Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Edvin2
#1209599
Hej. Nu är det så att min volvo 745 -90 b230f motorn har konstiga bekymmer. För det första så får den ingen gnista när man väl försöker starta bilen men om man släpper nyckeln efter att ha vevat motorn så kan den hosta till och nästan gå igång. Det har hänt att den har gått i gång då men går sjukt dåligt! Bytt: vevaxel givare, spole, fördelare och rotor, tändmodul och datorboxen för tändning. Jag swishar dig som löser problemet 100 kr då jag har tröttnat på denna bilen just nu! mvh Edvin :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1209664
Om motorn "tänder till" just när du släpper nyckeln kan det vara kontaktfel i "brytarplattan" på baksidan av tändlåset. Inte alldeles ovanligt fel. Sedan är där ju bränslereläet (bakom säkringarna) och spridarreläet (på expansionskärlet för kylaren) som kan få dåliga lödningar med åren. Om inte bränslereläet fungerar så får varken bränsle eller tänd.box ström. Spridarreläet är bara för spridarna
av Edvin2
#1209769
lennarte skrev:Om motorn "tänder till" just när du släpper nyckeln kan det vara kontaktfel i "brytarplattan" på baksidan av tändlåset. Inte alldeles ovanligt fel. Sedan är där ju bränslereläet (bakom säkringarna) och spridarreläet (på expansionskärlet för kylaren) som kan få dåliga lödningar med åren. Om inte bränslereläet fungerar så får varken bränsle eller tänd.box ström. Spridarreläet är bara för spridarna
Tack ska kolla på det så fort jag har tid!
av Edvin2
#1209773
sicnarf skrev:Testat knuff igång den? Om den startar så är det fel på tänd plattan antagligen.
Asså det händer ju att bilen hoppar igång efter att man har vevat med startmotorn. Men då går den dåligt som fan! så tror inte att det hjälper att rulla i gång den?
av Edvin2
#1209854
sicnarf skrev:Ja, men du har 2 olika fel här. 1. Starsvårigheter. 2. Dålig tomgång. Har du bytt bränslerelät och radio relät ännu.
bilen går inte alls men det händer att den hoppar igång efter att man har vevat med startmotorn! Men händer de så går den sjukt dåligt! Nej har inte haft tid att kolla över detta än.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]