Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tvatte
#1205250
Tja, har problem med värmen i min volvo 960, när man vrider på fullt i kupen och vrider på värmen så tar det minst 20 minuter innan det ens kommer varm luft och när det väl gör det så blåser det så dåligt och lite att det knappt blir varmare. Själva värmen är rätt men undrar varför det tar så långtid och varför det blåser så dåligt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205786
Har du AC/ECC?? På min 745-a (med AC) hade slangarna blivit förväxlade en gång när en tidigare ägare bytt värmekranen. Sedan har alla modeller med AC/ECC ett vakuumstyrt system med vakuumdosor som öppnar och stänger spjällen, det kan vara en sådan som "get upp" eller en vakuumslang som spruckit eller hoppat av. På min 745-a är där ett spjäll som man styr med värmereglaget, det öppnar och stänger för friskluften direkt utifrån. Kan hänt något med vajern där?? Vet dock inte om du har samma system på din som jag har på min -88B (= -89).
Om du inte bytt termostat ska du överväga det, temp.mätaren visar rakt upp redan vid strax över +50° och är det kallt ute är det inte lätt att få varmt i bilen då. Om du lägger fingrarna på termostathuset när motorn är varm ska du inte kunna hålla kvar dom om temperaturen är rätt (omkring 80°)
av Gelis
#1205836
Troligtvis fel på någon vaccummotor i ECC systemet. i o med att det blåser dålig så kan det vara att motorn inte öppnar ett spjäll.
Går fläkten på full hastighet?
av tvatte
#1206353
den går upp i värme som den ska enligt temp mätarn och det kommer varmluft så termostaten tror ja inte det är något fel på, man hör att fläkten går som den ska på de olika lägena men det kommer knappt någon mer luft.

sitter spjällen bakom ecc panelen eller hur kommer jag åt dom?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1206400
På min 740 kommer du att se en del om du tar ner plasten under instrumentbrädan. På passagerarsidan ser man då bl.a det spjället som styrs med vajer (det som öppnar och stänger uteluften) och en spjällmotor och på förarsidan ser man några motorer till. Jag vet inte exakt hur det ser ut på en ECC (har "bara" AC), men du kan ta ut felkoder på ECC-anläggningen, då blir det lättare att felsöka. Här är en beskrivning om hur det går till,
Du läser ur felkoder genom att:
* Starta motorn.
* Ställa fläktomkopplaren i Auto-läget.
* Ställa funktionsomkopplaren i läge "VENT".
* Ställa tempreglaget på max kyla.
* Omkopplaren "REC" intryckt.
* AC-knappen uttryckt.
* Rikta en stark lampa (ej lysrör) mot solsensorn (vid höger högtalargaller, på instrumentbrädan).
* Vänta 10 sekunder.

För att få AC-knappen att blinka felkod, trycker man in AC-knappen och ut igen inom 5 sekunder. Räkna blink (ska bli en 3-siffrig kod, typ 1-3-1).

Systemet kan lagra totalt tre felkoder, så när du läst ur den första...trycker du in och ut AC-knappen igen för få ur nästa kod...

Länk till hela tråden,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]