Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1214854
Hej!
Jag vill börja med att skriva att jag kommer skriva vad det var, om och när det löser sig, för att fler ska kunna få hjälp.

Min dotter har en A-traktor, som jag skrivit om innan:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Det är ju som det är med vad en 16-åring ska lägga sin energi på hit och dit, så den har blivit ståendes mest, sedan vi fick igång den.

Nu när vi skulle ha in den i verkstaden häromdagen blev det knas.
Den startade direkt, som den gjort efter reparationen, gick ojämt och så, som den gjort innan också, före den blivit lite varm.
Denna gång så tvärdog den dock efter ungefär 30 sekunder eller så.
Det gick inte att hålla varv, utan den sköt, konstrade sig och dog.
Trodde först det var bränslebrist.
Tog ur stiften och de är sotiga och blöta.
Tog in den och gjorde rent dem och satte tillbaka. Startade direkt, gick fint (så fint man kan begära) i ungefär 30 sekunder, tvärdog och startar inte igen.
Dyngsura stift.
Till saken hör att jag försökte varva ur den ordentligt för att "blåsa rent" i cylindrarna och visst gick det med lite trixande, men herregud, bilen var insvept i svart rök.

Något gör alltså att den får obegripligt mycket bensin.

Det sitter inget avgassystem på bilen, efter turbon, alltså ingen lambdasond.
Jag inser att det inte är idealet, men den har ju inte gjort så här innan, det har kommit nu.
Vi har ju kanske startat och kört den in och ur verkstaden ca 10 gånger i alla fall, utan problem.

Jag har också läst på om lamda, men visst kan den dra mer bränsle, men inte så den surar ner sig och dör efter 30 sek väl?

Någon som har ett förslag?

Jag kan ta en film, om det skulle hjälpa.
Senast redigerad av 1 buurt, redigerad totalt 0 gånger.
#1214865
Lambdan ska sitta ända uppe vid turbon på turbomodeller (i den korta rörstumpen mellan turbon och främre avgasröret). Utan lambdasond fungerar inte bränsleinsprutningen eller tändningen. Systemet går då efter ett förinstallerat "protokoll" och tar inte emot information från några yttre givare.
Om det fyller motorn med bensin kan det vara BTR-en som "gett upp" Om membranet spricker i BTR-n så pumpar det in bensin direkt när bränslepumpen går igång. Det sitter en klen vakuumslang mellan BTR-en och insugningsröret, ta loss den och försök suga i den. Smakar det bensin är den kass. Du kan prova att starta den utan den slangen kopplad, då ska det komma bensin i slangen om den är kass. Vissa modeller har en 5-te spridare i insugningsröret, den ska spruta in extra bensin när det är riktigt kallt, den kan ha hängt sig eller i alla fall läcker igenom bensin
#1214907
Hej!
Tack!
Men skulle avsaknaden av lambdan kunna ge så mycket bränsle att den dör?
Jag har läst och sökt lite och visst att motorerna går fetare, men inte att det ballar ur helt.
Skulle det kunna vara så att just turbomotorer är känsligare?
Till denna bil kom det med ett avgasrör från en vanlig motor då, antar jag, för där sitter lambdan skruvad i vad som en gång var katalysatorn.

BTR är väl klockan som sitter på insprutningsrören?
20171024_125514.jpg
20171024_125514.jpg (493.64 KiB) Visad 1900 gånger
Jag ska kontrollera den.
Vår har nog ingen 5:e spridare, kollade efter den då en kallstartspridare skulle kunna ställa till det.

Återkommer.
#1215068
Hej!

Nu har jag grejat lite.
Satte dit lambdasonden i en stump efter turbon.
Det verkar som det blev något bättre, bilen stendör inte efter 30 sekunder i alla fall.
Man kan knappast säga att den går jämt heller, den bluddrar och skjuter som bara den, det är väl egentligen bara på mycket höga varv jag tycker den går någorlunda.

Jag testade BTR utan slang på, ingen skillnad, tycker jag.
Inte heller kommer det bränsle ur den.

Jag filmade lite idag, om någon orkar kolla lite

Så här fungerar stiften efter den surat ner sig:
https://photos.app.goo.gl/UOrepLb724vmPG9o1

Alltså inte alls, trodde inte ens stift kunde göra så.

Efter rengöring och renblåsning fungerar de bättre: (filmaren vette tusan om han fungerar:-))
https://photos.app.goo.gl/oO8usW6aIclRZcyl2

Så här går bilen:
https://photos.app.goo.gl/LOR1dFHSAnzFJ3Z72


Någon som har förslag?

