Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1204212
Hej, kärt folk!

Försöker få en Volvo 945, 1996, B230FK, att rulla som just nu står stilla.
Batteriet var heldött, hade 0VDC när jag mätte mellan polerna. Jag lånade en laddare och lyckades få igång batteriet, nu visar den 13VDC. (laddade 15-20A i ca 2.5timmar)

Nu startar bilen men när jag lägger i växeln och når dragläget så tar det tvärstopp i båda riktningarna. Jag lade bilen i neutral och provade knuffa den men jag hade inte en chans med mina 52kg att få dess ca 1450kg att röra sig. Tips?

När jag gasar lätt och försöker nå dragläget så skriker det från motorrummet, några remmar verkar inte vara superspända men de drar runt alla remhjul utan att slira (vad jag kan se). Tips?

övrigt:
Jag har kollat generatorn laddar batteriet (14VDC), oljenivåer, bromsvätskor, kylarvätskan, jag har fyllt på ny soppa.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1204242
Anastasija97 skrev:
800serien skrev:Bromsar som kärvat fast? Är handbromsen åtdragen?
Handbromsen var åtdragen. hmm, törs jag spraya 5-56 in i bromsarna?
Nej, absolut inte. Du måste ta isär och kolla vad som hänt.
av nivenko
#1204986
Om du lägger växeln i neutralläge verkar det som om du har automatväxel. Om så är fallet är det oerhört tungt att överhuvudtaget rubba bilen. Om bromsarna sitter fast så är det antagligen bara att plocka itu dom för att se till att de fungerar igen.
#1205058
Brukar vara lättare att backa loss bromsar som fastnat, dock är det"ryck" som gäller och det kan vara svårt med en automatare. Hissa upp och plocka av hjulen, "kläm in" klossarna så du vet att det inte är där det felar. Ta sedan en större hammare (mindre slägga) och slå ganska ordentligt på trummorna hela vägen runt om. E.v hjälp med en kofot/spett och hjulmuttrar påskruvade samtidigt försöka dra runt trumman. Det brukar släppa ganska omgående.
Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]