Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1213205
Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här.

Jag skulle behöva lite tips och råd ifrån er som hade a-traktorer i er ungdom. Eller som har byggd till sonen osv.
Jag ska ge mig på att bygga en utav en 744. Det har jag även gjort förut. Så själva kapandet och det är inga problem.
Men sen har vi ju det här med växellådor.

Jag fick tag i "dubbla växellådor" (M47 + M40??), fattas lite smågrejer och ser lite lite snea ut. Och nu har vi fått för oss att dessa växellådor skall sitta kvar även efter besiktning. Då den som ska köra den ska gå transportlinjen med ambitionen att bli lastbilsförare. Och då anser vi att det är lite dumt att riskera sitt lämplighetsintyg.

Så jag har två stora frågor.

1. Dom är (ska vara) ihopsatta med en hardyskiva emellan sig. Sitter M47 medbringare bak på M47an och fram på M40in. Och ut ifrån den bakre växellådan som jag tror är en M40 sitter det en M40 medbringare. Antagligen är det tänkt att skarva på en M40 medbringare längst fram på M47-kardanen och fästa ihop det. Och det hade jag i vanliga fall inte haft några problem med. Men nu är det ju bestämt att växellådorna även ska användas efter besiktningen.
Är det då inte bättre att byta ut M40 medbringaren till en ifrån M47 och sedan sätta ännu en hardyskiva emellan? För att undvika vibrationer och slitningar.

2. Det finns enligt en tabell två stycken M40 lådor. (gammal och äldre), kan jag på något sett tyda vilken det är jag har? Genom typnummer eller utseende? Är viktigt i det syftet att man behöver intyg på spärrar osv.

Bild

Bild

MVH
#1213319
Nu kan man ju byta ut locken på växellådorna, men "officiellt" har ju M40 aluminiumlock "hela vägen" till spaken (eller spaken i locket), man växlar genom locket och backspärren sitter i växellådan (fjäderbelastad). M45 har stag fäst mot gaveln (typ samma som M47) och axeln som växlar går in genom bakgaveln. Backspärren i spaken (lyftring). Skillnaden mellan äldre och nyare M40 är mest invändigt så det ser man kanske inte utanpå. Väldigt generell beskrivning, hoppas det hjälper lite...
#1213460
lennarte skrev:Nu kan man ju byta ut locken på växellådorna, men "officiellt" har ju M40 aluminiumlock "hela vägen" till spaken (eller spaken i locket), man växlar genom locket och backspärren sitter i växellådan (fjäderbelastad). M45 har stag fäst mot gaveln (typ samma som M47) och axeln som växlar går in genom bakgaveln. Backspärren i spaken (lyftring). Skillnaden mellan äldre och nyare M40 är mest invändigt så det ser man kanske inte utanpå. Väldigt generell beskrivning, hoppas det hjälper lite...
Hmm.. Så nya och gamla M40 lådan har ingenting att göra med långa och korta spaken heller? För det är ju lätt att se iallafall. Och denna lådan har ett lock till kortspak. Men kan ju som du sa vara utbytt.
#1213469
Dallaz skrev:Och denna lådan har ett lock till kortspak. Men kan ju som du sa vara utbytt.
Ja, locken passar. P1800 hade ju kort spak hela tiden, 164 hade det från början (-69) medan "vanliga" 140 fick vänta till -72. Där brukar sitta en alu.plåt med ett typ/serie nummer, då kan man se vad för låda det är.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]