Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1206401
Volvo 940, 42000 mil
Hastighetsmätaren börjar att fungera efter jag kört en stund. Bytt hastighetsmätare, samma fel
ABS lampan slocknade inte när jag startade motorn , sedan slocknade den när jag kört en bit,
nu tänds den inte när jag slår på tändningen, lampan är hel.
#1206425
ABS-lampan ska tändas när tändningen slås på. Det är ju precis som laddningslampan ett sätt att visa att systemet är redo och det är inte säkert att ABS-en fungerar utan fungerande lampa. Att lampan sedan släcks när du startar och tänds när du börjar kör, visar att felet kommer när du kör (typ dåliga tandhjul). Släcks inte lampan när motorn startar är ju felet där redan (typ kabelbrott). Du kan ta ut felkoder på denna bil, det underlättar felsökningen.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
#1206546
Kolla på kardanklumpen, där hittar du givaren till hastighetsmätare och tillika till ABS-enheten (det är samma för bakhjulen)
Lossa kontakten och spruta på oxidlösare har du tur räcker detta. Om inte för du ta loss plastpanelen framför förardörren, där finner du jordanslutningar för bl.a. hastighetsmätaren. Rengör och spruta oxidlösare, efter jag gjort detta på min bil har aldrig hastighetsmätaren slutat fungera.
#1207979
Undran, letar ABS och hastighetsmätarfel.
Hastighetsmätaren startar efter ca 3 km, kan det var skitig kardanolja?
Gjort ren kontakter och jordning v.framdörr samt vid kardan.
ABS-lampan tänds inte, bytt hastighetsmätare, kollat lampa.
Vad är det för relä, sitter framför ABS utrustning på höger sida fram?
Det sitter 2 kopplingar vid bakre vänster hjulhus, en vanlig kopplingskontakt och en stor platt?
#1208003
Det sitter ingen ABS-utrustning på bilens högra sida överhuvudtaget. Så vilket relä menar du?

Om lampan INTE tänds när du slår på tändningen (utan att starta motorn) så är det glapp någonstans mellan styrenheterna och själva lampan. Mest troligt i foliekretskortet på instrumenthuset. Det är vanligt på årsmodell 94.

Jag gissar att du har två olika fel – dels på själva hastighetsmätaren eller givaren, dels på ABS-lampan enligt ovan.
#1209730
Jag uttryckte mig nog otydligt, tyvärr.

Om lampan inte tänds så är felet i princip alltid glapp i foliekretskortet på baksidan av instrumenthuset. Det verkar särskilt vanligt på årsmodell -94. Se t ex den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p658371 Den behandlar din årsmodell. (Men läs hela tråden, det ges en del felaktig information i början.)

Det finns ett par reläer inbyggda i själva ABS-hydraulenheten i motorrummet. Men felet att lampan inte tänds ligger inte där. Det kan inte ligga där – även om man så klipper av ledningarna till hydraulenheten så ska lampan tändas.

Den enda säkringen för ABS på din årsmodell sitter i elcentralen inne i bilen. Ingen säkring i motorrummet.
#1209733
Jag skall kolla folien för ABS lampan ikväll.
Kan det vara foliefel för hastighetsmätaren eftersom den hoppar igång när jag kört ca 3 km? allt blir varmare.
Om det är så, hur hittar jag den lilla,lilla sprickan?

Ni är alla underbara som lägger ner er tid för att laga våra bilar
#1209750
Just värma/kyla är typiska för dåliga lödningar och även foliefel. Det är kopparslingorna i folien som kan "knäckas" eller tappa kontakten vid kontaktstyckena. Följ kopparslingorna till kontaktstyckena med förstoringsglas. Kontrollampan ska ha spänning alltid (med tändning på) och sedan jordas den i ABS-en

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]