Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1202706
När jag har bilen i friläge kommer ett skrapande,vinande, väsande ljud från växellådan
När jag trycker in kopplingen slutar ljudet direkt.
Förra ägaren har bytt urtrampningslageret för inte speciellt länge sen men ljudet är kvar.

-kan det vara lagret till ingående axel?

- kan man byta det själv

- hur mycket kostar lagret?

- hur gör man?
Senast redigerad av 1 Volvo74092, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1202796
Om du har växellådan i friläge, kopplingspedalen uppsläpt så är den ingående axeln det enda som snurrar. Om du har motorn igång alltså... Det första att göra är att kolla så det är olja i växellådan, det andra att det är rätt olja. Det kan vara problem att få loss nivå och avtappningspluggarna, en kraftig 6-kanthylsa och en spärr eller ledhandtag. Absolut inte skiftnyckel.......
M47 är känd för att vara dålig, för att byta det lagret får man "ta isär" hela lådan. Det lagret som sitter på ingående axeln kan man eventuellt byta med en speciell avdragare, men det sitter ett lager i ingående axeln som bara är "låst" på 4-ans växel, då måste du ta isär hela lådan, men då skulle det hörts på flera växlar när du kör. Jag har inte haft isär en M47 låda så det får någon annan svara på. Har haft isär M40 ich M41 och det är en liknande konstruktion.
av Volvo74092
#1202849
Oljudet hörs inte när jag har växel i, kan vara att det försvinner eller att allt annat ljud överröstar oljudet,
- är det fortfarande ett lager i växellådan som ni tror är trasigt, eller kan det vara urtrampningslageret? Även om det är utbytt (det utbytta urtrampningslageret kom dock från skroten)
- om det är lagret till axeln som är trasigt är det skadligt att åka med det? Det verkar ju vara rätt omständigt att byta...
Senast redigerad av 1 Volvo74092, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1202999
Volvo74092 skrev:Oljudet hörs inte när jag lägger i växel
Då står ingående axeln till växellådan stilla och urtrampningslagret arbetar
#1313942
Lite offtopic kanske men.. jag blir lite fundersam varje gång jag ser en variant av följande:

"M47 är känd för att vara dålig"

Inte helt sällan med en referens till att m46 är mycket bättre.

Typ allt utom det som rör femmans växel är ju utbytbart dessa lådor emellan, så jag är lite nyfiken på vad som anses vara så dåligt med just m47?
#1313989
JerryLundgren skrev: Typ allt utom det som rör femmans växel är ju utbytbart dessa lådor emellan, så jag är lite nyfiken på vad som anses vara så dåligt med just m47?
Det är just 5-ans växel som är dålig på M47. M45 (som är grunden på dessa) är en ganska kraftig och hållbar (4-växlad) växellåda och M47 har en "påbyggnad" bakom växellådan där lager och drev till 5-an och det är där problemen är. Problemet är att denna "påbyggnad" gör konstruktionen klenare så Volvo själva använde aldrig denna växellåda på motorstarka versioner. Turbo och B234F (dubbelkam motorn) fanns bara med M46 och automat till M90 kom i mitten på -90-talet.
M46 har en hydraulisk styrd planetväxel som från mitten av -80-talet (modell J/P eller P) är enda manuela alternativet på dessa motorer tills M90 kom. M46 hade problem med reläet som styr den elektriska inkoppling och gammal (och fel) olja. På min (B234F motor) höll M46-lådan till c:a 40000 mil (hydrauliKen slutade fungera), bytte då till en som rullat 23000 mil och den har nu funkat i snart 10000 mil. Funkar kanon.... :-D
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1314422
JerryLundgren skrev: ons 01 maj 2019, 10:06 Oftast när man hör eller läser om rasade m45, 46 och 47 lådor så pratas det om tvåans eller treans växel vilket man då kan misstänka "axelflex" vara anledningen till. Jag har inte hört jättemånga berätta om rasade femteväxlar som i ditt fall.
Inte rasade, men lager oljud när man kör på 5-an. Problemet på M46 är nog mest att man sliter på synkningen på 3-ans växel när man växlar för snabbt från overdrive läge till 3-ans växel

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]