Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1201909
sicnarf skrev:64 är väl ingen ålder för en Volvo kille, Lennart? :D
Hade jag behållit min första bil hade vi varit nästan jämngamla ju. En mellan blå Opel Rekord -59 med vitt tak. De skrotades 1978 till förmån för en svart Opel Rekord -59 (svenktillverkad) som såldes 2010...... Då körd 11500 mil med sedan ny.
av nivenko
#1201948
Det var decennier sedan jag hade en kokande motor men frågan är vad som händer utifall det händer nu under veckan som jag inte har koll på temperaturen hela tiden. Reagerar den andra givaren så jag märker det under körning. Lagen om alltings jävulsskap säjer ju att nu kommer motorn att koka och sabba toppen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1201953
Risken att det skulle försvinna vatten helt plötsligt är nog inte så stor, du får helt enkelt kolla vatten oftare. Det enda som händer i den andra givaren är ju att motståndet ändrar sig mer än det skulle vara annars så motorn skulle få mindre bensin och motorstörningslampan skulle varna, men det tror jag inte att det gör. Det är nog för små skillnader i bränslemängd.
av nivenko
#1202086
Tempmätaren fungerade ikväll både fram och tillbaks. Detta tyder på att det är när bilen har gått varm och parkeras en stund som felet uppträder vid fortsatt färd, nåväl problemet är snart historia :-) Apropå det så var min första bil också en opel rekord men årsmodell 60, en bil som jag låg under i veckorna för att åka på dans i helgen och med lite tur kom hem igen. Har hunnit avverka en opel rekord 66 och en rallykadett 69 också. Dessutom en valiant, en 142, 2 st granador och en 245 också. Har antagligen glömt någon :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1202097
nivenko skrev:min första bil också en opel rekord men årsmodell 60
Dom båda var likadana (modell P) men -60 års modell fans även med 1,7L motor och 4 dörrar. Min hade 1,5L och 2 dörrar. Dock blev min (efter ett motor ras) ombyggd med motor, växellåda (4-växlad) och bakaxel från en -61-a (modell P2). Nya modellen med raka rutor (älskar fortfarande panoramarutor...). senare (efter ett ytterligare motor ras) till en motor från en -63 års Opel Rekord Cupé (Modell A). Då hade jag ökat motoreffekten från ursprungliga 38 hk (1,5L) via 45 hk (1,7l) till 67 hk (DIN) i Cupé motorn. Visst var bilarna snyggare då :lol: :lol: :lol:
http://www.ravjagarn.se/blogg/tag/opel-rekord/
Det var bättre förr, försök öka motoreffekten med 75% idag utan att Bilprovningen "gnäller"....
Så här såg min Opel ut som ny (dock inte det vita bandet på sidorna). Den var omlackerad till helt blå (samma färg) när jag köpte den för 300 kr till midsommar 1972. När Den skrotades -79 var den lackerad i Saab 99-es mörkt gröna färg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opel_Reko ... -22-45.jpg
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]