Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1225958
Jag börjar tro att den får alldeles för mycket bensin. Därför startar .den lätt när det är kallt, men det är svårare när den blir varm. Hur mycket bensin är det i tanken? Funderar på om du skulle prova att hälla i E85. Inte några liter utan istället för bensin. När min 745-a gick som sämst (ville ha 1,7 -1,9 liter bensin på milen) kunde jag köra på 100% E85 utan problem på sommaren. Körde nästan hela vintern också men fick ha startgas för att starta den och den tog inte mer etanol än vad den tagit bensin. Jag tror att kan du bara få ihop rätt kombination av boxar och spridare så ska nog motorn gå. Har sett att du har ett "öppet sport" luftfilter. Har du ett original luftfilter så sätt i det. Vet av andra på forumet att det kan "störa" LMM-en. Det bästa hade kanske varit att låna grejer (boxar, spridare, LMM, lambdasond, BTR) från en "F" motor som går som den ska och där delarna garanterat är original och byta ut det. Ett kompressionsprov både med och utan olja för att utesluta "mekaniskt" fel
Svänghjulet passar "hur som helst" så det finns nog möjligheter att montera det fel om man inte vet hur det ska sitta. Men i princip så när remskivan på motorn står på 0 så ska dom två hål som saknas på svänghjulet (för svänghjulsgivaren) synas när du skruvat bort startmotorn. Men jag tror inte den startar alls om det sitter fel.
#1225999
lennarte skrev:Jag börjar tro att den får alldeles för mycket bensin. Därför startar .den lätt när det är kallt, men det är svårare när den blir varm. Hur mycket bensin är det i tanken? Funderar på om du skulle prova att hälla i E85. Inte några liter utan istället för bensin. När min 745-a gick som sämst (ville ha 1,7 -1,9 liter bensin på milen) kunde jag köra på 100% E85 utan problem på sommaren. Körde nästan hela vintern också men fick ha startgas för att starta den och den tog inte mer etanol än vad den tagit bensin. Jag tror att kan du bara få ihop rätt kombination av boxar och spridare så ska nog motorn gå. Har sett att du har ett "öppet sport" luftfilter. Har du ett original luftfilter så sätt i det. Vet av andra på forumet att det kan "störa" LMM-en. Det bästa hade kanske varit att låna grejer (boxar, spridare, LMM, lambdasond, BTR) från en "F" motor som går som den ska och där delarna garanterat är original och byta ut det. Ett kompressionsprov både med och utan olja för att utesluta "mekaniskt" fel
Svänghjulet passar "hur som helst" så det finns nog möjligheter att montera det fel om man inte vet hur det ska sitta. Men i princip så när remskivan på motorn står på 0 så ska dom två hål som saknas på svänghjulet (för svänghjulsgivaren) synas när du skruvat bort startmotorn. Men jag tror inte den startar alls om det sitter fel.
Hej!
Ja, det är alla vettiga åsikter, jag tar med mig dem.
Men den startar när den är varm också, inga problem. Utom när den inte gör det...
I morse var det ju kallstart igen, stendöd.
Stiften är numer mycket fina efter den körs, innan var de ju sothögar, nu är de grå-vit-fina, som de ska. Alltsa, jag har kollat detta efter hon kört ett par timmar.
Det verkar inte finnas någon rim och reson när den startar eller inte?
Om den får så mycket bränsle skulle den ju också ryka svart? Skillnad syns ju direkt när jag lossar lmm, som man ser på filmen i tidigare inlägg.
Annars ryker den inget alls, i alla fall inte svart.
Det är ju bara en dämpare på den, inget annat, ingen kat eller så. Så det skulle synas svartrök, tycker jag.

Vi tankade fullt häromdagen.

Kompressionsprov har jag tagit, ca 13.13.5, rakt över, men vad menar du med och utan olja?

Nu sitter det ju box och spridare från 230f i bilen.
Tändboxen verkar vara från turbo:
Turbotänd.jpg
Turbotänd.jpg (77.99 KiB) Visad 401 gånger
Boxen som satt i från början verkar däremot komma från 230f (ft):
Vanlig.jpg
Vanlig.jpg (109.9 KiB) Visad 415 gånger
Den boxen var ju kass, det var ursprungsfelet.

Kan den vara boven ändå?

Ska kolla vad den där guldiga boxen hade för nummer, som jag bytte från idag.
Det stod målat 940-92 på den, men det kan ju vara till turbo med.
#1226055
tändboxarna skiljer lite mellan en turbo å en F motor. men när jag har mappat om 230F motorer har jag använt turbons guldbox just för det lösa epromet. tändkurvorna skiljer mellan en turbo å en F men i det här fallet borde det inte påverka nämnvärt eftersom man inte kommer upp på några höga lastpunkter. kurvan på dellast ligger nära varandra mellan dom olika boxarna. det ligger bla 4 tändmappar som man kan välja mellan i guldboxarna. minns dock inte hur man gjorde. spelar ingen roll här ändå.
summa sumarum så länge bilen startar med en box så ska det va ok att köra med den.

