Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1208810
Hej

Är här igen.
Min långmilare. Skött perfekt nu.
Hen går riktigt fint och stabilt nästan .
MEN
Nu när det är mer ös i efter diverse grejjer så har denna börjat brumma darra baktill vid höga växlar.
När jag försöker dra på vid 4-5an så darrar det bak, och brummar lite.
Inte på lägre växlarna .
Vad fasiken är detta?
Alla oljor är bytta.

Varför darrar/brummar hen bak när man maxar i låga farter med höga växlar baktill?
Lägger jag i rätt växel går hen fint som attans utan skak.
Min förra var lika trimmad, men det skaka eller darra inget oavsett, men den var bara 11k rullade
#1208816
Spikar han?
Ska det kännas som bakaxel eller så?
Har max nu
Chip
3"
sportfilter

Han går så jävla fin på 1an-2-3
börjar bromma darra lite bak på 4-5 an när man kör normalt och gasar på

Detta gjorde inte min lågmilare
med samma setup
#1208873
Hej

Ja det skulle ju kunna vara bussningar.


Lägger in en bild med olika nummer på bussningar i bakvagn 940.
Kanske någon kan tipsa vilken det kan vara när felet är som jag har nu

Bild

Vilken kan det vara?

Kommer byta alla på våren sen. Skaffa pressverktyg.
Men tänkte lösa det som är akut nu, få slut på brummandet


I fRAMvagn är det bytt allt nu nästan. 80% minst av bussningarna, byter även de få sista fram på våren sen
av III
#1209092
Jag hade samma problem för många år sedan när jag hade en lågtrycksturbo där jag ställde upp laddtrycket så mycket det gick utan att den spikade. Jag löste det genom att ställa ned laddtrycket pö om på så den slutade göra så.
Misstänker att du inte vill ha lägre prestanda. Jag hade dessutom i alla fall två bekanta med samma problem när bilarna trimmades. Tyvärr la ingen av oss ned något större arbete med att hitta lösning. Jag hörde mig för bland kunniga och fick svaret att det är helt normalt när dessa bilar trimmas, skulle ha med kardanaxelns bakre knut att göra, fel vinkel vid hårda belastningar som skapar burrande/vibrationer. Om du kolla på bakaxelns momentstad ser du att den stora bussningen (bussning 1 i bild ovan) sitter monterad så bakaxeln kan röra sig rätt mycket längsled, det syns för det brukar vara blankt framför bussningen. En ide som dök upp som aldrig testades var att spraya silikon runt bussningen, lossa det främre fästet och använda momentstaget som hävarm och på det sättet vrida bussningen 90 grader så den tar upp kraften mera. Det finns övre och undre, man skulle kunna prova detta växelvis, då skulle bakaxeln vridas lite vid acceleration och därmed få annan vinkel på kardanknuten. Prov växelvis, sedan testa med båda vridna. Vet ej om det fungerar. Men har du mycket tid över så är det ett försök kanske.
#1209227
Hej igen.

Tackar för era ideer, tips och hjälp.

Jag ska prova byta lite bussningar bak. Börjar med 1.
Sen resten.
Om inte det löser problemet så får man börja trixa.
Han går som nya bilen på 1. 2. 3 an,
bara på fyran och femman han börjar burra lite.

Jag ska inte ner i effekt, det blir mer.
Han spikar inte tror jag inte.
Och det ska ju inte burra bak då?
stödlager och hållare till kardanen det kan inte vara de eftersom han går fint på 1.-2 . 3 an hur mycket man än pressar och när som , han går jämt fint på dessa växlar.
Bara när 4 elller 5an läggs i börjar det.
Jäkla lustigt

Om jag ligger i 80blås, trycker på med 3an så är han som nya bilen.
Men trycker jag på i 80blås med 4 så darrar han bak lite.

Min lågmilare gjorde inte detta, det var samma setup.
Hmmm, det var en fulltryckare , men det skiljer inget på bussningar och så vad jag vet ?

Hoppas det blir bättre efter man bytt busningarna 1.

Tror jag sett en hardy skiva med, men den sitter väldigt framtill vill jag minnas.
Detta kommer ifrån bakaxeln direkt däromkring känner man.
Hmmm

Han e ju gubbkörd innan bara, 65+ alla som ägt bilen innan
28k mil.
Fullstämplad Servicebok Volvo orignal allt.
Helt original skick när den köptes, totalt gubb
#1209278
Ett kardankors är ju byggt för att överföra krafter i vinkel, och det klarar i låga varv ganska stora vinklar (jämför med ett krafttag på en traktor) men när det ska snurra fort får man minska på vinkeln orentligt, särskillt om det är stora krafter inblandade. Förr (kanske fortfarande) minskade man problemet på trimmade amerikanska bilar (dom hade bladfjädring) men vad som kallas "traktion bars". Det förhindrar ar bakaxeln vrider sig mer än var kardankorsen tål.
662.jpg
662.jpg (35.02 KiB) Visad 465 gånger
Nu är ju detta bladfjädring, och Volvos bakaxlar är är betydligt bättre fastsatta, men jag vill visa vilka krafter det är och är inte alla gummibussningar i mycket god kondition kan bakaxeln vrida sig mer än var det bakre kardan korset tål, är det då kanske inte heller är i 100%-igt skick kan de bli problem. Du kan (i många fall) smörja korset. I en del kors sitter en plugg man kan skruva bort (på min 745 är det M6 gänga) och ersätta med en smörjnipplel. Man måste dock lossa korset från bakaxeln för att komma åt med "vanlig" fettspruta
av III
#1209324
De bilar jag berättade om ovan var om inte nya så nästan nya. Min hade bara gått några tusen mil och vännernas runt det med så tror inte det hjälper byta bussningar, nog mera konstruktionsbetingat. Hade nog börjat med att vrida bussningarna och se om det hjälper. Och gör det så kan man ju fundera på andra lösningar, och hjälper det inte så är det nog inte bussningsrelaterat för då rör sig inte bakaxeln lika mycket.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]