Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1203626
NilsO skrev:Normal viloström är cirka 10 till 20 mA, alltså 0.01 till 0.02 A. (Inte 300 mA som skrivs längre upp i tråden.)
Det kanske var µA det stod, det var ett tag sedan. Höll på att slita av mitt hår i förtvivlan över frugans då ganska nya VW Passat -80. Den kunde gå i flera månader utan problem, sedan helt plötsligt tog batteriet slut på någon timme. Det slutade med att jag monterade en fast A-mätare i bilen och då kunde man se att ibland (på vintern bara) så stod A-mätaren på minus när motorn var avstängd (1,6L motor med förgasare och ingen elektronik) och då kunde jag felsöka ett tag tills A-mätaren helt plötsligt stod på 0 igen. Efter mycket felsökande kom jag på att om jag "knackade" på elcentralen när mätaren stod på minus så hoppade den till 0. Det visade sig vara ett relä till "igelkotten" som hängde sig ibland och den tog knappt 10A. "igelkotten" är en eluppvärmd platta (c:a 10 cm Ø) med cm långa "piggar" på insidan i insuget under förgasaren. Den styrdes av en givare så den bara inkopplades på vintern och reläet hade 30 ström (ström direkt från batteriet) Ett nytt relä (10kr) sedan gick bilen i många år efter detta. Jag sökte i går kväll lite på "tjyvström" och det verkar som det skiljer mellan olika bilmärken, VW ca 100mA, BMW c:a 200mA. Vad jag hittade på Volvo är som "NilsO" skriver. Men en intressant sak när du tar loss batterikabeln och mäter (på en modern bil) så får du ett högre värde i början. Det är för att all elektronik ska gå i viloläge när strömmen bryts, så väntar man ett tag så sjunker strömmen. Detta visste inte jag i alla fall, men jag är ju uppvuxen med bilar utan elektronik
#1205060
Nya batteriet laddar ej ur, så det gamla har tydligen bara gett upp. Fick ett svar från en batteriexpert:

"Att ett batteri bara lägger av är inget konstigt om det har legat under 12,4 volt för länge.
Vi kallar det för sulfatering det blir som rost på blyplattorna.När man sedan försöker ladda går strömmen på utsidan och laddaren tror att
batteriet är fullt."

Så håll era batterier fulladdade jämt.
Tack för er hjälp. :D
#1205268
TourettesGuy skrev:Antagligen...bilen står även stilla flera veckor ibland.
Om den står så länge så är en underhållsladdare att rekommendera. Har du inget eluttag finns det idag solceller man kan lägga innanför fram eller bakrutan Jag har solceller 2 x 18W på båten, dom håller laddningen även på vintern (2 st 88Ah). Även under presenning (Biltemas billigaste vita). Kan kopplas in på cigg.uttaget. Dock få man kolla att cigg.uttaget är direkt batteriström och att det inte är spänningsfall på vägen
#1205297
Ja pga arbetet är ja ofta borta längre perioder och inget eluttag men tack för tipset om solcellsladdning. Värt att kolla upp! En handhållen jump starter kan vara bra att ha oxå. Då vet man att man iaf får igång bilen även om batteriet skulle ha dött. Mitt gamla batteri var nog 4 år gammalt ändå...tiden går...
#1205302
När jag jobbade som bil.mek så fans det en "osynlig" gräns på batterier, var dom 3 år eller äldre så var det inte lönt att göra någon större felsökning. I 90% av fallen var det ändå batteriet som felade. Dagens batterier är ju bättre på många punkter (då fanns det bara blybatterier) men ska man klara djupurladdningar är det nog bara AGM batterier som klarar det,
http://rabatterier.se/agm-batteri/

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]