Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1216840
Som jag sakta är jag inte helt hemma på turbomotorerna, men från vissa årsmodeller sitter det EGR ventiler (gäller inte bara turbo) och även Puls Air (vet inte om turbon hade der det) EGR är en typ av avgasåterledning för att hålla ner temperaturen på förbränningen och därmed minska vissa utsläpp och Puls Air låter avgaserna "suga med" lite frisk luft för att "efterförbränna" oförbrända avgaser. Detta behöver du inte ha, bara se till att den är ordentligt pluggad så det inte läcker avgaser.
Temperaturmätaren på bilden är till tempmätaren i instrumentet, så den kan du glömma så länge. Tempmätaren till motorstyrningen sitter under insuget ungefär vid 3-ans cylinder, strax ovanför knacksensorn. Och så klart måste detta också vara kopplat, och rätt kopplat. Det går att (har jag för mig) att förväxla kontaktstyckena på dessa. Fungerar inte knacksensorn så sänker tändboxen tätningen 10°c och då går motorn inte bra.....
Kontaktstyckena och kablarna som ligger under tempgivaren ser ut att kunna vara dom som är till tempgivaren till motorstyrningen och till knacksensorn. På min motor ligger även ett kontaktstycke som inte är kopplat, men det kanske ska vara kopplat på turbomodellerna
#1222494
Inte går det snabbt, men nu har jag pillat igen.

Köpte nya stift och satte i. Förbättringen var extrem.
Jag har aldrig förstått att det kan ha en sådan enorm betydelse, men det hade det.
Jag har också satt dit ett avgassystem, så lite kanske det luras nu när den inte låter hej vilt.

Bluddrade och hade sig fortfarande, men den var körbar.

Har satt i dubbla lådor också ihop med tusen andra småpill, sedan var det dags för premiärtur för dottern.

I starka 20km i timman, gick färden, då det är en traktor i lagligt skick.

I ca 2 mil fungerade det, sedan blev bilen för varm och tenderade att koka.

Bogserade hem den och ställde in den igen.

Försöker fortfarande lösa att den går så illa och kollade kamremmen, stod en kugg fel, glad i hågen flyttade jag den rätt och visst blev det bättre, men fortfarande ryckig och lite bluddrig.
Trodde det skulle göra mer skillnad att kamremmen satt fel.

Har bytt samtliga tänddetaljer nu, felsökt med startgas, jag tycker inte den reagerar, men det är lite svårt när den inte går jämnt på tomgång, kan man säga.


Ville skriva då jag lovat att fullfölja tråden.
Den är ju acceptabel nu, men bra är den inte.

Den går bättre när den är varm än precis när den startat.
Går på tomgång för egen maskin, varm som kall, så något helknas verkar det inte vara.


Har satt dit en extra kylfläkt som blåser framför intercoolern, hoppas det gör att den klarar att gå utan att koka.
Målet är att kunna köra på ca 4000 varv, i alla fall, då gör den 20...

Men kan ett kugg fel på kamremmen göra att den går varmare?



Försöker få pli på temperaturmätare och varvräknare, men det tar jag i en ny tråd.
Hoppas någon orkar kolla på det med:-)
#1222503
Manicken på bilden med en liten bit trädgårdsslang är ett värmeelement. Slangen är från vevhusventilationen, och värmeelementet förhindrar att det bildas is när vattenånga från vevhusventilationen hamnar i kall insugsluft. Dels skulle det kunna blockera vevhusventilationen, dels skulle eventuell is kunna lossna och sugas in i turbokompressorn.

EGR går genom ett metallrör från insugsgrenröret, mellan 2:e och 3:e cylindern, ner under insuget, bakom motorn, till grenröret. En del turbomotorer har det, men inte alla. Inga turbomotorer har Pulsair.
#1222532
NilsO skrev:Manicken på bilden med en liten bit trädgårdsslang är ett värmeelement. Slangen är från vevhusventilationen, och värmeelementet förhindrar att det bildas is när vattenånga från vevhusventilationen hamnar i kall insugsluft. Dels skulle det kunna blockera vevhusventilationen, dels skulle eventuell is kunna lossna och sugas in i turbokompressorn.

EGR går genom ett metallrör från insugsgrenröret, mellan 2:e och 3:e cylindern, ner under insuget, bakom motorn, till grenröret. En del turbomotorer har det, men inte alla. Inga turbomotorer har Pulsair.
Tack!
Nu blev jag lite klokare.
Men det verkar inte som den där manicken, elementet sitter på alla?
Jag har en reservdelsbil till denna, en 940 ltt-96, som saknar manicken.

Undrar verkligen om det går egr till grenröret på bilen, alltså traktorn.

En fundering är om oljefällan, den där svarta burken under insuget, kan störa gången?
Jag har för mig att om det blir tätt i den, trycker väl den ut olja någonstans, typ i axialtätningen bak mot fördelaren?
Ett gammalt minne, bara.


