Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1205268
TourettesGuy skrev:Antagligen...bilen står även stilla flera veckor ibland.
Om den står så länge så är en underhållsladdare att rekommendera. Har du inget eluttag finns det idag solceller man kan lägga innanför fram eller bakrutan Jag har solceller 2 x 18W på båten, dom håller laddningen även på vintern (2 st 88Ah). Även under presenning (Biltemas billigaste vita). Kan kopplas in på cigg.uttaget. Dock få man kolla att cigg.uttaget är direkt batteriström och att det inte är spänningsfall på vägen
#1205297
Ja pga arbetet är ja ofta borta längre perioder och inget eluttag men tack för tipset om solcellsladdning. Värt att kolla upp! En handhållen jump starter kan vara bra att ha oxå. Då vet man att man iaf får igång bilen även om batteriet skulle ha dött. Mitt gamla batteri var nog 4 år gammalt ändå...tiden går...
#1205302
När jag jobbade som bil.mek så fans det en "osynlig" gräns på batterier, var dom 3 år eller äldre så var det inte lönt att göra någon större felsökning. I 90% av fallen var det ändå batteriet som felade. Dagens batterier är ju bättre på många punkter (då fanns det bara blybatterier) men ska man klara djupurladdningar är det nog bara AGM batterier som klarar det,
http://rabatterier.se/agm-batteri/
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]