Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1205874
Hej, har läst ofantligt många trådar om detta, men det är ingen som har samma symptom som jag.
Bilen har alltid gått jätte bra, alltid startat på första försöket osv osv.

Bilen hade stått i 3 dagar, när jag väl skulle använda den så var den otroligt svårstartad (batteriet tog nästan slut pga startmotorn), men när den väl startade så var det inga konstigheter, gick som vanligt. Detta var vid 16 tiden ungefär, åkte iväg till affären, stängde av bilen och sprang in, kom ut, startade på första försöket och åkte hem.

Sen senare på kvällen, runt 22 så skulle jag använda bilen igen, var ganska svårstartad men gick igång efter ca 7 sec på startmotorn, och samma sak då, gick jätte bra så fort den startade, inget hackade eller ansträngd tomgång osv.

Dagen efter så startade den inte alls, inte ens ett "puff".

Jag har kollat bränslepumps relät, det klickar när man slår på tändningen.

Tog ut ett tändstift och det var vitt, och luktade ingen bensin, och det har ingen gnista, har även testat att sätta stiftet direkt från tändspolen men ingen gnista där heller. (Testade detta med 2 stift)

Har även mätt med multimeter och tändspolen får ström. Åkte och köpte en annan tändspole från skroten, bilen startar fortfarande inte.

Läste även att det kunde vara vevaxelgivaren, men varvräknaren rör på sig när man kör med startmotorn så det utesluter väl den?

Så vad kan det vara för fel på bilen?
Det rör sig alltså om en Volvo 744 från -90 med B230F motorn. Det är en automat om det har någon betydelse.

Är inte så jätte haj på Volvo, då detta är min första.
#1205911
sicnarf skrev:Om du sätter handen på bränslerelät när du startar, känner du nåt? Då är relät ok. Kan vara vevaxelgivaren som du misstänker. Lyft up bilen och se om den är skadad i höljet.
Hej, jag känner att relät klickar, dessutom har jag för mig att förra ägaren bytte de ganska nyligen. Sitter inte vevaxelgivaren på ovansidan av motorn/växellådan? Precis under fördelaren?
#1205937
Vevaxelgivare eller effektsteget till tändspole skulle jag tippa på. Vanliga fel.
Vevgivaren sitter rakt ner under fördelaren som du sa :D Effektsteget sitter på innerskärmen bakom vänster strålkastare.
Hade liknande symtom på min 740. Kunde fungera en vecka sen bara ville den inte starta. Sen morgonen efter fungerade igen.
Bytte steget och vevgivare sen har de fungerat utan problem :D
#1205939
Nexus skrev:Vevaxelgivare eller effektsteget till tändspole skulle jag tippa på. Vanliga fel.
Vevgivaren sitter rakt ner under fördelaren som du sa :D Effektsteget sitter på innerskärmen bakom vänster strålkastare.
Hade liknande symtom på min 740. Kunde fungera en vecka sen bara ville den inte starta. Sen morgonen efter fungerade igen.
Bytte steget och vevgivare sen har de fungerat utan problem :D
Okej, ska köpa en tändmodul/effektsteg imorgon och återkomma.
#1206031
emgl666 skrev:
Nexus skrev:Vevaxelgivare eller effektsteget till tändspole skulle jag tippa på. Vanliga fel.
Vevgivaren sitter rakt ner under fördelaren som du sa :D Effektsteget sitter på innerskärmen bakom vänster strålkastare.
Hade liknande symtom på min 740. Kunde fungera en vecka sen bara ville den inte starta. Sen morgonen efter fungerade igen.
Bytte steget och vevgivare sen har de fungerat utan problem :D
Okej, ska köpa en tändmodul/effektsteg imorgon och återkomma.
Så, köpte en tändmodul på biltema (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000024596/ ) men startar ändå inte, har fortfarande ingen gnista...

Såg dock att tändmodulen på biltema hade ett stift mer än den som satt på bilen.

Kollade även felkoder och den säger bara 1-1-1 på både bränsle och tändning= inga felkoder.

Så vad är nästa steg? Vevaxelgivaren?

Känns lite onödigt att man ska behöva köpa en massa grejer som man tror är fel. Kan man inte mäta vevaxelgivaren och se om den är ok?
#1206162
Trevligt nog så har diagnossystemet en inbyggd testfunktion för vevaxelgivaren.

Man kopplar in stiftet i uttaget för tändsystemet (hål "6"), slår på tändningen, och trycker ner knappen två gånger, minst en sekund i taget. Lampan blinkar snabbt. Sedan kör man kort på startmotorn utan att stänga av tändningen efteråt. Om lampan då blinkar ut koden 1–4–1 så fungerar vevaxelgivaren. Om lampan inte blinkar ut koden så har tändsystemet inte uppfattat någon signal från givaren.

Resistansen hos givaren ska vara mellan 140 och 200 ohm.
#1206171
NilsO skrev:Trevligt nog så har diagnossystemet en inbyggd testfunktion för vevaxelgivaren.

Man kopplar in stiftet i uttaget för tändsystemet (hål "6"), slår på tändningen, och trycker ner knappen två gånger, minst en sekund i taget. Lampan blinkar snabbt. Sedan kör man kort på startmotorn utan att stänga av tändningen efteråt. Om lampan då blinkar ut koden 1–4–1 så fungerar vevaxelgivaren. Om lampan inte blinkar ut koden så har tändsystemet inte uppfattat någon signal från givaren.

Resistansen hos givaren ska vara mellan 140 och 200 ohm.

Okej, i vilka stift ska jag mäta i då?

Men jag ska testa de med felkoden imorgon och återkomma. Tack
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]