Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1202007
Jag trodde först att topplockspackningen var problemet eftersom jag får fylla på tom reservoar 1 gång i veckan och bilen är sliten.

Efter att ha kört den häromdagen så såg jag att det kom ånga från kylaren när jag öppnade motorhuven, svårt att se. På en sidan kylaren var det blött hela vägen (i kanten mellan cellerna och plasten), på andra sidan kylare var det lite blött. Det var vitt kladd vid den övre kylarslangen, men läckte ej.

Kylaren är ca 2 år gammal (fabriksny), kan den redan gått sönder av normalt slitage eller vad är orsaken?
#1202032
Låter som att den läcker, såvida det inte läcker från någon av slanganslutningarna och rinner längs med.

Man har ju tre års reklamationsrätt, så om du har kvar kvitto etc så bör du kunna få bytt ut den. Om du själv köpt reservdelen.
#1202098
Man kan under kortare period köra utan eller i alla fall lossat kylarlock. Då blir det inget tryck i kylaren och det läcker mindre vatten, men det ångar ut en del genom kylarlocket så det får kollas nivån ofta ändå.
#1204155
Kan det verkligen var kylaren det är fel på? Är det inte mer tryck än normalt då det tidigare verkar ha tagit sig utan genom skarven på den övre kylarslangen...

Jag har en annan kylare, men jag undrar om det blir samma sak om jag sätter dit den? vilka /billiga enkla test kan jag göra i nuläget?
#1204858
NilsO skrev:Det är en läcka. Kylsystemet ska hålla tätt för upp till 1.5 bar. Då öppnar säkerhetsventilen i locket på expansionskärlet. Om det inte runnit kylvätska från expansionskärlet så har du inget problem med för stort tryck.
Det var skönt att höra. Usel kylare som inte håller mer än 2 år.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]