2:e och 3:e cylindern, ner under insuget, bakom motorn, till grenröret. En del turbomotorer har det, men inte alla. Inga turbomotorer har Pulsair.
Tack!
Nu blev jag lite klokare.
Men det verkar inte som den där manicken, elementet sitter på alla?
Jag har en reservdelsbil till denna, en 940 ltt-96, som saknar manicken.

Undrar verkligen om det går egr till grenröret på bilen, alltså traktorn.

En fundering är om oljefällan, den där svarta burken under insuget, kan störa gången?
Jag har för mig att om det blir tätt i den, trycker väl den ut olja någonstans, typ i axialtätningen bak mot fördelaren?
Ett gammalt minne, bara.


En annan fråga är tändinställning. Gör man inte det på en 940? Det finns ju skruvar att loss på fördelaren, men en av dem sitter ju i ett fast hål, inte långhål?
Ska man inte pilla på det då?
#1222534
lennarte skrev:Och så klart måste detta också vara kopplat, och rätt kopplat. Det går att (har jag för mig) att förväxla kontaktstyckena på dessa. Fungerar inte knacksensorn så sänker tändboxen tätningen 10°c och då går motorn inte bra.....
Kontaktstyckena och kablarna som ligger under tempgivaren ser ut att kunna vara dom som är till tempgivaren till motorstyrningen och till knacksensorn. På min motor ligger även ett kontaktstycke som inte är kopplat, men det kanske ska vara kopplat på turbomodellerna

Jag studerar detta mer nu. Mycket riktigt verkar det gå att förväxla kablarna till tempgivaren till motorstyrningen samt knacksensorn.
På den andra bilen jag har som reservdelsbil, sitter kontakterna tvärt om, om man ska gå på färg i alla fall.
Googlar jag sitter mina rätt, på traktorn alltså. Detta baserat på att den ena är grå och den andra svart.

Kontakterna som ligger löst under insuget, vet jag inte vad de är till, de är över.
Någon är väl till ac kompressorn, men de med två stift i förstår jag inte var de ska sitta.
Allt är inkopplat, vad jag kan se, även tomgångsmotorn.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Köpråd V60 etanol

Är de inte bytta så välj annat exe[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]