Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1213883
Hej

Har fått problem med min 740 nu när det börjat bli minus grader. Hade problem ett tag då jag inte kunde starta bilen efter att jag nyss slått av den och var tvungen att vänta ca 15 min. Men när det blev ännu kallare så vägrade den starta. Knuffade in den i garaget å bytte bränslerelät och backventilen till bränslesystemet för att märkte att den lättare startar med motorn nedåt. Funkade perfekt efter bytet i garaget både vid fler starter och tomgången gick jämnt. Har även bytt bränslefiltret.

Ungefär 100 meters körning så ville den inte starta från gården igen(alltså kan inte kylan ha påverkat nått fö hade den i garaget 10 min sedan i två dygn)

Vad bör jag kolla/byta?
#1213931
Edwardo skrev:Hej

Har fått problem med min 740 nu när det börjat bli minus grader. Hade problem ett tag då jag inte kunde starta bilen efter att jag nyss slått av den och var tvungen att vänta ca 15 min. Men när det blev ännu kallare så vägrade den starta. Knuffade in den i garaget å bytte bränslerelät och backventilen till bränslesystemet för att märkte att den lättare startar med motorn nedåt. Funkade perfekt efter bytet i garaget både vid fler starter och tomgången gick jämnt. Har även bytt bränslefiltret.

Ungefär 100 meters körning så ville den inte starta från gården igen(alltså kan inte kylan ha påverkat nått fö hade den i garaget 10 min sedan i två dygn)

Vad bör jag kolla/byta?
Finns det gnista?
#1214015
Har du för lite bensin i tanken och tankpumpen inte fungerar så orkar inte huvudpumpen alltid pumpa fram bensin. Det kan förklara att det är lättare att få igång den när den står neråt. Öppna tanklocket, sätt örat mot och lyssna när motorn går, eller när någon "kör på starten"
#1214059
Testade att starta den igår kväll och otroligt nog så startade den men va tvungen att ge gas i ca 1 min sedan gick tomgången bra och körde ett tag å testade slå av och på den utan några problem men sedan när jag kom hem igen så började tomgången gå dåligt och efter det ville den inte starta

Har tankat full tank igår så borde inte va det
#1214073
Är det en -88 eller en -88B?? På -88B kan du ta ut felkoder på tänd och bränslesystem och även kolla funktionen på svänghjulsgivare, spridarrelä, tomgångsmotor m.m. Ska du försöka starta motorn med startgas är det bästa sättet att ta loss den klena slangen mellan BTR-en och insugningsröret vid BTR-en och spruta startgasen i i slangen. Då kommer gasen direkt in i insuget. När den inte startar, lyssna efter om bränslepumpen under sätet fungerar, den ska bara fungera när startmotorn "går" och givetvis när motorn startat.
BTR = BränsleTrycksRegulator och sitter längst fram på bränsleröret till spridarna. Där sitter en grövre slang (bränsleretur till tanken) och en klen vakuumslang. Det är den klena slangen du ska använda.
Hur kallt är det när det inte startar?? Det finns en kallstart som hjälp vid kallt väder, men då måste det vara under -16°innan den fungerar
#1214076
Ska kolla om den får gnista när den inte startar

Måste nog vara en -88 för har inte sett felkodsavläsarn i motorrummet.
Vet hör att pumpen under bilen går men är lite osäker på pumpen i tanken
Tror att det har varit mellan 5 och 12 minus när jag har försökt.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]