- ons 06 dec 2017, 18:04
#1216840
Som jag sakta är jag inte helt hemma på turbomotorerna, men från vissa årsmodeller sitter det EGR ventiler (gäller inte bara turbo) och även Puls Air (vet inte om turbon hade der det) EGR är en typ av avgasåterledning för att hålla ner temperaturen på förbränningen och därmed minska vissa utsläpp och Puls Air låter avgaserna "suga med" lite frisk luft för att "efterförbränna" oförbrända avgaser. Detta behöver du inte ha, bara se till att den är ordentligt pluggad så det inte läcker avgaser.
Temperaturmätaren på bilden är till tempmätaren i instrumentet, så den kan du glömma så länge. Tempmätaren till motorstyrningen sitter under insuget ungefär vid 3-ans cylinder, strax ovanför knacksensorn. Och så klart måste detta också vara kopplat, och rätt kopplat. Det går att (har jag för mig) att förväxla kontaktstyckena på dessa. Fungerar inte knacksensorn så sänker tändboxen tätningen 10°c och då går motorn inte bra.....
Kontaktstyckena och kablarna som ligger under tempgivaren ser ut att kunna vara dom som är till tempgivaren till motorstyrningen och till knacksensorn. På min motor ligger även ett kontaktstycke som inte är kopplat, men det kanske ska vara kopplat på turbomodellerna
Temperaturmätaren på bilden är till tempmätaren i instrumentet, så den kan du glömma så länge. Tempmätaren till motorstyrningen sitter under insuget ungefär vid 3-ans cylinder, strax ovanför knacksensorn. Och så klart måste detta också vara kopplat, och rätt kopplat. Det går att (har jag för mig) att förväxla kontaktstyckena på dessa. Fungerar inte knacksensorn så sänker tändboxen tätningen 10°c och då går motorn inte bra.....
Kontaktstyckena och kablarna som ligger under tempgivaren ser ut att kunna vara dom som är till tempgivaren till motorstyrningen och till knacksensorn. På min motor ligger även ett kontaktstycke som inte är kopplat, men det kanske ska vara kopplat på turbomodellerna
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V