- ons 11 okt 2017, 08:32
#1203626
NilsO skrev:Normal viloström är cirka 10 till 20 mA, alltså 0.01 till 0.02 A. (Inte 300 mA som skrivs längre upp i tråden.)Det kanske var µA det stod, det var ett tag sedan. Höll på att slita av mitt hår i förtvivlan över frugans då ganska nya VW Passat -80. Den kunde gå i flera månader utan problem, sedan helt plötsligt tog batteriet slut på någon timme. Det slutade med att jag monterade en fast A-mätare i bilen och då kunde man se att ibland (på vintern bara) så stod A-mätaren på minus när motorn var avstängd (1,6L motor med förgasare och ingen elektronik) och då kunde jag felsöka ett tag tills A-mätaren helt plötsligt stod på 0 igen. Efter mycket felsökande kom jag på att om jag "knackade" på elcentralen när mätaren stod på minus så hoppade den till 0. Det visade sig vara ett relä till "igelkotten" som hängde sig ibland och den tog knappt 10A. "igelkotten" är en eluppvärmd platta (c:a 10 cm Ø) med cm långa "piggar" på insidan i insuget under förgasaren. Den styrdes av en givare så den bara inkopplades på vintern och reläet hade 30 ström (ström direkt från batteriet) Ett nytt relä (10kr) sedan gick bilen i många år efter detta. Jag sökte i går kväll lite på "tjyvström" och det verkar som det skiljer mellan olika bilmärken, VW ca 100mA, BMW c:a 200mA. Vad jag hittade på Volvo är som "NilsO" skriver. Men en intressant sak när du tar loss batterikabeln och mäter (på en modern bil) så får du ett högre värde i början. Det är för att all elektronik ska gå i viloläge när strömmen bryts, så väntar man ett tag så sjunker strömmen. Detta visste inte jag i alla fall, men jag är ju uppvuxen med bilar utan elektronik
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V