Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1210588
Hej

Jag bytte till nya stift och tändkablar förut, nu vill jag även byta fördelar lock samt rotorn fast det ser fräscht ut.
Men jag vet ju inte om det är för jag är så bra på tvätta bilmotorer nu :) kommit på en ny bra ide med : luftorka efter man tvättat motorn, spraya en hel flaska wd40 nästan, och som allt glänser som tok nytt nu :) Ni måste själva prova. Låt WD40 ligga halvtimma timma och såsa överallt, sen när ni fikat klart börjar ni med någon duk och lite luft och tar bort det mesta.
Kört en vecka så nu. Motorn ser HELT FABRIKSNY ut, alla slangar även och kåpor, detta är bästa metoden, kommer göra det med alla bilar.
Tror det är bra för all el och skiten med.

tILL locket igen:
In case of, jag byter dessa ändå, fast han går bra i tändningen.
Men när jag skulle börja byta så blev jag matt i knoppen.

Har bytt på två 7ser länge sen, rödblockare som denna, samma skit, men jag minns inte hur jag gjorde då.
Mitt minne är bra men kort TYVÄRR.

Jag tog fram bits, och mini skiftnyckel , men tappade direkt lusten, det vart inte bra det heller.

Finns det billigt äkta verktyg köpa till detta skitjobbet eller måste man trixa fixa själv>?
Detta är den mest störande momentet i dessa volvomodeller tycker jag, allt annat är ganska ok meka, lätt och så.
Detta är ju bara för jäkla störande tycker jag med locket.

Hur tar ni bort dom SMIDIGT och snyggt ?
Jag blir inte klok på detta.
:-(O)
#1210748
WD40 är mirakelmedel :)

Jag läste att du sprayat det White.
Då gjorde jag samma. Men det vart ju överförjävla bra :)
TUSEN TACK igen White :)
Du är grym du :)

Locket mitt sitter jävligt tight, har typ 4cm ifrån plåtväggen. Det är inte bara !!
Har du motorn kanske lite längre ut eftersom din är Automat ?

Hur skruvar du ut din fördelarlock White ?
Vilka verktyg?
#1210796
Jag har denna (1/4" 4 - 13 mm), kanonbra till dom små grejerna. Finns både långa (kanonbra) och korta hylsor, bits och så har jag lagt i en adapter så jag kan köra med skruvdragare. Inte aktuell i detta fall dock
14 hylsnyckelsats.jpg
14 hylsnyckelsats.jpg (29.16 KiB) Visad 2074 gånger
#1210929
tuuurbo skrev:WD40 är mirakelmedel :)

Jag läste att du sprayat det White.
Då gjorde jag samma. Men det vart ju överförjävla bra :)
TUSEN TACK igen White :)
Du är grym du :)

Locket mitt sitter jävligt tight, har typ 4cm ifrån plåtväggen. Det är inte bara !!
Har du motorn kanske lite längre ut eftersom din är Automat ?

Hur skruvar du ut din fördelarlock White ?
Vilka verktyg?
Tusen tack! Kul att man kan vara till inspiration! :D

Nej motorn sitter samma på automatare.

Jag använde en vanlig lednyckel när jag lossade mitt.
#1213780
Hej alla
tack för alla svar igen och tips.
Jag tog en av mina gamla fasta nycklar, 8mm .
Jag kapade av verktyget med cirkelsågen till en kortare minivariant.
Nu gick det ta bort kåpan ganska smidigt.

Men herre min jösses vad den såg ut inuti kåpan, den är ogiginal, aldrig varit lös, 28k mil.
Ni kan tänka er.
Gick inte ens få lös roton med fingrarna, fick ta med rörtång hårt, den sprack i bitar sen.
Det var bara kasta fördelarlocket och bitarna av rotorn sen i soporna direkt.
Rengjorde allt där på insidan med bromsrengöring, sen putsa jag med duk jag sprayat WD40 på, som nytt blev det.
I med ny tändkåpa och rotor, lite wd40 tork på dessa nya delar me så de håller bort kondens i vinter.

Gjorde även ren Tomgångsventil/motor med bromsrengöringspray, vicklade på ventilen/kolven i den även så det vart riktigt rent och fint med tops.

, sen wd40 spraya jag hela tomgångsventilen , topsa igen och fick den fin, glida perfekt, var lite svart sörja i den. Den blev som ny tillslut den med.

