Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1225513
mattsson81 skrev:på en av bilderna du har lagt upp tidigare ser man att bränsleitrycksregulatorn ser ut att vara lite hoppressad ...
Der ser faktiskt så ut, att pressa ihop BTR-en är ett enkelt sätt att öka bränsletrycket. Ökat bränsletryck = mera bränsle vid varje sprut. Är det då också problem med lambdaregleringen så blir det lätt för mycket. Detta är inte ovanligt vid "chiptrimning" av turbomotorer. Har sett "tabeller" på hur mycket bränsletrycket ökar vid viss "intryckning". Sökte om detta för några år sedan när jag ville öka bränsletrycket vid etanoldrift. Det slutade med att jag köpte en justerbar BTR istället
#1225535
mattsson81 skrev:på en av bilderna du har lagt upp tidigare ser man att bränsleitrycksregulatorn ser ut att vara lite hoppressad .... jättesvårt att avgöra bara utifrån bilden men kan ju va värt att kolla upp. om du har möjlighet att mäta bränsletrycket gör det annars prova med regulatorn från den andra bilen.
Tack för tips!

Den verkar helt intakt, vad jag kan se.
Bilen reagerar när jag tar loss slangen från den, men det kanske kan bero på att den tappar vacuum då?
#1225646
Skillnaden mellan vakuum och inte vakuum är ungefär 0,5 bar. Bränsletrycket är (normalt) 2,5 bar med vakuum och 3,0 bar utan. om du tar loss vakuumslangen när motorn går på tomgång så ökar motorvarvet något för att sedan gå tillbaka till normal eftersom Lambdasonden talar om för boxen att det blir ett överskott på bränsle. Detta är under förutsättning att motorn går som den ska. Tomgången ska vara c:a 850 varv och stiger till kanske 900 för att sedan gå tillbaka till (ungefär) som det var innan
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4225
Det sitter en tryckfjäder mellan membranet och där den klena slangen sitter och ytterkanterna ska vara raka mot varandra. Om man pressar in gaveln enligt anvisningarna här så "spänner" man fjädern och man får ett högre bränsletryck = mer bränsle hinner sprutas in under den tid spridarna är öppna. Om du lägger en linjal över baksidan så ser du lätt om den är nerpressad eller inte.
I ovankant på membranet ser man att det är trasigt på denna BTR, när man ser på det då förstår man bättre att det kommer bensin direkt in i insuget när membranet går sönder
#1225673
lennarte skrev:Skillnaden mellan vakuum och inte vakuum är ungefär 0,5 bar. Bränsletrycket är (normalt) 2,5 bar med vakuum och 3,0 bar utan. om du tar loss vakuumslangen när motorn går på tomgång så ökar motorvarvet något för att sedan gå tillbaka till normal eftersom Lambdasonden talar om för boxen att det blir ett överskott på bränsle. Detta är under förutsättning att motorn går som den ska. Tomgången ska vara c:a 850 varv och stiger till kanske 900 för att sedan gå tillbaka till (ungefär) som det var innan
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4225
Det sitter en tryckfjäder mellan membranet och där den klena slangen sitter och ytterkanterna ska vara raka mot varandra. Om man pressar in gaveln enligt anvisningarna här så "spänner" man fjädern och man får ett högre bränsletryck = mer bränsle hinner sprutas in under den tid spridarna är öppna. Om du lägger en linjal över baksidan så ser du lätt om den är nerpressad eller inte.
I ovankant på membranet ser man att det är trasigt på denna BTR, när man ser på det då förstår man bättre att det kommer bensin direkt in i insuget när membranet går sönder
Hej!

Ok, ska kolla detta.
Men menar du att man kan se att min är sönder?
Eller menar du i tråden du länkar till?
För min läcker inte ut genom vacuumslangen i alla fall.
Ska försöka få till en tryckmätare.
#1225736
Det kan vara så att någon har pressat den för att få högre bränsletryck å då kommer motorn att få för mycket bränsle.
Regulatorn kan gå sönder på olika sätt. att membranet går är inte det vanligaste som händer men det händer å som du skriver så har det inte hänt med din. däremot kan det vara så att du har för högt bränsle tryck lambda regleringen klarar att kompensera för en viss ökning men ganska tidigt kommer den att sätta felkod på att regleringsgränsen är överskriden.
det har hänt att bränsletrycket både skenar å "försvinner" när man kört några år med en "tryckt" regulator.
Därför kan det vara värt att bara prova å skruva över den från den andra bilen för att lite snabbt å lätt testa om det gör någon skillnad.
#1225821
mattsson81 skrev:Det kan vara så att någon har pressat den för att få högre bränsletryck å då kommer motorn att få för mycket bränsle.
Regulatorn kan gå sönder på olika sätt. att membranet går är inte det vanligaste som händer men det händer å som du skriver så har det inte hänt med din. däremot kan det vara så att du har för högt bränsle tryck lambda regleringen klarar att kompensera för en viss ökning men ganska tidigt kommer den att sätta felkod på att regleringsgränsen är överskriden.
det har hänt att bränsletrycket både skenar å "försvinner" när man kört några år med en "tryckt" regulator.
Därför kan det vara värt att bara prova å skruva över den från den andra bilen för att lite snabbt å lätt testa om det gör någon skillnad.
Tack!

