Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Beros
#1208928
Började i förrgår, startade först på fjärde försöket. I går ville den inte alls, provade kanske 10 gånger, ganska korta försök. I morse kom en kranbil för att föra till verkstan. Killen där fick den dock att starta, körde långa starter och använde gaspedalen. Stängdes av och nytt försök, startade nog men efter en viss tvekan. Uppmanade att ta en tur för att få motorn varmkörd. Gjorde det. Under turen verkade allt funka normalt, utom att gaspådrag reagerade med fördröjning. Körde till verkstan för att diskutera, där märktes att den smala slangen till fuel pressure regulator (Haynes 11.17) hade hoppat av, den sattes fast. När jag körde hem verkade svaret på gaspådrag normalt, antar att regulatorslangen var orsak till det.
Ca 5 timmar senare ville den inte starta igen, men det lyckades så småningom. Körde motorn varm, handlade i ca trekvart och sen var det problem igen. Det lyckades sen med en lång startkörning och gasen i botten. Ett nytt högt (alltså tonläget) ljud hade tillkommit vars "varvtal" svajade i annan takt än motorn. Kunde inte lokalisera varifrån, möjligen vänster sida.
Under en tid har det ofta varit så att efter start går varvtalet rätt högt upp och kommer sen ner till nomalt efter ca en minut.
Det är rätt länge sen tomgångsmotorn putsades, kunde det inverka? Eller finns det bättre förslag?
Läste ett par trådar med liknande problem men förstod inte hur råden i dem skall tolkas i mitt fall.
Tacksam för tips.
Beros
#1209002
Det finns lite olika saker som kan göra att de blir svårstartade. Här är tre:

* Problem med tändsystemet – överslag, sot eller eller fukt i fördelaren. Dålig tändkabel mellan tändspole och fördelare. Fel på tändspolen (överslag inuti).
* Fel på bränslepumpen i tanken. (Då försvinner problemet nästan när tanken är full, och är som allvarligast när det är ganska låg nivå på bränslet.)
* Fel på motortemperaturgivaren.

Tomgångsventilen kan inte ge startproblem.
#1209015
Luftmassemätaren påverkar egentligen inte vid start. Men man kan koppla ur den om man vill – motorn ska starta helt normalt och gå bra på tomgång även med luftmassemätaren urkopplad. Annars är det något annat fel.

(Gäller bilar med LH 2.4, vilket 940 -91 har.)
#1209161
Kan nu tilläggas att på pin 2 kommer felkoderna 2-3-1 och 2-3-2, vilka alltså betyder
- fuel supply too weak or too rich in part load stage
- fuel supply too week or too high in idling
Pin 6 ger 1-1-1.
Är det då bränslepumparna och filtret som bör kollas. Var finns dessa?
Kanske inte ändå då den sen går helt normalt bara den kommit igång.
Eventuellt då bränslereläet, som väl borde ge signal till pumpen(arna) vid startförsök..
För ca 4 år sen hade jag problem med blinkers som kom för att en lödning i blinkreläet glappade. Den kunde jag då löda om.
Kan det vara nåt liknande med bränslereläet nu?
Hoppas den här informationen ger upphov till nya tips!
Hösthälsningar
#1209225
De där felkoderna har inte med att bilen inte startar att göra.

Det finns egentligen inga felkoder som har med startproblem att göra – de flesta felkoder kan egentligen bara sättas bara när motorn är igång, och, tja, då är ju eventuella startproblem redan överstökade.

Så man får nog felsöka lite mer enligt ovan.
#1209280
Angående ljudet, 2-3-1 och 2-3-2 har ofta med läckande insugningsrör, avgasrör (före lambdan) att göra, då lurar Lambdasonden bränsleboxen att öka på med bränsle p.g.a att det (vid vissa tillfällen) läcker in frisk luft i avgaserna. Det kan göra att motorn får för mycker bensin och kan kanske ge startsvårigheter med varm motor, men som "NilsO" skriver, kall ska den starta.
Är det det dåligt väder? Då kan ju fukten krypa in i dom mest "förarliga" ställen och då måste tändsystemet vara på topp. "Halvtaskiga" tändstift som blir "nersurade" kan vara väldigt svårt att få riktiga igen bara genom att "varmkorv en runda" (det blir lätt överslag i dom). Det är byte som gäller, liksom resten av tändsystemet (lock, rotor, kablar) om det suttit i bilen sedan -91
#1210086
Bilen förd till verkstan, i dag sades att den funkar, de hade bytt bränslepumpen under motorn. Jo den startade men gick väldigt ojämnt på låg gas. Sades att det tar en tid för automatiken att lära sig hur den nya pumpen påverkar, den producerar säkert högre tryck än den gamla. Dock, efter att ha kört ca fem minuter började lambda lampan lysa och när stannade vid rött ljus ville motorn antingen slockna eller så hoppade varvtalet upp och ner. Nu hördes även tydligt ett ljud, kanske det samma som tidigare, bifogar inspelning inifrån bilen. Under inspelningen alltså på stadig tomgång ca 700 rpm. Tillbaka till verkstan där det antogs att på insugssidan nåt fel, men hittades ej med att spruta nån lättandligt omkring på rören. Varvtalet reagerade ibland om man böjde och vred litet på luftintagsröret.
Fick en ny tid på verkstan till måndag.
När jag körde hem märkte jag att efter att ha stått för rödljus eller kört långsamt så var gas reaktionen långsam och hoppande.
Nu ges på pin2 felkoderna 1-1-3 och 2-3-2.
Är det möjligt att lambda lampan börjar lysa för att anpassningen inte ännu lärts in? Skulle den då slockna efter ett tag när inlärningen är färdig?
Alla goda ideer tas tacksamt emot.
Beros
Nähä, filtypen m4a inte tillåten här, kollar om nån ljudfil är tillåten och återkommer i såfall om jag lyckas konvertera.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]