Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maltez98
#1206981
Då jag oftast brukar göra ett reg nr sök på biltema för att hitta vad jag behöver så blir det lite svårt när man inte får upp vad man söker.
Har en 740 b230a 85a, tänkte byta/spola kylsystemet på den men vet inte vilken glykol jag ska ha. själv tänkte jag biltemas färdigblandade blå kommer det att gå? har hört att man inte ska blanda vissa färger har röd i just nu men om jag endå ska spola systemet så spelar det väll ingen roll?
Användarvisningsbild
av Nexus
#1206984
Ska du spola hela systemet så har det inte så stor roll. Själv köper jag glykolen på volvo. Den är inte mycket dyrare än biltemas och så får man ju en fin flaska som det står Volvo på :wink:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1207003
Biltemas glykol är den "vanliga" (blå) glykolen. Säljs i 3 eller 1 Kilo (!!??). En 3 kg räcker till våra bilar (-20°) i dom södra kustlandskapen. 4 kg räcker långt (-30°) 5 kg får du max skydd (-55°). Häller du i mer minskar frysskyddet och ren glykol fryser vid -10°. 4 kg (3 +1 kl) koster 166 kr, 10 liter (kylsystemet på en B230 motor rymmer 9,5 l) färdigblandad kostar 369 kr. Köper du 2 st 3 kg (238 kr) kan du fylla den sista med vatten när du hällt i vad du ska i bilen så har du 3 liter färdigblandad stående. Jag rekommenderar att du spolar motorn genom den bakre avtappningen i motorblocket och kranen till värmepaketet ska vara öppen, e.v bortkopplat och spolas separat, tänk på att du ska spola mot ordinarie vattenflöde. Även kylaren kan du spola separat genom nedre kylarslangen och övre kylarslangen borttagen. Har du inte bytt termostat på länge så gör det nu, du ska ändå ta bort den när du spolar motorn. Du ska använda 92°termostat, Volvo ändrade rekommendationen för många år sedan och fortfarande står det 87° hos en del handlare. Om dom inte har 92°hemma så låt dig inte luras att välja den andra.
Det sägs att man kan använda diskmaskinmedel och varmköra motorn med det i för bättre rengöring, har aldrig provat så det får andra uttala sig om.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1207004
Nexus skrev: och så får man ju en fin flaska som det står Volvo på :wink:
Spar du på tomflaskorna??? :lol:
av Rådlös
#1207016
Färger på glykol har ingen som helst betydelse! Ren glykol är färglös. Det du skall kolla är att du häller i rätt sorts glykol, Etylenglykol eller Propylenglykol. Etylenglykol är helt övervägande som det vanligaste frysskyddsmedlet. Den är förhållandevis billigt, men rejält giftigt. Den andra sorten, Propylenglykol är tämligen ovanlig och dyrare men anses miljövänligare. Dock ingen hälsodryck!
Det finns ingen gällande färgkod för dessa. Dom kan ha vilken färg som helst och även att dom har samma färg kan inträffa.
Man skall inte blanda dessa två sorter. Då blir det en brun sörja och rykten säger att det även kan bildas slamklumpar som sätter igen kylsystemet. Man kan inte heller mäta med något instrument var den lägsta fryspunkten ligger om glykolerna är blandade. Dock fungerar det som frysskydd även om det är blandat, en klen tröst.
Så du skall ha Etylenglykol! Bry dig inte om färgen. Den betyder inget alls. Läs på flaskan i stället där det står vad den innehåller. Och det skall alltså stå Etylenglykol!

Det är glykolfabrikanten som färgar glykolen efter eget tycke. Glykol för frysskydd i motorfordon skall vara färgad så ingen skall to att det är vatten och dricka det. Livsfarligt! Färgen har ingen aktiv inverkan i sammanhanget. Den är bara för syns skull. Återförsäljarna av glykol kan ju närsomhelst byta leverantör och med det byts kanske färgen från tidigare varulager. Men alla etylenglykoler är blandbara med varandra oavsett färg. Enda kravet är att det är etylenglykol i dom båda flaskorna eller kylarsystemen i bilarna. Vilket det oftast är då etylenglykol är så vanligt och dominerande.
Och i logik med detta är alla propylenglykoler blandbara med varandra oavsett färg. Men dom är alltså tämligen ovanliga.

Alltså: Det finns ingen gällande färgkod för glykol som är avsedd som frysskydd i motorfordon!
av maltez98
#1213451
tackar för alla svar nu är pulkan redo för vinter och ingen oro att kylarvattnet fryser i vintekylan :P
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]