Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1223392
Fasen kom på en sak som man ibland missar. Du skrev att kammremmen satt fel i nått inlägg när du satte den rätt kollade du så att vevaxlen verkligen var i 0 ibland går kilen på dom å då stämmer inte tdc på remskivan ihop med vevaxlen. Ganska enkelt kollat sätt en skruvmejsel i cyl 1 å se var den har övre dödpunkt å jämför det med 0 markeringen på remskivan .
#1223419
Det där med vandrande tomgång kan också vara ett spjällhus fel. Alltså att spjällhuset, axeln till gasspjället, även själva gasspjället kan vara slitet eller slitkanter som spjället fastnar på. Även dåligt justerat samband mellan gasspjäll och gasspjällskontakt. Och givetvis tjyvluft i kombination, och vevhusventilatonen. Det sista tror jag jag skrivit om innan, men om det är taskigt med tomgång så är det lätt att skruva på stoppskriven till gasspjället, men den får man aldrig röra i samband med tomgången, Den har egentligen inte med detta att göra, det är bara en stopp för gasspjället. Gasspjällskontakten är en givare som "känner" om gasspjället är stängt eller öppet och är det fel där så vet inte boxarna om motorn ska gå på tomgång eller inte.
#1223439
mattsson81 skrev:Vad har du för nr på luftmassemätaren ? Lh 2.4 ska ha 016 på slutet på b230 jag kann kolla i mina papper imorgon om det är fler komponenter som är oklara
Ska kolla.
Men jag har väl inte 2.4? Har inte jag 2.2?
mattsson81 skrev:Kan du ta en bildpå motorutrymmet så man får en uppfattning hur det ser ut
Ska ordna idag.
mattsson81 skrev:Fasen kom på en sak som man ibland missar. Du skrev att kammremmen satt fel i nått inlägg när du satte den rätt kollade du så att vevaxlen verkligen var i 0 ibland går kilen på dom å då stämmer inte tdc på remskivan ihop med vevaxlen. Ganska enkelt kollat sätt en skruvmejsel i cyl 1 å se var den har övre dödpunkt å jämför det med 0 markeringen på remskivan .
Detta har jag också funderat på, ska försöka kolla detta.
Även att svänghjulet kan sitta 45 grader fel, men undrar om bilen skulle gå såpass som den gör då?
lennarte skrev:Det där med vandrande tomgång kan också vara ett spjällhus fel. Alltså att spjällhuset, axeln till gasspjället, även själva gasspjället kan vara slitet eller slitkanter som spjället fastnar på. Även dåligt justerat samband mellan gasspjäll och gasspjällskontakt. Och givetvis tjyvluft i kombination, och vevhusventilatonen. Det sista tror jag jag skrivit om innan, men om det är taskigt med tomgång så är det lätt att skruva på stoppskriven till gasspjället, men den får man aldrig röra i samband med tomgången, Den har egentligen inte med detta att göra, det är bara en stopp för gasspjället. Gasspjällskontakten är en givare som "känner" om gasspjället är stängt eller öppet och är det fel där så vet inte boxarna om motorn ska gå på tomgång eller inte.

I början av felsökningen testade jag att gasspjällskontakten fungerade i alla fall.
Det är ju tyvärr inte bara tomgången som är usel, utan den går ju orent också, då är väl spjällhuset inte så inblandat?
Igår startade vi den, dotterns kulle ta en sväng.
Startade fint, har ett "motstånd" i sig, precis som om tändningen skulle vara för tidig (det har den alltid haft), gick hyfsat på oroligt tomgång.
Hon skulle ha den varm, då det var massa is, men när hon skulle iväg, dog den och startar inte igen.
Stiften är alltså såpass nersotade och dana nu, att den inte orkar ge gnista, verkar det som.


En annan fundering var att när jag började pilla med detta var det ett t-kors på turbons vacuumslang, en så kallad pystrim, har jag läst mig till.
Även på bränsletrycksregulatorn satt ett t-stycke, alltså rakt ut i luften.
Jag tog bort dessa, men kan de påverka? Alltså att den behöver dem?
#1223472
Jag vågar med största säkerhet påstå att det sitter 2.4 i den med dom box nr som du har angett. Lh 2,2 satt bara i dom första turbo bilarna med FT motor 87-88. 1982-87 satt motronic på 230et motorerna men när katalysator började introduseras övergick man till lh.2.2 till1989 kom lh2.4 på både b230f och ft (det finns fler system på andra motroralternativ)
Om bränsle boxen har bakstycke i pressad aluminium har du 2.4 å om den är i svart plast med alumiumlock har du 2.2
Om det stämmer att bilen hadde v6a tidigare så har någon bytt kabelhärva till motorn å det är ju lite svårt å veta vad för härva dom använt. Eftersom du inte hittar något förkopplingsmotstånd kann man mistänka att det är en kabelhärva från en 240 som är den enklaste att flytta över.

