Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av boiboik
#1206075
Har en volvo 740 b230f -86 som inte vill kunna åka frammåt så bra eller kunna varva eller gå på tomgång så länge
det smäller väldigt i luftfiltret och har testat med båda luftbox och sportluftfilter och testat 5 st lmm.
har även bytt tomgångsmotor och bränslepump och filter och har även bytt insug och svänghjulsgivaren.
Hade även satt på en egen jordkabel med plast runt och ungefär sammtidigt som detta problem så hade den plasten smällt och jorkabeln va trasig.
Kan detta kanske bero på att den tar tjuvluft?
MVH
#1206183
Om motorm tvekar vid gaspådrag och sedan smäller i insuget så kan det vara bränslebrist av någon anledning, men det kan också vara kamremmen som har hoppat över en kugg eller två. Du skriver att du har 86 års modell, men du skriver också att du bytt vevaxelgivaren. Det går inte ihop, vevaxelgivaren sitter först på senare modeller (-88B). Är det bytt motor?? Är det i så fall också bytt boxarna för tändning och bränsle?
av boiboik
#1206232
lennarte skrev:Om motorm tvekar vid gaspådrag och sedan smäller i insuget så kan det vara bränslebrist av någon anledning, men det kan också vara kamremmen som har hoppat över en kugg eller två. Du skriver att du har 86 års modell, men du skriver också att du bytt vevaxelgivaren. Det går inte ihop, vevaxelgivaren sitter först på senare modeller (-88B). Är det bytt motor?? Är det i så fall också bytt boxarna för tändning och bränsle?
Aa kom på att det står inte rätt årsmodell i papprenna :roll: Men antar då att det är en 88an model eller senare för den har vevaxelgivare. bytte nyss motor ja till en b230f med 22k mil och den gick bra ganska länge till det hände något :???: Men kan kolla så att kammen och alt sitter som det ska.
Men vad kan bränslebrist bero på? dålig kontakt till bränslepumpen?
#1206250
Du har 2 bensinpumpar, en liten i tanken och huvudpumpen vid filtret. Funkar inte tankpumpen blir det problem under 1/4 eller ibland redan vid 1/2 tank. Luftmassamätaren kan ge liknande symtom också. Och ett bränslefilter som börjar tätna, men det hade du bytt. Sedan kan det ju bli fel på bränsle och tändboxarna, men det är inte så vanligt. I och med du har vevaxelgivare så har du även ett "självdiagnostiksystem". En svart dosa vid vänster fjädertorn där man kan ta ut felkoder. Läs igenom detta, och ta ut felkoder, skriv ner dom, radera dom och kör en runda (helst någon mil) och kolla felkoderna igen,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... 67ioTlIym9
Var satte du jordkabeln? Det händer ibland att original jordkabel går sönder under motorn vid framvagnsbalken. Vet inte exakt var och hur, har inte varit med om de själv, men läst om det på forumet
Tomgångsproblem kan även bero på fel i vevhusventilationen och även feljusterat och/eller igengeggar gasspjäll/spjällhus.
av boiboik
#1206252
lennarte skrev:Du har 2 bensinpumpar, en liten i tanken och huvudpumpen vid filtret. Funkar inte tankpumpen blir det problem under 1/4 eller ibland redan vid 1/2 tank. Luftmassamätaren kan ge liknande symtom också. Och ett bränslefilter som börjar tätna, men det hade du bytt. Sedan kan det ju bli fel på bränsle och tändboxarna, men det är inte så vanligt. I och med du har vevaxelgivare så har du även ett "självdiagnostiksystem". En svart dosa vid vänster fjädertorn där man kan ta ut felkoder. Läs igenom detta, och ta ut felkoder, skriv ner dom, radera dom och kör en runda (helst någon mil) och kolla felkoderna igen,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... 67ioTlIym9
Var satte du jordkabeln? Det händer ibland att original jordkabel går sönder under motorn vid framvagnsbalken. Vet inte exakt var och hur, har inte varit med om de själv, men läst om det på forumet
Tomgångsproblem kan även bero på fel i vevhusventilationen och även feljusterat och/eller igengeggar gasspjäll/spjällhus.
Aa finns det nått sätt att komma åt tankpumpen och se om det är nått fel med den?
Har testat självdiagnostigsystemet för den blinkade 1-1-1 och det betyder att det inte är någe fel enligt den..
För ett tag sen så var min jordfläta av på den äldre motorn så vi satte dit en från plåten på insuget och till karossen och den förde vi även över till den nya motorn och satte inte på jordflätan. Sedan så kollade jag en dag och då var plasten helt uppsmällt och bilen gick även dåligt. :(
#1206272
Då är den jordkabeln för klen, du bör ha en lika grov kabel på jord sidan som på plus. Du får nog då kolla på alla jordkablar som sitter på motorn (t.ex dom på insuget) det kan hända att dom klenare jordkabarn (finns ett antal) blivit förstörda. Vad gäller tankpumpen så brukar det räcka att öppna tanklocket (även "flärpen" i röret) så ska det höras ett surrande när motorn går, eller om du kör på starten.
av boiboik
#1206274
lennarte skrev:Då är den jordkabeln för klen, du bör ha en lika grov kabel på jord sidan som på plus. Du får nog då kolla på alla jordkablar som sitter på motorn (t.ex dom på insuget) det kan hända att dom klenare jordkabarn (finns ett antal) blivit förstörda. Vad gäller tankpumpen så brukar det räcka att öppna tanklocket (även "flärpen" i röret) så ska det höras ett surrande när motorn går, eller om du kör på starten.
Okej börjar att kolla jordkablarna fast det känns osannolikt för nyss gick den som den ska på tomgången i ca 4 min men ville inte hänga med när man gasade och sen så slutade den tillslut gå på tomgången också. Ser att det sitter en blå kabel löst under servopumpen som går från batteriet(ganska tjock) kan det ha betydelse änns?

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]