Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1205654
Det finns enkla och billiga sätt också. På den tiden när det fanns proppar att skruva ur så var det växel i och foten på bromsen, startmotor på samtidigt som man tittar i batteriet med propparna ur. Börjar batterivattnet bubbla inom ett par sek. är batteriet kass. Numera får man använda en voltmätare
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000018521/
Annars är det samma sak. Hyfsat nyladdat batteri, växel i, foten på bromsen, startmotor på och kolla på mätaren. Går den under 11,5V på några sek. är batteriet kass
av Robinaandersson
#1205682
lennarte skrev:Det finns enkla och billiga sätt också. På den tiden när det fanns proppar att skruva ur så var det växel i och foten på bromsen, startmotor på samtidigt som man tittar i batteriet med propparna ur. Börjar batterivattnet bubbla inom ett par sek. är batteriet kass. Numera får man använda en voltmätare
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000018521/
Annars är det samma sak. Hyfsat nyladdat batteri, växel i, foten på bromsen, startmotor på och kolla på mätaren. Går den under 11,5V på några sek. är batteriet kass
Multimeter har jag så de ska jag absolut testa!
Hur pass laddat ska batteriet vara? I volt? 12,5? Mer mindre?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205777
Är batteriet fulladdat så har det ju samma spänning som laddaren, men när du kopplar loss den så börjar det sjunka direkt. Man det bör nog stå någon eller några timmar innan det "jämnat ut sig", Saxat från Global Batterier AB:s hemsida: För ett fulladdat batteri 12,7 Volt, vid 12,4 Volt är det halvladdat och urladdat vid 12,0 Volt.. Sedan sjunker spänningen med ålder också, ett gammalt batteri kan aldrig bli riktigt fulladdat.
När du testar med "låst motor" är det en massa ström som tas från batteriet (flera hundra A) så batteriet blir tomt ganska fort, Max 1 - 2 sek och spänningen får inte gå under 11,5V under tiden och ska går tillbaka till över 12V efteråt. Då är batteriet i bra form, sedan finns det olika grader av försämring. Sjunker det ner till typ 10V kan batteriet fortfarande funka på sommaren, men det lär bli problem till vintern. Är batteriet riktigt dåligt så fortsätter V att sjunka hela tiden du gör testet, Ett bra batteri ska klara upprepade tester (ett par tre st) utan att sjunka under 11,5V
En lista på hu laddat ett batteri är, detta gäller ett bra batteri. Ett dåligt batteri kan ligga på typ 12,40V 3 timmar efter laddning och blir då aldrig bättre än 60% av sin ursprungliga kapacitet, hur mycket man än laddar det
Koppla loss batteriet och mät batteriet spänning efter det stått minst 3 timmar och stabiliserat sig.
Volt Kapacitet
11,92 0%
12,00 10%
12,08 20%
12,16 30%
12,24 40%
12,32 50%
12,40 60%
12,48 70%
12,56 80%
12,64 90%
12,72 100%

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]