Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
#1210998
Märkte under sommaren att kylarvattnet på 945 –97 ligger mellan Max och Mini trots att jag fyller på till Max. För att vara på den säkra sidan lämnades bilen den 27/6 till verkstan som bytte kylarvatten och provtryckte och det syntes inget läckage. För 2 veckor sedan började jag använda motorvärmare. Idag Var vi och handlade, kollade kylarvattennivån och den var under Mini. Tempmätaren under körningen visade normalt läge, dvs den stod i mitten. Vad kan ha hänt, hjälp!
av sicnarf
#1211039
Kan vara fel på kylarlocket. Testa med en annan du köper på skroten. Kan vara topplockspackningen som är dålig också.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1211103
Locket har en inbyggd övertrycksventil som kan fallera. Kör motorn varm, stäng av och lyssna vid locket så det inte pyser ut ånga långsamt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1211145
Det finns 2 typer av lock, en äldre grå och en nyare grön. Den nya gröna är av bättre kvalitet och ersätter dom gamla grå. Felet på dom gamla locken är att dom inte orkar "stå emot" trycket i kylsystemet och öppnar då och släpper ut övertrycket för tidigt så det försvinner kylarvätska som ånga medans du kör- Är det normalt ska det inte släppas ut något alls vid normal körning. Max-nivån är ju var det heter, max nivå. Har du max nivå vid kall motor och kör den varm så utvidgar sig kylarvätskan och trycker då ut överflödig vätska genom kylarlocket (trycket blir för högt). När du kört ett tag så brukar det stabilisera sig någonstans mellan strecken, och det ska normalt ligga någonstans mellan strecken. På min 745-a vill den stabilisera sig vid min-strecket och fyller jag på så är nivån tillbaka på min efter några dagar. Det sjunker inte under min-strecket utan håller sig vid strecket. Så håll bara koll på att det inte fortsätter sjunka, så är det Ok
av Rådlös
#1211171
Lite mer "Bra att veta!". Men dom svar du har fått är fullt riktiga, så det ändrar jag inte på.

Även om locket och packningen ser hel ut, så kan det ju vara så att gummit har blivit gammalt och torrt och inte håller tätt av den anledningen. Övertrycket pyser ut i små "glipor". Övertrycket i ett kylsystem är inte så högt, 1,0 - 1,5 Bar ungefär, men det räcker för att pysa ut. På många äldre lock står det vid vilket tryck det skall öppna. Det värdet gäller fortfarande i nyare bilar. I min V70 -08 har jag för mig att locket är av plast och utan någon text eller öppningstryck. Man har i stället en elektronisk övervakning av hela kylsystemet. Är det något fel så kommer det upp en varningstext i informationsdisplayen. Det har inte inträffat hittills så jag vet inte exakt hur det ser ut.

Lite överkurs: Övertrycket hjälper tillsammans med glykolen att höja kylarvattnets kokpunkt. Om allt är riktigt, så ligger kokpunkten på ca 120°C.
av bilman
#1211286
Bugar och tackar så mycket! frasse4, Jag gjorde som du skrev och hörde att det pös ut långsamt från locket. Tror att förra ägaren bytte lock. Nuvarande lock är grå till färgen med beteckningen 150 KPa. Köpte bilen i somras och fick fylla på en liten skvätt ett par gånger tills nu då nivån börjar gå ner till Mini. Är det någon som vet vad det ska vara för färg på originallocket till exp.kärlet i en 945 -97 och hur många KPa och var kan jag köpa en ny för att vara säker? Det är inte säkert att lock från skroten fungerar som det ska. Hjälp!
av bilman
#1211320
Tack lennarte! Mycket nyttigt inlägg! De NYARE är gröna, men är originalet för 20 år gammal bil 945 -97 grön? Ursäkta okunnigheten men jag gör så gott jag kan : Såg på det gråa locket i min bil och det är "sprickor" som är lika stora på de fyra sidorna av locket. Är det därifrån ångan kommer ut eller HUR KOMMER VÄTSKAN = ÅNGAN genom locket?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1211395
Det sitter ju en ventil på insidan i locket men var det släpper ut övertrycket vet jag inte, förmodligen på undersidan utanför tätningen mot behållaren. Trycket i kylsystemet är som allra högst när du stänger av en varm motor. Då slutar det cirkulera i systemet men motorn fortsätter värma ett par minuter till, det är då man ibland kan höra att elektriska kylfläktar som går igång efter man stängt av motorn. Därför ska man låta motorn gå en stund på tomgång så det "jämnar ut" temperaturen innan man stänger av motorn efter en "hårdkörning", gäller särskilt turbomotorer. Kolla noga på kanten i behållaren där locket ska täta mot, det kan ju lika gärna vara en skada där också. Vet ej när dom började med det gröna locket, det kan varit i början på -90-talet när dom ändrade rekommendationen på termostaten till 92°, det kan varit när aluminiummotorn kom men det sitter i alla fall inga grå lock på "S"och "V" modellerna.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]