- sön 22 okt 2017, 17:56
#1206297
Hejsan,
Ratten vobblar fram och tillbaka i alla hastigheter från 40 km/h och uppåt, med lite snabbare hastighet än en sekundvisare på en klocka, mellan ställningen "fem i och fem över". Håller man tag i ratten så slutar vobblandet.
Tog mig en titt på fälgarna vid senaste tvätt och alla vikter sitter kvar. En spricka uppdagades i styrväxeln (ett vanligt fel tydligen) vid besiktning år 2012 och anmärkning utfordrades, men ordnades med ett stag köpt från Volvo som monterades på styrväxeln och problemet var löst.
Gjorde en datoriserad hjulinställning 2014 hos en auktoriserad däck/hjulverkstad, som gör att ratten står lite till vänster vid rak bana. Beror på att bakaxeln är lite sned. Däcken har körts i fyra sommarsäsonger och är lika slitna.
Kan det vara något i framvagnen som gör att ratten kluckar fram och tillbaka? Hjullager? Tar man en ganska snäv vänstersväng på en Europavägspåfart i 100 km/h så kommer det klassiska hjullagerljudet "wowowo" dovt men inte särskilt högljutt höger fram. Styrservon kan vibrera ratten ibland när man vrider hjulen i stillastående ställning. Servooljan ligger på en bra nivå, har aldrig bytts. Problemen (-t) har pågått i 6 månader.
Bilen besiktades i juli i år, utan anmärkning och med beröm.
Det gäller pärlan, Volvo 945 GL, 41 000 mil. Årgång 1993.
Vänliga hälsningar,
Joel
Ratten vobblar fram och tillbaka i alla hastigheter från 40 km/h och uppåt, med lite snabbare hastighet än en sekundvisare på en klocka, mellan ställningen "fem i och fem över". Håller man tag i ratten så slutar vobblandet.
Tog mig en titt på fälgarna vid senaste tvätt och alla vikter sitter kvar. En spricka uppdagades i styrväxeln (ett vanligt fel tydligen) vid besiktning år 2012 och anmärkning utfordrades, men ordnades med ett stag köpt från Volvo som monterades på styrväxeln och problemet var löst.
Gjorde en datoriserad hjulinställning 2014 hos en auktoriserad däck/hjulverkstad, som gör att ratten står lite till vänster vid rak bana. Beror på att bakaxeln är lite sned. Däcken har körts i fyra sommarsäsonger och är lika slitna.
Kan det vara något i framvagnen som gör att ratten kluckar fram och tillbaka? Hjullager? Tar man en ganska snäv vänstersväng på en Europavägspåfart i 100 km/h så kommer det klassiska hjullagerljudet "wowowo" dovt men inte särskilt högljutt höger fram. Styrservon kan vibrera ratten ibland när man vrider hjulen i stillastående ställning. Servooljan ligger på en bra nivå, har aldrig bytts. Problemen (-t) har pågått i 6 månader.
Bilen besiktades i juli i år, utan anmärkning och med beröm.
Det gäller pärlan, Volvo 945 GL, 41 000 mil. Årgång 1993.
Vänliga hälsningar,
Joel