- fre 20 okt 2017, 19:59
#1205874
Hej, har läst ofantligt många trådar om detta, men det är ingen som har samma symptom som jag.
Bilen har alltid gått jätte bra, alltid startat på första försöket osv osv.
Bilen hade stått i 3 dagar, när jag väl skulle använda den så var den otroligt svårstartad (batteriet tog nästan slut pga startmotorn), men när den väl startade så var det inga konstigheter, gick som vanligt. Detta var vid 16 tiden ungefär, åkte iväg till affären, stängde av bilen och sprang in, kom ut, startade på första försöket och åkte hem.
Sen senare på kvällen, runt 22 så skulle jag använda bilen igen, var ganska svårstartad men gick igång efter ca 7 sec på startmotorn, och samma sak då, gick jätte bra så fort den startade, inget hackade eller ansträngd tomgång osv.
Dagen efter så startade den inte alls, inte ens ett "puff".
Jag har kollat bränslepumps relät, det klickar när man slår på tändningen.
Tog ut ett tändstift och det var vitt, och luktade ingen bensin, och det har ingen gnista, har även testat att sätta stiftet direkt från tändspolen men ingen gnista där heller. (Testade detta med 2 stift)
Har även mätt med multimeter och tändspolen får ström. Åkte och köpte en annan tändspole från skroten, bilen startar fortfarande inte.
Läste även att det kunde vara vevaxelgivaren, men varvräknaren rör på sig när man kör med startmotorn så det utesluter väl den?
Så vad kan det vara för fel på bilen?
Det rör sig alltså om en Volvo 744 från -90 med B230F motorn. Det är en automat om det har någon betydelse.
Är inte så jätte haj på Volvo, då detta är min första.
Bilen har alltid gått jätte bra, alltid startat på första försöket osv osv.
Bilen hade stått i 3 dagar, när jag väl skulle använda den så var den otroligt svårstartad (batteriet tog nästan slut pga startmotorn), men när den väl startade så var det inga konstigheter, gick som vanligt. Detta var vid 16 tiden ungefär, åkte iväg till affären, stängde av bilen och sprang in, kom ut, startade på första försöket och åkte hem.
Sen senare på kvällen, runt 22 så skulle jag använda bilen igen, var ganska svårstartad men gick igång efter ca 7 sec på startmotorn, och samma sak då, gick jätte bra så fort den startade, inget hackade eller ansträngd tomgång osv.
Dagen efter så startade den inte alls, inte ens ett "puff".
Jag har kollat bränslepumps relät, det klickar när man slår på tändningen.
Tog ut ett tändstift och det var vitt, och luktade ingen bensin, och det har ingen gnista, har även testat att sätta stiftet direkt från tändspolen men ingen gnista där heller. (Testade detta med 2 stift)
Har även mätt med multimeter och tändspolen får ström. Åkte och köpte en annan tändspole från skroten, bilen startar fortfarande inte.
Läste även att det kunde vara vevaxelgivaren, men varvräknaren rör på sig när man kör med startmotorn så det utesluter väl den?
Så vad kan det vara för fel på bilen?
Det rör sig alltså om en Volvo 744 från -90 med B230F motorn. Det är en automat om det har någon betydelse.
Är inte så jätte haj på Volvo, då detta är min första.