Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robinaandersson
#1205134
Har ett problem jag nu skulle uppskatta hjälp till att fixa, i mätarhuset Lyser endast oljetryckslampan inga andra varningslampor. Hastighetsmätare, bränslemätare utom tempmätaren fungerar, tempmätaren stiger till toppen men den visar fel för den har aldrig gått varm. Men iallafall problemet är att batterilampan inte lyser så generatorn fungerar ej, till en början kunde jag lägga D+ på + på batteriet då drog generatorn igång men inte längre nu laddar den jättedåligt och har det med att jag gör så? Generatorn är helt ny så knappast de. Men först och främst kanske de är bra om jag ser till att batterilampan i mätarhuset fungerar. Testat byta lampa, fungerar ej ändä, testade annat mätarhus idag även men inga framsteg. Fortfarande bara de grejer jag nämnde fungerar. Så några idéer vad jag kan göra? Man ska väll kunna mäta på mätarhuset så de kommer ström till lampan, hur exakt? Vart sitter jorden till mätarhuset ifall de är dålig jord? Eller om ni har andra saker jag kan testa för börjar bli galen gäller en 87as 744 otroligt tacksam för hjälp nu! Mvh Robin
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205271
Oljetryckslampan är den enda som är "kopplad för sig själv", alla andra är kopplade ihop på ett eller annat sätt genom folien på baksidan och jordas "på ett komplicerat sätt". Den klena röda kabeln till generatorn som är för laddningslampan är också "inkopplad" i detta. Så om du har ute mätaren så kolla folien noga (små sprickor i kopparbanorna) och även jorden på den. Det går att löda ihop om man hittar dom
av Robinaandersson
#1205304
lennarte skrev:Oljetryckslampan är den enda som är "kopplad för sig själv", alla andra är kopplade ihop på ett eller annat sätt genom folien på baksidan och jordas "på ett komplicerat sätt". Den klena röda kabeln till generatorn som är för laddningslampan är också "inkopplad" i detta. Så om du har ute mätaren så kolla folien noga (små sprickor i kopparbanorna) och även jorden på den. Det går att löda ihop om man hittar dom
Konstiga är ju att jag testat ett annat mätarhus med samma resultat, jorden på mätarhuset är de dom små lödklumparna som finns lite överallt? Baki mätarhuset? Isf ska man väll kunna mäta?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205311
Robinaandersson skrev:
lennarte skrev:Oljetryckslampan är den enda som är "kopplad för sig själv", alla andra är kopplade ihop på ett eller annat sätt genom folien på baksidan och jordas "på ett komplicerat sätt". Den klena röda kabeln till generatorn som är för laddningslampan är också "inkopplad" i detta. Så om du har ute mätaren så kolla folien noga (små sprickor i kopparbanorna) och även jorden på den. Det går att löda ihop om man hittar dom
Konstiga är ju att jag testat ett annat mätarhus med samma resultat, jorden på mätarhuset är de dom små lödklumparna som finns lite överallt? Baki mätarhuset? Isf ska man väll kunna mäta?
Det sitter ett antal kopplingsplintar bak på mätarhuset, har för mig att jorden inte sitter i någon av dom utan är en kabel "för sig själv". Kommer inte ihåg riktigt, det är några år sedan jag var där och tittade. Har du kollat ätt jorda kabeln till generatorn som jag skrev om tidigare
av Robinaandersson
#1205312
lennarte skrev:
Robinaandersson skrev:
lennarte skrev:Oljetryckslampan är den enda som är "kopplad för sig själv", alla andra är kopplade ihop på ett eller annat sätt genom folien på baksidan och jordas "på ett komplicerat sätt". Den klena röda kabeln till generatorn som är för laddningslampan är också "inkopplad" i detta. Så om du har ute mätaren så kolla folien noga (små sprickor i kopparbanorna) och även jorden på den. Det går att löda ihop om man hittar dom
Konstiga är ju att jag testat ett annat mätarhus med samma resultat, jorden på mätarhuset är de dom små lödklumparna som finns lite överallt? Baki mätarhuset? Isf ska man väll kunna mäta?
Det sitter ett antal kopplingsplintar bak på mätarhuset, har för mig att jorden inte sitter i någon av dom utan är en kabel "för sig själv". Kommer inte ihåg riktigt, det är några år sedan jag var där och tittade. Har du kollat ätt jorda kabeln till generatorn som jag skrev om tidigare
Den klena röda kabeln vid generatorn är D+, ska testa koppla en 2-3w lampa från d+ sen till + på rotor. Då vet jag att generatorn fungerar som den ska om lampan lyser med tändning på och släcks med bilen på. Återkommer när jag köpt en lampa och testat
av Robinaandersson
#1205429
lennarte skrev:
Robinaandersson skrev:
lennarte skrev:Oljetryckslampan är den enda som är "kopplad för sig själv", alla andra är kopplade ihop på ett eller annat sätt genom folien på baksidan och jordas "på ett komplicerat sätt". Den klena röda kabeln till generatorn som är för laddningslampan är också "inkopplad" i detta. Så om du har ute mätaren så kolla folien noga (små sprickor i kopparbanorna) och även jorden på den. Det går att löda ihop om man hittar dom
Konstiga är ju att jag testat ett annat mätarhus med samma resultat, jorden på mätarhuset är de dom små lödklumparna som finns lite överallt? Baki mätarhuset? Isf ska man väll kunna mäta?
