Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av joj2
#1202730
Hallå!
Gamla trotjänaren vägrar starta efter att inte ha använts alls på några veckor. 945 ltt -97 med b230fk.
Startmotorn går som vanligt men inte en hostning från motorn. Stiften helt torra och inget hörbart surr från bränslepumpen.
Vad kan felet vara?
Själv lutar jag åt bränslepumpen, men undrar om ett fallerande pumprelä också kan ge ovanstående symptom?
Var sitter detta och hur kollar man om det är trasigt?
Tacksam för råd och inspel!
av NilsO
#1202754
Det är relä "E" på bilden här: http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... cering.jpg

Vanligaste felet är att pumpen går sönder. Enklaste sättet att kolla detta – enklare än att ta ut reläet osv – är att koppla in en testlampa i kontaktstycket till tankarmaturen som finns vid den vänstra baljan under bagagerumsgolvet. Man kopplar lampan mellan de två lite grövre ledningarna. Den ska lysa några sekunder när man vrider på tändningen, och konstant när man kör på startmotorn. Gör den det så får pumpen spänning, och om den då ändå inte hörs (som du skriver) är det nästan 100% säkerhet själva pumpen som gått sönder.
av joj2
#1202768
Tack NilsO, ska testa! Om man som jag inte äger en testlampa, funkar multimeter i spännings-läge?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1202816
Yes det funkar
av joj2
#1202974
OK, det kommer ström från relä så det bör vara pumpen. Har lossat slantarna och skruvat av låsringen av plast. Fått loss armaturen, men hur i h-vete får man upp den ur tanken.
Har petat undan gunmiledningarna så gott det går, men den kommer inte upp trots att jag försöker vrida den!

Vad är hemligheten? Alla yotubeklipp utelämnar just den delen...!
av joj2
#1202987
Pumpen ur! Kopplade den mot ett 9v batteri och den funkade fint! Såg också att den hade svart och röd sladd, och mellan dessa två får jag ingen spänning från relät... Så det är nog det som knasar ändå.
Fortsättning följer...
av NilsO
#1203030
Särskilt digitala multimetrar kan ibland luras eftersom de inte belastar kretsen man mäter i. En lampa löser det problemet.

Det är mellan den svarta och den rosa ledningen i bilens kontaktstycke man ska mäta. De andra två går till tankmätaren.

Ibland kan pumparna börja fungera igen efter lite hantering (eller om man drämmer till tanken utifrån, bör provas vid motorstopp om man inte hör pumpen). Men då är de opålitliga och bör bytas ändå.
av joj2
#1203033
Då vet jag. Är inget bra på el, använder förmodligen multimetern uppåt väggarna fel. Nu får jag nöjet att återmontera armaturen. Ska bara försäkra mig om att den funkar med ett nytt relä först. Tack för hjälpen! Återkommer om (när) nya problem dyker upp...;-)
av joj2
#1203337
Nytt relä fick fart på spisen! Synd att jag mätte elen så dåligt att jag hann riva upp tankarmaturen, men den var lyckligtvis lite enklare att montera tillbaka.

Ängslig Säkerhetsfråga: Eftersom kablaget till pumpen satt klamrat/fastkilat någonstans under bilen klippte jag av det. Har nu använt hylsor med smältlim för att skarva ihop dem och tänkte ”baka ihop” dem med hjälp av vulktejp. Kan tillägas att alla slangar/ledningar/påfyllningsrör till tanken har fått nya slangklämmor och sitter som de ska. Inget bränsleläckage där alltså..

Detta borde väl bli gnistfritt och tryggt?

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]