Nya tändstift är på, och kablar med sen innan som jag köpte nytt.
Nu går han som FABRIKS ny :)

Konstigt att Volvo inte bytt något, den är ju fullservad volvo-orginal till 27k mil.
Tycker de borde bytt dessa delar vid 15-20k milar service ju , eller ?

Mini hemgjorda fasta nyckeln blev det då 8mm, och sen tog man resten med fingrarna som Jesper sa.

Då var även detta löst nu. Vad skönt.

För övrigt så är WD40 mirakelmedel om ni vill ha blank och fin motor :) Samt all elektronik och slangar med mera i topskick.
Ni kan lita på White och mig som även provat nu.
Ni kommer inte ångra er heller om ni testar vet jag :)

Tack för bilden Frasse :)

Lennarte Tengtools är fina grejjer, har lite sådant innan. Rolig liten bra satts där du hade. Kanske köper en som julklapp till mig själv :)
4-5mm är ovanligt, men kan behövas ibland.
Många snålar på mindre verktygen, jag tycker det är viktigast ha just dessa mindre 13 och mindre i mycket bra kvalitet då man annars lätt får små muttrar och bultar runda gamla som suttit med sunkverktyg och billigaste kina grejjer.
Det går med riktigt billiga verktyg på större muttrar och bultar oftast. Men med små ska man absolut ha riktigt bra märke på prylarna.
Allt ska ju vara bra märkes grejjer med tiden sen har jag planerat, man tar lite i taget.
Har nyligen börjat meka, skoj är det, och vilka pengar man spar nu när man slipper lämna in.
Och det blir fasiken bättre gjort när man själv mekar med egen bil noga.

Tack alla ännu en gång ! :wink:
#1214086
Fan vad bilen går fint . Tomgången är spikrak helatiden på 750varv ca, innan vandra han lite, men inte mycket.

Vad mkt det gör när man har nya tänddelar och nyrengjord tomgångsventil/motor.

Rekommenderar alla göra dessa enkla ingrepp.
Det är gamla bilar.
Tror alla behöver byta allt och rengöra tomgångsventilen/motorn nu om ni ej gjort det innan.

Riktigt enkelt är det.

Tomgångsventilen/motorn rengör ni på ca 30minuter, demontering, puts, montering.
Stiften tar 10minuter byta.
Kapar ni en 8mm nyckel så byter ni fördelarlock och rotor på 15minuter. Min 8mm nyckel var lång, kan fungera bra med vanlig kort ala Biltema säkert med.
Tändkablar 5minuter.
Spraya alla nya delar med lite WD40 torka av sen.
WD40 sputar ni I kontaktytor, kablar, fördelarlock, rotorn. torka av med duk lite lätt, lämna en osynlig okladdig men skyddande yta och ni slipper kondensproblem, ärjningar och allt sen :) WD40 leder inte ström, så ni kan vara safe

Glöm inte byta luftfilter med, samt bränslefilter, fort gjort, och billigt köpa hos KL RACING , mkt bra billiga bränslefilter
Och självklart olja och filter om det är inte gjort på ett tag.
Går som nya bilar sen :)

Jag har ingen mek kunskap nästan alls sedan innan. Gjort allt ute med enkla verktyg och domkraft

Biltema har ok fördelarlock och rotor billigt.
Jag köpte via Skruvat.se tog det billiga som inte har svartplaskydd på bilden. Men den har det när man väl får den.
Det är en exakt BOSCH KOPIA , mkt bra gjort, med nya bra skruvar även.
TIP TOP och bra pris
#1214110
Vill bara tillägga att den stora skillnaden märks fast bilen gick ok och bra innan
DET Är när man kör den otroligt låga varv, överdrivet lågt typ 5an i 60 bara, den är så stark nu och frisk i tändning och hela vägen, att det går bra ligga så lågt. Sen bara gasa mer och åka iväg sakta men säkert.
Innan var man tvungen nästan lägga i mindre växlar.
Han gick rent och ok.
Men inte så starkt som nu.
Nu är den extremt lättkört efter allt är bytt, och tomgångsmotorn/ventilen putsad till nyskick.
Inkl bränslefilter och annat som ej var bytt innan.
Den gick bra.
Nu går den som GUD

Gör dessa enkla grejjer på er gamla volvo med, ni kommer älska bilen sen mer

Jag vill återigen påpeka att den gick fint , perfekt innan. Fullservice orignal volvo.
Men det som hänt nu efter man bytt allt, det går inte beskriva,
Den går ULTRA FINT. Fan vad Volvo gjort det bra. Upplev hur dom var som helt nya genom att serva själva noga bara
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]