Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JGN248
#1206297
Hejsan,

Ratten vobblar fram och tillbaka i alla hastigheter från 40 km/h och uppåt, med lite snabbare hastighet än en sekundvisare på en klocka, mellan ställningen "fem i och fem över". Håller man tag i ratten så slutar vobblandet.

Tog mig en titt på fälgarna vid senaste tvätt och alla vikter sitter kvar. En spricka uppdagades i styrväxeln (ett vanligt fel tydligen) vid besiktning år 2012 och anmärkning utfordrades, men ordnades med ett stag köpt från Volvo som monterades på styrväxeln och problemet var löst.

Gjorde en datoriserad hjulinställning 2014 hos en auktoriserad däck/hjulverkstad, som gör att ratten står lite till vänster vid rak bana. Beror på att bakaxeln är lite sned. Däcken har körts i fyra sommarsäsonger och är lika slitna.

Kan det vara något i framvagnen som gör att ratten kluckar fram och tillbaka? Hjullager? Tar man en ganska snäv vänstersväng på en Europavägspåfart i 100 km/h så kommer det klassiska hjullagerljudet "wowowo" dovt men inte särskilt högljutt höger fram. Styrservon kan vibrera ratten ibland när man vrider hjulen i stillastående ställning. Servooljan ligger på en bra nivå, har aldrig bytts. Problemen (-t) har pågått i 6 månader.

Bilen besiktades i juli i år, utan anmärkning och med beröm.

Det gäller pärlan, Volvo 945 GL, 41 000 mil. Årgång 1993.

Vänliga hälsningar,

Joel
av III
#1206385
Nästan säker på att det är fel på något däck. Sannolikt har Kordväven brustit inne i Däcket. Om du hissar upp hjul för hjul och snurrar på det bör du se att ett hjul är lite ovalt eller att det är mera slitet på ett ställe. Börja fram. Hade det varit bak borde det känts i hela bilen. Bör sluta om du byter till vinterdäck
#1206392
III skrev:Sannolikt har Kordväven brustit inne i Däcket.
Detta var det första jag tänkte på också. Om du kör riktigt sakta, då brukar det kännas att ratten sakta rör sig fram och tillbaka. Det hjälper oftast att pumpa däcken (ordentligt, 4 - 5 kg) då kan vibrationerna försvinna (i alla fall minska), men däcket ska bytas omedelbart när du får reda på vilket däck det är
#1207673
Har du kollat upp konditionen på de korta lodräta krängningshämmarstagen?
Är de dåliga kan framänden lätt kännas lite "nervös".
Relativt smidiga att byta även om man ibland får ta till vinkelslipen och kapa bort den övre muttern, brukar gå fortare än att hålla på med rostlösare och våld.
Användarvisningsbild
av JGN248
#1212379
Hej!

Nu har jag bytt till vinterdäck och det är en avsevärd skillnad, inga svängningar. Tråkigt att mönstret har mycket kvar att ge på sommardäcken som är är av märket Continental. Missade dock att kontrollera ifall något av sommarframdäcken rullade ovalt. Kanske gör det om jag har oändligt med tid över. Annars är det byte till våren som gäller.

Tack för era idéer och bra svar!
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]