Ska testa.
#1225822
Ha en annan sak på bilen nu.
Dottern skulle ta en sväng i går kväll.
Stod ute, alltså kallstart.
Startade direkt, det brukar den göra, sedan körde hon till min verkstad, 50 meter för att göra något.
När hon sedan skulle iväg, så "hugger" den till i starten, liksom.
Alltså som om tändningen är för tidig, det blir liksom ett motstånd när den ska starta.
Oftast går den över det motståndet och startar, men hur kan det vara så? Det känns ändå som tändningen står fel, men det styrs väl av boxen?
Igår var det så hårt motstånd att säkringen till startknappen gick, jag har dragit direktström till en startknapp i bilen, avsäkrad, för att tändlåset är inte ok i startläget.
De här olika tändboxarna som finns, "guldboxar" och så vidare, vad gör de egentligen?
Ursprungsfelet på denna var att tändboxen var defekt.
Jag tog den som satt i reservdelsbilen, kommer faktiskt inte ihåg om det var samma nummer, men det verkar inte som man kan lita på att den som satt i traktorn är "rätt" från början.
Fick sedan tag i en annan box, för att kunna ha reservdelsbilen körbar.
Det var en sk "guldbox", som jag satte i traktorn.
Kan den vara chippad eller så? Som gör att tändläget hamnar fel?
Eller styrs det av ex. svänghjulsgivaren?
#1225840
buurt skrev:När hon sedan skulle iväg, så "hugger" den till i starten, liksom.
Alltså som om tändningen är för tidig, det blir liksom ett motstånd när den ska starta.
Min motor (B234F) gör så ibland när den inte startar på första försöket och jag har "chokat" den. Jag kör ju på E85 och har ett extra motstånd kopplat till temp.givaren för motorstyrningen och en tryckknapp när jag kallstartar utan motorvärmare, bränsleboxen tror då att det är 20 - 30°kallare än vad det är och "öser på" ordentligt med bränsle. Jag har också höjt tändningen (c:a 4°). Så där är du säkert på rätt väg när du tror att tändningen är tidig. Frågan är då varför "din" motor gör det. Man kan inte ändra tändläget på dessa motorer, det styrs ju av boxarna. Dock finns det ju alltid möjligheter att ändra i boxarna (även ändra svänghjulsgivaren), men det är ju inget för "vanligt folk". När det gäller chiptrimning så är det ju så att det "hör ihop" alltihopa turbotryck, bränslemängd och tändläge. Ändrar man ett av dessa måste man ändra dom båda andra också.
Om jag minns rätt så är en "guldbox" bara ett namn på den boxen där man enkelt kan byta "chipet", andra boxar har ett lött chip. Det är alltså betydligt lättare att byta chipet i "guld" boxarna och det kan ju vara "guld värt". Den behöver alltså inte vara "chiptrimmad" bara för att det är en "guldbox" Är dock inte 100 på att det är så eller bara är en "skröna"
#1225932
lennarte skrev:
buurt skrev:När hon sedan skulle iväg, så "hugger" den till i starten, liksom.
Alltså som om tändningen är för tidig, det blir liksom ett motstånd när den ska starta.
Min motor (B234F) gör så ibland när den inte startar på första försöket och jag har "chokat" den. Jag kör ju på E85 och har ett extra motstånd kopplat till temp.givaren för motorstyrningen och en tryckknapp när jag kallstartar utan motorvärmare, bränsleboxen tror då att det är 20 - 30°kallare än vad det är och "öser på" ordentligt med bränsle. Jag har också höjt tändningen (c:a 4°). Så där är du säkert på rätt väg när du tror att tändningen är tidig. Frågan är då varför "din" motor gör det. Man kan inte ändra tändläget på dessa motorer, det styrs ju av boxarna. Dock finns det ju alltid möjligheter att ändra i boxarna (även ändra svänghjulsgivaren), men det är ju inget för "vanligt folk". När det gäller chiptrimning så är det ju så att det "hör ihop" alltihopa turbotryck, bränslemängd och tändläge. Ändrar man ett av dessa måste man ändra dom båda andra också.
Om jag minns rätt så är en "guldbox" bara ett namn på den boxen där man enkelt kan byta "chipet", andra boxar har ett lött chip. Det är alltså betydligt lättare att byta chipet i "guld" boxarna och det kan ju vara "guld värt". Den behöver alltså inte vara "chiptrimmad" bara för att det är en "guldbox" Är dock inte 100 på att det är så eller bara är en "skröna"

Ja, det verkar som om bilen blir sur, när den missar första gången. I alla fall ibland.
Nu fick hon inte igång den igen, i går kväll, som jag skrev.
Idag skulle jag testa att starta den, men då var det helt hopplöst.
Jag malde ändå riktigt länge, även med starthjälp.
Hostade till ett par gånger, det var allt.
Ur med stiften (börjar bli snabb på det nu...), dyngsura.
Tog in, gjorde rent (de är inte så vansinnigt sotiga som innan, mest blöta idag), värmde dem och satte tillbaka.
Brum, brum, startar som den aldrig gjort något annat.
Den går fortfarande orent, bluddrar och så.
Jag begriper inte hur den kan vara så opålitlig? Vad är det som skiljer liksom?
Igår var det ju ganska kallt, den startade första gången, utan problem, det var ju när hon stannat en stund och skulle starta igen, som det krånglade.
Idag var det ju kallstart igen och helt kört att få igång den.
Bytte bränsletrycksregulatorn från den andra bilen och tändboxen, utan någon skillnad alls. (en i taget, som vanligt)

Tillförlitligheten på denna bil är ju nere i typ 3%.
#1225935
Rak fråga:
Kan motorn fungera såpass bra som den gör, om svänghjulet är felmonterat?
Jag har inte kollat det än.
Tänker att om det är 5 bultar som håller det, så det hamnar väl minst typ 70 grader fel?
Den bör väl inte ens starta på det, allra minst gå att köra?
För när jag står och tomvarvar eller drar på upp till den fantastiska hastigheten av 20 kilometer i timmen, märks ju inga fel. Det är ju vid jämn körning som det är sämst eller på lägre varv.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]