Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1212387
Hej!

Smorde upp torkarmotorn och armen för en kort tid sedan, eftersom den gick trögt och fastnade, det ordnade upp sig men nu är det dags för nästa. Det levereras ingen spolarvätska till bakrutan.

Motorn vid spolarvätskebehållaren startar och jobbar alltid då knappen trycks in och torkaren sätter igång, men ingen vätska. På framruta och lyktor fungerar det bra. Drog bort slangen från munstycket på bakluckan, men ändå ingen vätska.

Såg i en annan tråd om att det kunde gälla en backventil bakom verktygsfacket i bagaget, vilken man kommer åt ifall inredningen rivs bort. Inget svar om problemet var löst. Någon som tror att det kan vara något annat eller just denna som spökar? Läcker ingen spolarvätska längs slang i motor eller kring höger tröskellåda. Inget är bytt eller monterat längs detta stråk under tiden då problemet uppstod.
Senast redigerad av 1 JGN248, redigerad totalt 0 gånger.
#1215093
JAN56 skrev:Det är samma problem som jag hade, min backventil satt ovanför baklyktan , och hade hakat upp sig plockade bort denna och satte en backventil vid spolartanken i stället.
Hej Jan.

Jag ska ta tag i problemet om ett litet tag. Bilen står mest för tillfället. Skroten i stan har fått in nyare 945:or (-98or) och andra som gått hälften av vad min har gjort. Menar du höger baklykta, sett bakifrån? Var fick du tag i din backventil? Skruvat.se har inte backventilen till 945.
#1225893
NilsO skrev:Den här passar: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017966/ (Den som kallas "vinkelrör med backventil".) Jag minns att den var typ 10 gånger dyrare på Mekonomen än på Biltema, och dessutom beställningsvara :)
Bra inför framtiden NilsO! :)

Ännu billigare, fick en backventil på skroten, monterade in den och nu fungerar det som det ska!

För den som funderar på att byta: Backventilen sitter innanför höger baklampa i höjd med backljuset, sitter gummiklet runt den. Går att känna på ventilen till vänster i D-stolpen ifall plastluckan till bakljuset i bagaget demonteras. Enkelt att byta ventilen när bakljuset är demonterat och hänger löst i lampkablarna.

Tack för tipsen på detta enkla problem!

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 m[…]

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]