Ang t korsen så är det inget som kan göra att bilen går som den gör nu. Tkorset på turbon gör att laddtrycket blir högre. Å tkorset på bränsletrycksreg gör att den får mer soppa på tomgång å mindre på laddtryck vilet är ganska tokigt... särkilt eftersom du har lite större spridare. En sak som många inte tänker på är spridares reaktionstid i förhållande till volt. Dvs en större spridare kan ge mindre mängd bränsle än en större om dom har olika reaktionstid. Detta brukar man ändra i programvaran när man byter spridare. Det finns en möjlighet att saab spridarna ger lite för lite soppa vid tomgång å därför har man satt ett t kors för att höja soppa trycket lite. Observera att det är små förändringar vi patar om. Bara en fundering.
#1223490
buurt skrev: Det sitter en Jetronic bränslebox med nummer 561 i slutet.
Om Boschnumret är 0 280 000 561 (dvs slutsiffrorna i Boschnumret är 561) så är det LH-Jetronic 2.4, som Mattson81 skriver ovan. Den hör till B230F. Källa: Fickdataboken för 740/940.
#1223514
mattsson81 skrev:Kan du ta en bildpå motorutrymmet så man får en uppfattning hur det ser ut
Så här ser det ut i bilens hjärta:
(Den som tar flest bilder innan han dör vinner)
Har inte hunnit kolla mer på bilen idag, verkar som jag har ett jobb att sköta också...
20180108_095252.jpg
20180108_095252.jpg (261.65 KiB) Visad 335 gånger
20180108_095249.jpg
20180108_095249.jpg (234.7 KiB) Visad 337 gånger
20180108_095244.jpg
20180108_095244.jpg (149.92 KiB) Visad 338 gånger
20180108_095230.jpg
20180108_095230.jpg (208.27 KiB) Visad 338 gånger
20180108_095227.jpg
20180108_095227.jpg (210.53 KiB) Visad 338 gånger
20180108_095224.jpg
20180108_095224.jpg (153.16 KiB) Visad 335 gånger
20180108_095215.jpg
20180108_095215.jpg (115.69 KiB) Visad 336 gånger
20180108_095207.jpg
20180108_095207.jpg (212.97 KiB) Visad 340 gånger
20180108_095204.jpg
20180108_095204.jpg (248.58 KiB) Visad 342 gånger
20180108_095200.jpg
20180108_095200.jpg (171.47 KiB) Visad 335 gånger
20180108_095153.jpg
20180108_095153.jpg (281.7 KiB) Visad 341 gånger
#1223530
NilsO skrev:
buurt skrev: Det sitter en Jetronic bränslebox med nummer 561 i slutet.
Om Boschnumret är 0 280 000 561 (dvs slutsiffrorna i Boschnumret är 561) så är det LH-Jetronic 2.4, som Mattson81 skriver ovan. Den hör till B230F. Källa: Fickdataboken för 740/940.
Om det sitter en bränskebox till en B230F blir det väl "helfel" med bränsle (och kanske tändning också), du måste väl ha en box till en turbomotor (B230 FK eller kanske FT). Om det nu är en motor från en B230FK bör det väl sitta "940 -95 med B230FK borde sitta bränslebox 0 280 000 954 eller 0 280 000 962" enligt en annan tråd på detta forum.
När jag en gång fick fel box till dotterns Mitsubishi gick den som om bränsle och tändning var helt galet, ändå var det från en bil av samma årsmodell och motor, men med ett annat nummer.
PS, på bild 3 ser jag att det är skarvat kablarna till temp.mätaren, är det ordentlig kontakt där?? Enligt elschemat till min 745-89 (-88B) går båda kablarna till (och från) instrumentet och som jordas där. Du har väl "det nya" instrumentet som sitter på 7/900 modellerna senare (-90 och uppåt) och som det är (om inte väldiga så i alla fall) problem med (folien går sönder).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]