Har testat att leta tjuvluft med startgas, men inget speciellt funnet.
#1215109
Först måste du nolla felkoderna, kommer inte ihåg om du hade dosa eller inte men kopplar du loss batteriet en kvart gör det samma nytta. Motorn går i ett "nödläge" nu som är gjort för att kunna köra till verkstaden när felkodslampan lyser. Vet ej om du har det inkopplat. Det är rätt att det är BTR-en på bilden. Den lilla slangen är en vakuumslang som "hjälper" BTR-en att hålla rätt tryck, det kan variera melan 2,5 och 3 bar. Om motorn går som den ska, märker man att tomgången höjs tillfälligt något om man tar bort slangen. Tändstift som varit ordentligt nersurade kan vara svåra att få Ok igen, gnistan hoppar ju alltid den lättaste vägen och det är inte alltid mellan elektroderna. Dessutom ser det ut som det är dax för byte ändå, dom ser "rundslitna" ut och avståndet ser (svårt att se) stort ut. På andra videon ser det ut som den "hoppar över" att "gnistra" någon gång och detta är i "friska luften". Det är mycket svårare att hoppa på rätt ställe när det är på plats och de är kompression i motorn, så nya tändstift är nog en bra början
#1215120
lennarte skrev:
Marlboroman skrev:Sitter det verkligen rätt spridare på den där? Ser ut att kunna vara bytta till större och då kan man få bekymmer, speciellt om inte lambda eller någon annan viktig givare fungerar.
Jag har ingen aning.
I en 940 som vi köpt som reservdelsbil, sitter samma typ av motor.
I den sitter det gröna spridare eller turkos, om man vill.

I den aktuella så är de ju bruna eller kanske rödaktiga?
Vet du vilka det ska vara?
Kan inte påstå att den bilen går särskilt jämt heller, men det kan bero på massa saker där också.
Senast redigerad av 1 buurt, redigerad totalt 0 gånger.
#1215123
lennarte skrev:Först måste du nolla felkoderna, kommer inte ihåg om du hade dosa eller inte men kopplar du loss batteriet en kvart gör det samma nytta. Motorn går i ett "nödläge" nu som är gjort för att kunna köra till verkstaden när felkodslampan lyser. Vet ej om du har det inkopplat. Det är rätt att det är BTR-en på bilden. Den lilla slangen är en vakuumslang som "hjälper" BTR-en att hålla rätt tryck, det kan variera melan 2,5 och 3 bar. Om motorn går som den ska, märker man att tomgången höjs tillfälligt något om man tar bort slangen. Tändstift som varit ordentligt nersurade kan vara svåra att få Ok igen, gnistan hoppar ju alltid den lättaste vägen och det är inte alltid mellan elektroderna. Dessutom ser det ut som det är dax för byte ändå, dom ser "rundslitna" ut och avståndet ser (svårt att se) stort ut. På andra videon ser det ut som den "hoppar över" att "gnistra" någon gång och detta är i "friska luften". Det är mycket svårare att hoppa på rätt ställe när det är på plats och de är kompression i motorn, så nya tändstift är nog en bra början
Oh, detta har jag glömt!
Jag ska nolla imorgon och se om det blir skillnad.

Ja, nya stift är vettigt.
Försöker hålla ner kostnaden åt dottern, som jag pratat om innan.
16-åringar är inte direkt rika.
Men visst behövs det.
Detta är ju en blandning av att försöka hålla budget, lära dottern och mig själv och få en bil som är körbar i alla fall.

Hade det varit mitt projekt, kanske jag hade resonerat lite annorlunda med att köpa delar.

A
#1215125
Marlboroman skrev:Sitter det verkligen rätt spridare på den där? Ser ut att kunna vara bytta till större och då kan man få bekymmer, speciellt om inte lambda eller någon annan viktig givare fungerar.
Jag ser det också nu, det ser ut som "Saab's röda". Jag har sådana i min 745-a som jag kör på E85. Dom ger c:a 70% mer än mina originalspridare (370 cc mot 220 cc), vet inte vad för spridare där ska sitta i denna motor. Är dom som sitter där nu dom jag tror det kan vara så satt dom bl.a på Saab 9000 turbo av ungefär samma årtal som min (slutet på -80-talet) och brukar nog användas när man vill öka effekten på volvomotorer. Här är en länk till en lista på alla (??) Spridare, där kan man se vad spridarna ger om man har Bosch nummeret
Har man inte en justerbar BTR (det har jag) så är storleken på spridarna viktigt så det bli rätt mängd
#1215127
lennarte skrev:
Marlboroman skrev:Sitter det verkligen rätt spridare på den där? Ser ut att kunna vara bytta till större och då kan man få bekymmer, speciellt om inte lambda eller någon annan viktig givare fungerar.
Jag ser det också nu, det ser ut som "Saab's röda". Jag har sådana i min 745-a som jag kör på E85. Dom ger c:a 70% mer än mina originalspridare (370 cc mot 220 cc), vet inte vad för spridare där ska sitta i denna motor. Är dom som sitter där nu dom jag tror det kan vara så satt dom bl.a på Saab 9000 turbo av ungefär samma årtal som min (slutet på -80-talet) och brukar nog användas när man vill öka effekten på volvomotorer. Här är en länk till en lista på alla (??) Spridare, där kan man se vad spridarna ger om man har Bosch nummeret
Har man inte en justerbar BTR (det har jag) så är storleken på spridarna viktigt så det bli rätt mängd
Läste på om detta.
(länken saknades förresten)
Som jag förstått det så är de turkosa för turbomotorer.
Sedan verkar de vara låg och högohmiga.
Vet du om de röda är högohmiga?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]