Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1213443
Hej har en 745 med det förbannade reginasystemet.. Bilen startar och går att varva upp dom första 5 sekunderna men sen kan man hålla fullgas och han hoppar mellan 1000-2000 varv och hostar o smäller, skjuter verkligen högt i insuget själva luftburken hoppar. Svartryker och ger man ytterst lite gas så kan man få upp han i 5000 men då ryker de både vitt o svart. Har testat o bytt Tändspole,Tempgivarn,Lufttempgivarn,Spridarrelä,Insugspackning,Tändstift,Mapsensor,Bränslefilter,Tändbox,Bränslebox,BTR,Fördelarlock,Rotor,Tomgångsmotor. Kamremmen står rätt! vafan kan felet vara? Kan tillägga att jag endast har tomgång i typ 5 sekunder
#1213477
När det "smäller" i insuget brukar det vara bränslebrist. Och det stämmer (tycker jag) med vad du beskriver sedan också. Du kan inte mäta bränsletrycket och eller bränslemängden?? Det sitter en "däckventil" på bränsleröret på din motor, där kan du mäta bränsletrycket med en billig däcktrycksmätare (skall vara 2,5 - 3,0 kg) och bränslemängden mäter du på returledningen vid BTR-en (en slang ner i en typ PET-flaska). Det ska komma ordentligt (c:a 0,5 l på 15 sek).
Bytte bränslebox på dotterns Mitsubishi -90 för en del år sedan när den var heldöd. Fick tag i en beg. från samma årsmodell och (trodde vi) samma motor. Den gjorde som din, small i insuget, ingen eller dålig tomgång och svårkörd i allmänhet. Det visade sig att dom ändrat på motorn och boxen mitt i årsmodellen. Nu fick vi "igång" den gamla efter rengöring och "tvätt" med WD40 (det var ärgigt i den). Det jag menar är att det kan var något fel på en eller båda boxarna. Inte vanligt, men har du bytt allt annat så...

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]