Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maltez98
#1213454
Hej alla har slipat ner all rost i underredet nu och ska skydda mot rost har underredsmassa redan men innan man kletar på det ska man väll prima med nått isåfall vad? kan inte hitta nått vettig då alla säger olika. helst nått ifrån biltema eller jula (är inte så noga)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1213483
Prima och en bra lack. Det är ju lacken som "står emot" angreppen. Primer är för att lacken ska fästa mot plåten och massan ovanpå är för att skydda lacken mot slitage
av S80_140HK
#1213485
Jag skulle köpa Hagmans 2-komp epoxiprimer. Det är en tät primer som ej behöver täcklackeras. Jag har använt den i många år och aldrig haft problem med återkommande rost där man målat med den färgen. Kostar en slant, men utan tvekan värt det.

Den känns igen på sin senapsgula färg, finns (fanns?) även en som var ljuslila som dock var vattenbaserad och helkass.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1213499
Jag har alltid penslat på en rostätare först. Det är inte säkert man får bort all rost i porer och då reagerar rostätaren med den. Sedan har jag kört primer och lack ovan den
av maltez98
#1213712
S80_140HK skrev:Jag skulle köpa Hagmans 2-komp epoxiprimer. Det är en tät primer som ej behöver täcklackeras. Jag har använt den i många år och aldrig haft problem med återkommande rost där man målat med den färgen. Kostar en slant, men utan tvekan värt det.

Den känns igen på sin senapsgula färg, finns (fanns?) även en som var ljuslila som dock var vattenbaserad och helkass.
vad kan man köpa Hagmans 2-komp epoxiprimer då? hittar bara att beställa
av maltez98
#1213713
är inte så noga med bilen men vill att den ska hålla denna och nästa vinter iallafall då jag får kör med den till okt 2019. så tänkte om det räcker med 1 slipa så mycket det går 2 rostätare 3 rostskyddsprimer 4 underresmassa
av S80_140HK
#1213763
maltez98 skrev:
S80_140HK skrev:Jag skulle köpa Hagmans 2-komp epoxiprimer. Det är en tät primer som ej behöver täcklackeras. Jag har använt den i många år och aldrig haft problem med återkommande rost där man målat med den färgen. Kostar en slant, men utan tvekan värt det.

Den känns igen på sin senapsgula färg, finns (fanns?) även en som var ljuslila som dock var vattenbaserad och helkass.
vad kan man köpa Hagmans 2-komp epoxiprimer då? hittar bara att beställa
Förr fanns den på Mekonomen bland annat. Idag vet jag inte om den lagerförs i fysisk butik, men finns att beställa på nätet, bland annat här: http://www.lackman.se/produkter/farg-ke ... 11160.html
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]