Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1205095
Det är (i princip) samma olja från 140 (fanns faktiskt servo som tillbehör) till (dom gamla) V-modellerna. Det är bara det att med åren så blir kvaliteten bättre på oljorna (ändrar namn) och även kraven på oljan i automatlådorna ökar och eftersom Volvo (fram till V) använder samma olja till servon så får du nöja dig med en Automatlådeolja. Som jag skrev, på dom äldre modellerna är det mineral olja ATF typ A (senare heter den F eller F/G). Detta är en olja som Ford använde i sina Borg Wagner automatlådor. Även Volvo använde Borg Wagner lådor, därför ATF olja i servon. GM hade egna automatlådor och och en annan olja som hette Dexron, så bilar med denna växellåda hade då denna typ av olja i servon. Dexron är senare en syntertisk olja och finns till dessa växellådor i I, II, III och IV. Dessa oljor är under åren uppdaterade och "förädlade" så man numera kan använda dom i alla sammanhang där det står ATF Typ F/G eller Dexron. Dock bör man ju följa tillverkarens rekommendationer. ATF är (väl) fortfarande Mineral och Dexron är Syntetisk. Det man ska tänka på är att ATF är en "trögare" olja och Dexron är "halare", så i vissa fall kan det bli onödiga fel om man häller i fel olja. Man får kolla i instruktionsboken vad där står och sedan översätta det till det som finns idag, eller fråga någon som verkligen vet hos Volvo. För att göra det ännu mer förvirrat har varje oljefabrikant har sina egna namn på oljan också, så man måste veta specen som fabrikanten rekommenderar och se om just den specen står på flaskan. Har det då gått några år har tillverkaren en ny spec för den uppdaterade oljan och då står den gamla specen inte kvar. Detta är en djungel. Och till dagens bilar är det ännu värre.
Volvo har egna oljor med en egen spec som ingen annan säljer, då får man översätta med den spec som ligger nära, t.ex så ligger Biltemas ATF Typ F/G nära det som Volvo rekommenderar till min overdrivlåda, därför använder jag samma olja i servostyrningen. I instruktionsboker (1988) står det något annat.
Vad det gäller filter i servon så är där en sil där det suger oljan till pumpen och det är ett lufthål i locket, men om man kan rengöra det vet jag inte. Om du står vid skärmen och öppnar locket till servo oljan, i bottnen på behållaren i det främre vänstra hörnet är det lite djupare. Där samlas det en "massa gojja" som man inte vill ha med i den nya oljan. Det får du försöka "pilla loss" och suga upp innan du häller i nu olja.
av Wikzak2
#1205135
lennarte: Det är som att man slår knut på hjärnan när man försöker förstå allt vad gäller oljor till olika komponenter och system... Blir kul när jag ska försöka mig på ett oljebyte till automatlådan.

Vad har du för bil? Själv har jag en 740 88a B230F. Har också automat med overdrive så kanske ska köra samma som dig? I min instruktionsbok står det ju bara ATF så Biltemas ATF Typ F/G borde väl räknas. 8)

Ska kolla in "filtret" till servon också. Du vet möjligen inte vilken av slangarna som är retur på servon från behållaren? Den övre smalare eller tjockare nedre?
#1205226
Wikzak2 skrev:Vad har du för bil? Själv har jag en 740 88a B230F
Jag har en lite speciell modell, det är en fullutrustad med vad som fanns att tillgå som utrustning "på den tiden". Det är en 745 GLT 16V med modell kod 745-892. Alltså utrustad med Volvos första dubbelkammotor med 16 ventiler och 159 hk (d.v.s 4 hk mer än vad turbomotorn hade det året) och en 4-växlad manuell växellåda med overdrive. Den är utrustad men helskinn, eltaklucka, AC, ABS, elfönsterhissar fram och bak, elektriskt uppvärmda och manövrerade backspeglar, farthållare, säkert glömt något.allt fungerar utom elslingorna i sätena, men det fungerar nog inte på någon såpass gammal Volvo. Den är i mycket gott skick mekaniskt och jag kör den (med ganska gott resultat) på E85, men lack och inredning håller på att ramla isär. Den är ganska sliten, men underbar att köra.
Wikzak2 skrev: I min instruktionsbok står det ju bara ATF så Biltemas ATF Typ F/G borde väl räknas.
Skulle tro det var ATF Typ A i Volvoä på den tiden jag arbetade på heltid med bilar, men dessa bilar vi pratar om här har inte Borg Warner lådor längre, utan Aisin Warner (samarbete mellan Aisin Seiki i Japan och Borg Warner i USA) och i min instruktionsbok står det ATF Dexron ll och då ä inte samma ATF olja som i min overdrive olja. Du ska ha denna om jag fattat rätt,
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/H ... 000028186/
Den övre slangen till styrservobehållaren är returen, men jag brukar suga ut den gamla oljan, fylla på ny, suga ut och fylla på ny några gånger istället för att byta genom att fylla med motorn igång.
#1205346
lennarte skrev: Skulle tro det var ATF Typ A i Volvoä på den tiden jag arbetade på heltid med bilar, men dessa bilar vi pratar om här har inte Borg Warner lådor längre, utan Aisin Warner (samarbete mellan Aisin Seiki i Japan och Borg Warner i USA) och i min instruktionsbok står det ATF Dexron ll och då ä inte samma ATF olja som i min overdrive olja. Du ska ha denna om jag fattat rätt,
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/H ... 000028186/
Den övre slangen till styrservobehållaren är returen, men jag brukar suga ut den gamla oljan, fylla på ny, suga ut och fylla på ny några gånger istället för att byta genom att fylla med motorn igång.
Ja det är rätt olja!
#1205412
Hej igen alla