värt att kolla som ni skrev är ju om svänghjulet sitter rätt. jag minns inte om det är så att -2 hålen ska va 45grader före övre dödpunkt men det vet säkert någon annan
#1226105
mattsson81 skrev:tändboxarna skiljer lite mellan en turbo å en F motor. men när jag har mappat om 230F motorer har jag använt turbons guldbox just för det lösa epromet. tändkurvorna skiljer mellan en turbo å en F men i det här fallet borde det inte påverka nämnvärt eftersom man inte kommer upp på några höga lastpunkter. kurvan på dellast ligger nära varandra mellan dom olika boxarna. det ligger bla 4 tändmappar som man kan välja mellan i guldboxarna. minns dock inte hur man gjorde. spelar ingen roll här ändå.
summa sumarum så länge bilen startar med en box så ska det va ok att köra med den.

värt att kolla som ni skrev är ju om svänghjulet sitter rätt. jag minns inte om det är så att -2 hålen ska va 45grader före övre dödpunkt men det vet säkert någon annan
Tack!

Den startar och går ju med denna, så då är det inte det då.

45 grader stämmer med den info jag hittat.
Tänker dock att om man sätter det "en femtedel" fel blir tändläget helt åt skogen.
Den skulle väl inte fungera såpass bra som den gör?
Äh, får kolla upp det ordentligt.
#1226169
buurt skrev:Kompressionsprov har jag tagit, ca 13.13.5, rakt över, men vad menar du med och utan olja?
Jo, man tar ett kompressionsprov med motorn "halvvarm" och notera det. Sedan pumpar du i några "pump" med en oljekanna i alla cylindrarna, "kör" några varv med startmotorn och gör sedan om komp.provet. Stor skillnad mellan första och andra provet tyder på dåliga kolvringar, ingen större skillnad (om det första var ojämt och dåligt) tyder på dåliga ventiler/säten. Men i ditt fall är det bra redan från första provet.
buurt skrev:Om den får så mycket bränsle skulle den ju också ryka svart? Skillnad syns ju direkt när jag lossar lmm, som man ser på filmen i tidigare inlägg. Annars ryker den inget alls, i alla fall inte svart.
Angående LMM, Om du kopplar loss LMM-en med motorn på tomgång så "stänger" boxen av sig från dom flesta givare och går efter ett förprogrammerat program. Då ska motorn gå bättre om det är fel på LMM-en. Börjar den då ryka svart, "känns" det som att boxen är "mappad" på ett annat sätt än original. I så fall kanske LMM och Lambda fungerar så det håller ner bränslemängden men tar du bort den kopplingen så går boxen efter det den är programmerad för, alltså mer bränsle
#1226350
lennarte skrev:
buurt skrev:Kompressionsprov har jag tagit, ca 13.13.5, rakt över, men vad menar du med och utan olja?
Jo, man tar ett kompressionsprov med motorn "halvvarm" och notera det. Sedan pumpar du i några "pump" med en oljekanna i alla cylindrarna, "kör" några varv med startmotorn och gör sedan om komp.provet. Stor skillnad mellan första och andra provet tyder på dåliga kolvringar, ingen större skillnad (om det första var ojämt och dåligt) tyder på dåliga ventiler/säten. Men i ditt fall är det bra redan från första provet.
buurt skrev:Om den får så mycket bränsle skulle den ju också ryka svart? Skillnad syns ju direkt när jag lossar lmm, som man ser på filmen i tidigare inlägg. Annars ryker den inget alls, i alla fall inte svart.
Angående LMM, Om du kopplar loss LMM-en med motorn på tomgång så "stänger" boxen av sig från dom flesta givare och går efter ett förprogrammerat program. Då ska motorn gå bättre om det är fel på LMM-en. Börjar den då ryka svart, "känns" det som att boxen är "mappad" på ett annat sätt än original. I så fall kanske LMM och Lambda fungerar så det håller ner bränslemängden men tar du bort den kopplingen så går boxen efter det den är programmerad för, alltså mer bränsle
Nja om någon har pillat i mjukvaran i boxen så bör dom ju rimligen ha sänkt bränslemängden iochmed att det satt större spridare på den.
Större spridare = kortare puls för samma mängd dvs man sänker spridartiden.
#1226380
mattsson81 skrev:Nja om någon har pillat i mjukvaran i boxen så bör dom ju rimligen ha sänkt bränslemängden iochmed att det satt större spridare på den.
Större spridare = kortare puls för samma mängd dvs man sänker spridartiden.
Problemet är att det finns sååå mycket man kan göra med en Volvo i allmänhet och en A-traktor i synnerhet, och ingen vet idag vad som egentligen är gjort med denna motor. Det kan sitta ett chip i för en trimmad turbomotor och sedan bytt till större spridare ändå. Sedan det blev bytt till mindre spridare har jag fått uppfattningen att den går bättre, om än inte bra. Det att den börjar "ryka svart" när LMM kopplas bort kan tyda på det. Men det enda vi egentligen vet är att vi inte vet. ?:-/ :lol:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]