En annan fråga är tändinställning. Gör man inte det på en 940? Det finns ju skruvar att loss på fördelaren, men en av dem sitter ju i ett fast hål, inte långhål?
Ska man inte pilla på det då?
#1222534
lennarte skrev:Och så klart måste detta också vara kopplat, och rätt kopplat. Det går att (har jag för mig) att förväxla kontaktstyckena på dessa. Fungerar inte knacksensorn så sänker tändboxen tätningen 10°c och då går motorn inte bra.....
Kontaktstyckena och kablarna som ligger under tempgivaren ser ut att kunna vara dom som är till tempgivaren till motorstyrningen och till knacksensorn. På min motor ligger även ett kontaktstycke som inte är kopplat, men det kanske ska vara kopplat på turbomodellerna

Jag studerar detta mer nu. Mycket riktigt verkar det gå att förväxla kablarna till tempgivaren till motorstyrningen samt knacksensorn.
På den andra bilen jag har som reservdelsbil, sitter kontakterna tvärt om, om man ska gå på färg i alla fall.
Googlar jag sitter mina rätt, på traktorn alltså. Detta baserat på att den ena är grå och den andra svart.

Kontakterna som ligger löst under insuget, vet jag inte vad de är till, de är över.
Någon är väl till ac kompressorn, men de med två stift i förstår jag inte var de ska sitta.
Allt är inkopplat, vad jag kan se, även tomgångsmotorn.
#1222758
Jag hatar verkligen den här bilen nu.
Ingenting är något rim eller reson i.

Den bluddrar och går ojämnt, fortfarande med inte konsekvent. Ibland när jag startar går den ok, ibland går den knappt alls.
Tomgång varierar från hyfsat jämn på kanske 1200 varv, en liten stund, för att i nästa droppa ner till kanske 400, hämta upp sig och vandra upp och ner, helt oregelbundet. Detta kan vara i ett par minuter eller mindre, helt plötsligt kan den bara dö.
Stiften blir sotiga, men den ryker inte svart att tala om.
Det spelar heller ingen roll om jag drar ur ex. kontakten till knacksensorn, tomgångsmotorn eller temperaturgivaren till insprutet, inget gör skillnad. Inte heller växla kontakter dem emellan.
Inte heller tycker jag den reagerar på startgas, det är ju dock svinsvårt att veta när den går upp och ner.
Sprutar jag rakt in i luftmassemätaren, reagerar den när den får mycket startgas, reaktionen är att den stendör.

Det är en skithög till bil, jag är så fruktansvärt arg på den att jag snart går i bitar.
Hur svårt ska det vara att få en 230 motor att gå.
#1223307
Ok då är det troligen inte det.
Tändmodulen kan du nog utesluta men luftmassemätaren kann vara svårare å veta om den man testar är ok så den vill jag inte avfärda helt ännu. Men en sak i taget.
... en fundering jag tyckte jag läste tidigare i tråden att du inte hittade kontakten till förkopplingsmotståndet. Kan det vara så att bilen är en gl från början?
Vad sitter det för bränsle å tändboxar i den?
Varför jag frågar är för att traktorer har en tendens att va ena jäkla hopplock .
#1223332
mattsson81 skrev:Ok då är det troligen inte det.
Tändmodulen kan du nog utesluta men luftmassemätaren kann vara svårare å veta om den man testar är ok så den vill jag inte avfärda helt ännu. Men en sak i taget.
... en fundering jag tyckte jag läste tidigare i tråden att du inte hittade kontakten till förkopplingsmotståndet. Kan det vara så att bilen är en gl från början?
Vad sitter det för bränsle å tändboxar i den?
Varför jag frågar är för att traktorer har en tendens att va ena jäkla hopplock .
Du har helt rätt att det ofta är plock i en traktor och så i denna.
Det är i alla fall en 2.2 system, det har vi klarat ut i denna tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=138145

Någon har bytt spridare på den, till "Saabs röda" och i samband med det tagit bort förkopplingsmotståndet då de är annan ohm.
Ett tag var jag inne på att de gav alldeles för mycket bränsle, men det skiljer inte så mycket, har jag sett i tabeller.

Det första felet på traktorn var att tändboxen var kass, det kan man läsa om i tråden jag hänvisade till, det var en förvirrad insats, mins sagt.

Det sitter en Jetronic bränslebox med nummer 561 i slutet. Tändboxen vet jag inte vad den har nu, kolade aldrig det när jag bytte över.
Det är i alla fall en guldfärgad, typ.

Kan boxarna ha betydelse?

Tändboxen som satt i var i alla fall en Bosch 0227400175.

Från början har det varit en 2.8l 6:a, som jag förstår det.
Om man spårar SEJ247, som den heter, så hittar man tidigare biluppgifter:
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/SEJ247
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]