Ja det är djungel med oljorna :)

Jag ska till Biltema handla lite grejjer i helgen nu.
Vill byta servon oljan, min är som sagt 97a 940, då kan jag köpa denna?
Den går köra nu i Vinter med även i servon?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/H ... 000028186/

Köper jag en eller två flaskor?

Jag skulle föredra suga ur oljan i en servo, men har ingen oljesug.
Automatlådan gick spola utmärkt genom start, stop metoden i korta intervaller på några sekunder bara.
Jag ska chansa på det i 940, ha en bekant som ser returen med genomskinnlig slang, par dl får komma ut max i servo kan jag tänka mig i taget?
Vill inte köra torrt och skada.

Angående automat olja som jag bytte i en V70 så köpte jag 20liters dunk för 520kr , tror det var SWEDOL.
Det är väl billigt? Vad tar Biltema för ATF olja 20liter?
Jag ska göra samma jobb nu på en ny V70 jag skaffat.
Det var suverän olja, lådan var absolut som i en nybil, körde 3-4tusen mil med det även.
Måste köpa ny dunk av det snart nu. Kan återkomma med länk,
det var webhandel, fick dunken hemkörd för typ inga pengar alls och det gick fort.

Just, ja, ang servon ja, 1 eller 2 liter`? Och dextron III ?`940 97a, tänkte ta det ifrån Biltema nu när jag ska dit ändå
#1205438
Jag köpte en 20 liters dunk i swedolbutik.Är OKQ8- olja, dexron III. Fick betala ca 800kr för den. Är nog hygglig kvalitet, antagligen samma olja i Biltemas sortiment.
Jag fick en skvätt över som jag använde till servon. Sög ut, fyllde på körde ett tag och gjorde om proceduren 5 ggr så nu ser sevooljan också fin ut.

Mvh, Bengt
#1205452
Till servon använder jag en sådan här,
https://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tuot ... _1_web.jpg
med en "pip" till en tub tätmassa, alltså toppen på denna
http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... 0_xl_1.jpg
Köpte den på Biltema, men dom verkar inte ha just denna längre. Servobehållaren rymmer bara några dl, så till 3 - 5 byten så borde 2 l räcka. Har denna till att byta motorolja, funkar kanon. Man får vara försiktig med slangen bara, den blir fort varm och då böjer den sig i oljan och man kan stoppa ner den för lång och då får man inte ut all olja
http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... 2000019997
Köpte dock min på http://www.hjertmans.se båttillbehör. Dessa har använts till båtmotorer sedan "urminnes tider" men det kommer mer och mer på bilverkstäder sedan några år
Om du byter olja i servon genom att tappa u i returen och bara hälla på ny får du inte ut "skräpet i hörnen". Jag hade mycket där, kollade i min servobehållare i går kväll. Oljan är lika "grågrötig" igen. Blir byte i helgen tillsammans med övrig service (och vinterdäck)
#1205650
Jepp, kollade i min servicemanual och där står det att min automatlåda ska ha Dexron II D och det verkar ju va att man har samma olja där som i sin servo. Så får bli antingen biltemas eller Mobil ATF 220 som har jag hört ska vara väldigt bra.

Min tanke angående att spola var om det kunde göra skada att med det som finns i systemet nu (sörjan är brun och lite trögflytande... gammal motorolja?). Skulle jag spola så kan man ju ändå rengöra behållaren så gott det går med att suga ur olja etc. Med "skräpet i hörnet" antar att jag du menar behållaren. :)
#1206277
Bytte olja till servon igår när jag gjorde lite service och översyn. Det blev 2 byten på 1liter. Hade Mobil 220 Dexron ståendes så jag tog den. Har en liter till så jag ska göra 2 byte till, sedan borde det vara rent. Bytte för 2 - 3 år sedan så det hade inte hunnit "samla skit i hörnen", men oljan var väldigt "grådaskig".

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]