Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1203256
Haloi igen

Har läst att båda tar 1.75liter.

Blev förvånad att det är så lite olja i växellådan. Visst det är manuell men ändå.
Bytt mest på Automatare och då pratar vi helt andra Volymer.

Köpt oljorna nu syntet, det var olika till bakaxel och lådan M90
Köpte två liter av varje.

Bakaxeln där ska jag ta bort bulten till påfyllning först, sen avtappningen.
Köra lite lätt varmt allt innan jag häller ut detta.
Det blir inga problem.

Hur byter man oljan i en M90 låda?
Finns det en video? på tuben?

Tänkte byta båda oljorna nu snarast när jag ska hyra lite tid vid gör det själv hallen.

Lådan ska få förstärkt koppling i vår.
Men jag vill ändå byta.
Älskar bilar som är nyservade jämt :)

Hjälp och tips önskas

MVH
#1203276
Det är inget konstigt med att byta olja i M90. Det finns två pluggar, en för avtappning och en för påfyllning, och man ser båda om man kollar under bilen. Det är olika dimensioner på skruvskallarna; jag minns inte vilka. Man bör byta kopparbrickorna (tätningar). Lossa påfyllningspluggen först, så du vet att du får loss den innan du tappar ur oljan.

Ett tips är att se till att den nya oljan åtminstone håller rumstemperatur, annars är den ganska trögflytande och svår att hälla i, oavsett om du använder spruta, en slang med tratt eller någon annan metod.
#1205414
Nu hällde jag i olja som säljs till OK mackar, det var olika sorter till låda och bakaxel.
Blev inga nya kopparpackningar heller.

Det får gå såhär i vinter nu, på våren blir det Redline, nya kopparpackningar med, så jävla dumt att jag inte tänkte på det, eller läste tråden i tid.

Redline vet jag är bäst, byggde om en 740 turbo M46 till M90 länge sen, 10år sen eller mer, och det vart det bästa då, Redline i axeln bak och lådan, det lirade så himla fint. Var den tiden bekant med en trimmare-expert typ på Volvos, och det var han som sa REDLINE inget annat :)

Det jag har nu duger, men det ska köras hårdare nästa sommar, då vill jag ha REDLINE i.
Det här som är nu får ses som en spolning typ :) gav ändå 50spänn per liter bara, och det vart ju bara 1.75 i vardera del.
Men sen nästa sommar när breda lågprofilsdäck åker på och torrasfallt när det börjar greppa med nya trimmet sen, ja då duger det bästa plötsligt bara :)

Tack för alla bra tips igen White.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]