- tis 17 okt 2017, 13:58
#1205095
Det är (i princip) samma olja från 140 (fanns faktiskt servo som tillbehör) till (dom gamla) V-modellerna. Det är bara det att med åren så blir kvaliteten bättre på oljorna (ändrar namn) och även kraven på oljan i automatlådorna ökar och eftersom Volvo (fram till V) använder samma olja till servon så får du nöja dig med en Automatlådeolja. Som jag skrev, på dom äldre modellerna är det mineral olja ATF typ A (senare heter den F eller F/G). Detta är en olja som Ford använde i sina Borg Wagner automatlådor. Även Volvo använde Borg Wagner lådor, därför ATF olja i servon. GM hade egna automatlådor och och en annan olja som hette Dexron, så bilar med denna växellåda hade då denna typ av olja i servon. Dexron är senare en syntertisk olja och finns till dessa växellådor i I, II, III och IV. Dessa oljor är under åren uppdaterade och "förädlade" så man numera kan använda dom i alla sammanhang där det står ATF Typ F/G eller Dexron. Dock bör man ju följa tillverkarens rekommendationer. ATF är (väl) fortfarande Mineral och Dexron är Syntetisk. Det man ska tänka på är att ATF är en "trögare" olja och Dexron är "halare", så i vissa fall kan det bli onödiga fel om man häller i fel olja. Man får kolla i instruktionsboken vad där står och sedan översätta det till det som finns idag, eller fråga någon som verkligen vet hos Volvo. För att göra det ännu mer förvirrat har varje oljefabrikant har sina egna namn på oljan också, så man måste veta specen som fabrikanten rekommenderar och se om just den specen står på flaskan. Har det då gått några år har tillverkaren en ny spec för den uppdaterade oljan och då står den gamla specen inte kvar. Detta är en djungel. Och till dagens bilar är det ännu värre.
Volvo har egna oljor med en egen spec som ingen annan säljer, då får man översätta med den spec som ligger nära, t.ex så ligger Biltemas ATF Typ F/G nära det som Volvo rekommenderar till min overdrivlåda, därför använder jag samma olja i servostyrningen. I instruktionsboker (1988) står det något annat.
Vad det gäller filter i servon så är där en sil där det suger oljan till pumpen och det är ett lufthål i locket, men om man kan rengöra det vet jag inte. Om du står vid skärmen och öppnar locket till servo oljan, i bottnen på behållaren i det främre vänstra hörnet är det lite djupare. Där samlas det en "massa gojja" som man inte vill ha med i den nya oljan. Det får du försöka "pilla loss" och suga upp innan du häller i nu olja.
Volvo har egna oljor med en egen spec som ingen annan säljer, då får man översätta med den spec som ligger nära, t.ex så ligger Biltemas ATF Typ F/G nära det som Volvo rekommenderar till min overdrivlåda, därför använder jag samma olja i servostyrningen. I instruktionsboker (1988) står det något annat.
Vad det gäller filter i servon så är där en sil där det suger oljan till pumpen och det är ett lufthål i locket, men om man kan rengöra det vet jag inte. Om du står vid skärmen och öppnar locket till servo oljan, i bottnen på behållaren i det främre vänstra hörnet är det lite djupare. Där samlas det en "massa gojja" som man inte vill ha med i den nya oljan. Det får du försöka "pilla loss" och suga upp innan du häller i nu olja.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V