Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1210131
Jag kan nästan bara tänka mig att det ljudet kommer från bränslepumpen under förarsätet (kravla under och lyssna!) Isåfall beror det antagligen på att systemet suger luft, eller att pumpen i tanken inte fungerar, vilket rimmar bra med startsvårigheterna.

Motorn ska gå alldeles utmärkt efter att man bytt ut pumpen (om det var den det var fel på). Avgasreningslampan ska verkligen inte tändas! Verkstaden har fel om de påstår något annat!

Om du postar i den allmänna forumsdelen så kan du kanske få förslag på bra verkstäder för äldre modeller där du bor. Men det är kanske lite knepigt att byta verkstad nu när de väl är igång.
#1210177
Vad påverkar bränslepumpens varvtal? Har eltillförseln nån styrning som ökar eller minnskar varvtalet? Eller är eltillförseln konstant och varvtalet varierar enligt hur mycket mottryck det är? Har för mig att överflödigt tryck från pumpen borde öppna en ventil som skickar tillbaka bränsle till tanken. Då skulle ljudets variationer kunna bero på att den ventilen/regulatorn inte funkar riktigt bra. Detta alltså om ljudet kommer från bränslepumpen.
En lokal Volvo-fan gav tipset att packningen där insuget sitter fast i locket efter 26 år väl kan ha glipat. Och rådde att skaffa riktiga packningar i stället för typ Biltema.
Nu har ojämn gång alltså kommit vid tomgång eller lågvarv. Är det skäl att putsa tomgångsventilen? För många år sedan putsades den vilket då hjälpte. Senare har ojämn tomgång ibland avhjälpts genom att knacka på ventilen med ett verktyg, då har synbarligen avlagringar blåst vidare.
Verkstan sa att de hade testat den gamla pumpen, den hade snurrat men inte gett bränsle. Bad att få den gamla men hade ren gått till skroten. Den nya pumpen snurrar och ger bränsle. Hade då processorn under ett otal försök att starta under minskande bränsletryck försökt anpassa luftintaget därefter. Vilken luftinställning sen är helt felaktig när den nya pumpen gör att bränsletillförseln igen är den normala. Min lokala Volvo-vän menade att processorn inte reagerar genast på stora förändringar utan det tar en tid med körning innan processorn är säker på att det nya tillståndet är bestående. Har inte hittat nån beskrivning om detta. I Jokkes beskrivning av felkoder sägs för 1-1-3 "När styrenheten får kompensera 25% under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts". Felorsak bla kraftigt mager eller fet motor.
Bränsletanken är litet mera än halvfull, kanske mellan halvfull och 3/4 enlig mätaren, så kanske en defekt pump i tanken inte ännu påverkat.
Jag tar gärna emot förslag till verkstäder i Esbo, Finland som kan rekommenderas. Bärgningsbilens förare sa att det i Hannusträsk området skulle finnas nån som är bra på äldre modeller.
Kollar i morgon om ljudet kommer där underifrån.
Tack för alla råd hittills
#1210199
På min 745-a ändras ljudet på huvudpumpen dramatiskt när bensinen börjar ta slut helt. Märkte det när jag skulle tanka, det lät för djä---t. När jag fått i typ 2 liter blev det tyst, fick i 60 liter...Pumpen måste sugit luft och jag stod och tankade med motorn på tomgång.
Så låter din pump högt så kan det vara att tankarmaturen är rostig invändigt så det kommer in luft i röret den vägen. Eller att tankpumpen inte alltid fungerar som den ska
1-1-3 kan betyda fel på Lambdasensor, alternativt kabelfel (legat mot avgasröret)
#1210356
Ok, i dag nollade jag först felkoderna. Sen har jag under dagen med några timmars uppehåll fem gånger startat bilen, kört kanske i 10-15 minuter per gång. Endast nån gång har för en stund varvtalet varit ostadigt. Ingen lambdalampa har tänts.
Ljudet har kommit ibland, det är helt klart att det kommer från bensinpumpen under motorn.
Jag tolkar detta så att automatiken är på god väg att anpassa sig till den nya situationen. Möjligen har det varit luft i ledningarna som så småningom minskat.
Kört nu totalt 34 km efter pumpbytet.
Skall i morgon kolla felkoder, antar nu inga, och sen följa med symptomen. Om allt verkar ok på söndag kväll kanske avboka verkstan för måndag. Om ljudet ännu kommer så kanske till verkstan för att kolla.
Tack för alla råd!
Senhösthälsningar
Beros
#1210402
Om du öppnar tanklocket och håller örat mot ska det höra ett surr om tankpumpen fungerar. Om allt är Ok kan det inte vara kvar luft i systemet efter att motorn startat. När bränslepumpen under sätet fungerar som den ska så pumpar den runt 200 liter bensin i minuten, det finns alltså inte en chans att där skulle vara luft kvar.
#1210677
sicnarf skrev:Inte 200 liter i minuten väl, Lennarte?
Nää, i timmen ska det vara.... :oops:
Kollade lite nu i efterhand, den jag har i min 745-a ska "ge" 220 l/h, och en "vanlig" c:a 150 - 180 l/h
#1213833
Fortsättning...
Bilen gick ett tag ok men började sen gå hackigt, i synnerhet på tomgång. Och den tappade kraft i normal körning, jag antog att den inte går på alla fyra cylindrar. Följande morgon kollade jag på spridarna - och faktiskt - den bakersta spridarens elkoppling var lös. Klämde den tillbaka och kollade att låsfjädern satt rätt. Sen gick den bra även om bensinpumpens varvtal varierade kraftigt, ljudet nästan störande. Men för nån dag sen så stabiliserades bensinpumpens ljud till ett jämnt varvtal.
Men - i dag efter att parkerat i köpcentrets hall så ville den inte starta alls, inget lovande ens. Startmotorn gick nog under flera startförsök (alla ? varningsljus tända) men sen slutade den gå runt (ljusen slocknade) och det hördes ett tydligt knax, som nånting gick sönder. Vågade inte försöka mer sen. Gick och frågade hallens vaktmästare om hur göra nu, de kom och beskådade situationen.
Konstaterades att det luktar bensin, och att det droppar bensin från luftinsugsröret. Röret kopplades bort från luftmassemätaren och ur det hälldes ut en god klunk med bensin.
Vad kan ha förorsakat detta? Det borde ju finnas en återkopplingskrets där överflödet av bensin går tillbaka till tanken. Hur styrs den kretsen? Nämnas kan att pumpens ljud hörs tydligt när strömmen slås på.
Vad knax ljudet ha varit?
Tacksam för ideer och förslag.
Beros

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]