- tor 23 nov 2017, 15:48
#1213833
Fortsättning...
Bilen gick ett tag ok men började sen gå hackigt, i synnerhet på tomgång. Och den tappade kraft i normal körning, jag antog att den inte går på alla fyra cylindrar. Följande morgon kollade jag på spridarna - och faktiskt - den bakersta spridarens elkoppling var lös. Klämde den tillbaka och kollade att låsfjädern satt rätt. Sen gick den bra även om bensinpumpens varvtal varierade kraftigt, ljudet nästan störande. Men för nån dag sen så stabiliserades bensinpumpens ljud till ett jämnt varvtal.
Men - i dag efter att parkerat i köpcentrets hall så ville den inte starta alls, inget lovande ens. Startmotorn gick nog under flera startförsök (alla ? varningsljus tända) men sen slutade den gå runt (ljusen slocknade) och det hördes ett tydligt knax, som nånting gick sönder. Vågade inte försöka mer sen. Gick och frågade hallens vaktmästare om hur göra nu, de kom och beskådade situationen.
Konstaterades att det luktar bensin, och att det droppar bensin från luftinsugsröret. Röret kopplades bort från luftmassemätaren och ur det hälldes ut en god klunk med bensin.
Vad kan ha förorsakat detta? Det borde ju finnas en återkopplingskrets där överflödet av bensin går tillbaka till tanken. Hur styrs den kretsen? Nämnas kan att pumpens ljud hörs tydligt när strömmen slås på.
Vad knax ljudet ha varit?
Tacksam för ideer och förslag.
Beros