Det sitter ett antal kopplingsplintar bak på mätarhuset, har för mig att jorden inte sitter i någon av dom utan är en kabel "för sig själv". Kommer inte ihåg riktigt, det är några år sedan jag var där och tittade. Har du kollat ätt jorda kabeln till generatorn som jag skrev om tidigare
När jag koppla en extern laddlampa fungerade det, lyste med tändning på och slocka med bilen på, men mätte mellan + - på generator då visade de strömmen batteriet hade nästan 13v, (nyladdat) men är de så man mäter hur mycke ström generatorn ger ut? För den ska väll ge ut allra minst 13,5v?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205461
Man mäter oftast mellan plus och minus på batteriet, det är oftast lättast att komma åt. Annars är det rätt, över 12,5V så laddar generatorn. Sedan är 13V lite lite laddningsspänning, det bör vara över 13,5V gärna 14 - 14,2. Är batteriet helt nyladdat tar det ett tag innan spänningen "stabiliserat sig". Ett batteri i vila bör ha c:a 12,2 - 12,5V, och då 13,5 - 14V med motorn på tomgång, mätt på batteripolerna. Kolla gärna (plocka loss, gör rent och fetta in) batteripolskorna, det är ofta dålig kontakt (spänningsfall) där. Använd gärna vaselin att fetta in dom med. Är där ärgigt runt polerna (skölj rent med riktigt varmt vatten) är batteriet på upphällningen. Då läcker det gaser upp från batteriet och det töms på vatten som i sin tur "dödar" batteriet
av Robinaandersson
#1205478
lennarte skrev:Man mäter oftast mellan plus och minus på batteriet, det är oftast lättast att komma åt. Annars är det rätt, över 12,5V så laddar generatorn. Sedan är 13V lite lite laddningsspänning, det bör vara över 13,5V gärna 14 - 14,2. Är batteriet helt nyladdat tar det ett tag innan spänningen "stabiliserat sig". Ett batteri i vila bör ha c:a 12,2 - 12,5V, och då 13,5 - 14V med motorn på tomgång, mätt på batteripolerna. Kolla gärna (plocka loss, gör rent och fetta in) batteripolskorna, det är ofta dålig kontakt (spänningsfall) där. Använd gärna vaselin att fetta in dom med. Är där ärgigt runt polerna (skölj rent med riktigt varmt vatten) är batteriet på upphällningen. Då läcker det gaser upp från batteriet och det töms på vatten som i sin tur "dödar" batteriet
Batteriet jag har nu har blivit urladdat ett antal gånger, kan de vara så att batteriet också bara är "slut" så de laddar dåligt?
av Rådlös
#1205501
Ett urladdat batteri tar skada och bryts ner. Ett batteri som har varit urladdat upprepade gånger tar större skada och har allvarliga skador.
Det finns instrument för att prova batterier. Här är ett exempel: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000039750/
Det finns många fler modeller och verkstäderna har avancerade modeller med minne och utskriftsmöjlighet. När du mäter på batteripolerna får du visserligen fram den aktuella polspänningen. Men när du mäter med en batteritestare så mäter du under belastning och det är det som är skillnaden. Då får batteriet verkligen visa vad det går för.
Här är en bild som du gärna kan hänga upp på väggen i garaget. Studera den och följ den med ditt batteriunderhåll.
Bild
av Robinaandersson
#1205604
Rådlös skrev:Ett urladdat batteri tar skada och bryts ner. Ett batteri som har varit urladdat upprepade gånger tar större skada och har allvarliga skador.
Det finns instrument för att prova batterier. Här är ett exempel: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000039750/
Det finns många fler modeller och verkstäderna har avancerade modeller med minne och utskriftsmöjlighet. När du mäter på batteripolerna får du visserligen fram den aktuella polspänningen. Men när du mäter med en batteritestare så mäter du under belastning och det är det som är skillnaden. Då får batteriet verkligen visa vad det går för.
Här är en bild som du gärna kan hänga upp på väggen i garaget. Studera den och följ den med ditt batteriunderhåll.
Bild
Jadu önskar man hade möjlighet att lägga så pass mycke på ett instrument... får kolla runt om någon har detta instrument att låna ut
.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]