mattsson81 skrev:Vad har du för nr på luftmassemätaren ? Lh 2.4 ska ha 016 på slutet på b230 jag kann kolla i mina papper imorgon om det är fler komponenter som är oklara
Ska kolla.
Men jag har väl inte 2.4? Har inte jag 2.2?
mattsson81 skrev:Kan du ta en bildpå motorutrymmet så man får en uppfattning hur det ser ut
Ska ordna idag.
mattsson81 skrev:Fasen kom på en sak som man ibland missar. Du skrev att kammremmen satt fel i nått inlägg när du satte den rätt kollade du så att vevaxlen verkligen var i 0 ibland går kilen på dom å då stämmer inte tdc på remskivan ihop med vevaxlen. Ganska enkelt kollat sätt en skruvmejsel i cyl 1 å se var den har övre dödpunkt å jämför det med 0 markeringen på remskivan .
Detta har jag också funderat på, ska försöka kolla detta.
Även att svänghjulet kan sitta 45 grader fel, men undrar om bilen skulle gå såpass som den gör då?
lennarte skrev:Det där med vandrande tomgång kan också vara ett spjällhus fel. Alltså att spjällhuset, axeln till gasspjället, även själva gasspjället kan vara slitet eller slitkanter som spjället fastnar på. Även dåligt justerat samband mellan gasspjäll och gasspjällskontakt. Och givetvis tjyvluft i kombination, och vevhusventilatonen. Det sista tror jag jag skrivit om innan, men om det är taskigt med tomgång så är det lätt att skruva på stoppskriven till gasspjället, men den får man aldrig röra i samband med tomgången, Den har egentligen inte med detta att göra, det är bara en stopp för gasspjället. Gasspjällskontakten är en givare som "känner" om gasspjället är stängt eller öppet och är det fel där så vet inte boxarna om motorn ska gå på tomgång eller inte.
I början av felsökningen testade jag att gasspjällskontakten fungerade i alla fall.
Det är ju tyvärr inte bara tomgången som är usel, utan den går ju orent också, då är väl spjällhuset inte så inblandat?
Igår startade vi den, dotterns kulle ta en sväng.
Startade fint, har ett "motstånd" i sig, precis som om tändningen skulle vara för tidig (det har den alltid haft), gick hyfsat på oroligt tomgång.
Hon skulle ha den varm, då det var massa is, men när hon skulle iväg, dog den och startar inte igen.
Stiften är alltså såpass nersotade och dana nu, att den inte orkar ge gnista, verkar det som.
En annan fundering var att när jag började pilla med detta var det ett t-kors på turbons vacuumslang, en så kallad pystrim, har jag läst mig till.
Även på bränsletrycksregulatorn satt ett t-stycke, alltså rakt ut i luften.
Jag tog bort dessa, men kan de påverka? Alltså att den behöver dem?