Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av amalthea
#1208063
Hej!
Har en volvo 945 '91 automatväxlad som plötsligt inte startar. Lånat ut den åt en kompis som inte kört på några veckor, så är inte själv på plats tyvärr. Först i morse startade den fint. Nu startar den inte, även om den låter i någon sekund som att den är på g.

Problemet har retats med mig innan, precis innan jag lämnade den. Först knasade hastighetsmätaren, visade 80 oavbrutet för att sedan gå ner till typ 20-30. Kanske i takt med att motorn blev varm, tänkte inte så mkt på det då, men den gick ju typ igång sen och jag hade tid å passa så fick lämna det.

Samtidigt startade den dåligt efter att ha kört några kortare sträckor. Gick inte igång fast den först lät som att den var på g någon sekund. Precis som min kompis nu beskriver problemet. Men sen gick det ju bra dom gångerna. Batteriet är nytt och den har mest gått längre sträckor innan. Det är först nu vi kört mindre än en mil per tur, mer eller mindre. Fördelaren är ny.

Kollar nu:
Generatorn
Startreläer
Bränslefilter
Tändstift
Glapp
Säkringar

Han som hade den innan har installerat farthållare själv. Det har vart att den hakat upp sig innan men det är inte problemet nu. Kan det vara nått annat prob med farthållare?

Vad tror ni? Tacksam för alla svar.
av S80_140HK
#1208186
Tempgivaren till bränsleinsprutningen, är den kaputt så får styrboxen helt fel värden och sprutar då in fel bränslemängd.
Spridarreläet (sitter på expansionskärlet)
Svänghjulsgivare
Användarvisningsbild
av lennarte
#1211954
amalthea skrev:Går det att kolla om den funkar utan att demontera?
Går startmotorn sakta eller inte alls? Om den inte går alls, så ta loss det yttre flatstiftet (om där är 2) och ta en kabel direkt från batteriet och "dutta" med den på stiftet (växel i friläge och ingen tändning på). då ska motorn gå runt om startmotorn är hel. Gör den inte det är det fel på den. Du kan "stöta" på startmotorn med ett rör av något slag med lite tyngd i, går den igång då är det glapp någonstans i den (förmodligen kolen slut). Om du mäter med en provlampa mellan den kabeln du tagit loss och jord ska där vara ström i startläge, absolut inte annars. Är där ström hela tiden eller inte alls är det tändlåset som felar, och kan ha förstört startmotorn. Först av allt ska di kolla på batteriet, att kabelskorna sitter fast och inte är ärgade. Samt kolla även att laddningslampan fungerar, tänd med tändning på och släkt när motorn går

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]