Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1201610
Det är bulten till oljepumpen som ska bytas,10.9 hållfastighetsklass tror jag det ska vara. Den det står OILP. på i länken. Har du en -88B har du nog inte automatisk spännare lom länken utan en manuell spännare som på 8V motorerna. Den är 3 kuggar kortare. Jag har det på min -88B och fick fel första gången. Denna rem ska det vara i så fall
https://www.skruvat.se/Kamrem-P10282.aspx
Tror den automatiska kom till -90 års modell, eller e.v att det fanns båda ett tag.
av nivenko
#1201695
Som vanligt har du rätt lennart, det är manuell spännare :D . Ska förbi volvo och beställa bulten. Körde en lika lång sträcka idag och mätaren slutade fungera igen efter en dryg mil, alla gånger detta har hänt har bilen varit stående en halvtimme innan jag kört igen. Har jag rätt i min förmodan att det måste vara givaren som krånglar. Kan det eventuellt ha att göra med att värmen från motorn påverkar kontakterna till givaren så att de utvidgas olika? Det är en akademisk fråga nu då jag beställt ny givare men skulle vara kul att veta om ni har en hypotes. Imorgon ska jag köra två gånger fyra mil, ska bli kul att se hur livet är för mätaren då. En viktigare fråga är hur jag kan se om motorn blir överhettad under gång, kommer den andra givaren som är kopplad till motorstyrningen att göra att jag märker att så är fallet?
av nivenko
#1201704
Kollade nyss och remmen är bytt under våren 2014 så den har gått 2000 mil och 3,5 år så jag behöver inte byta den efter vad jag förstår. Åren går inte så fort som jag trodde och det är bra när man blir 65 :D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1201822
nivenko skrev: Kan det eventuellt ha att göra med att värmen från motorn påverkar kontakterna till givaren så att de utvidgas olika
Jag tror också att det är fel på givaren, kostar inte många kronor har jag för mig. Du har väl kollat så motorn blir ordentligt varm, så det inte är termostaten som krånglar. Ett ganska vanligt fel på gamla motorer är att kablarna blir murkna inne i kabelhärvan under insuget. Detta var en av dom första åtgärderna jag gjorde på min motor. Jag bytte mot en beg. härva från en "vanlig!!" B230 motor (nyare modell, kan varit en 240 -93) och det var främst kontaktstycket till temp.givaren som var trasigt. Kommer faktiskt inte ihåg om jag skarvade kablarna mot dom gamla eller om det är ett kontaktstycke för dessa kablar.
Det är väl åldern här också...Precis fyllt 64 :-O)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1201909
sicnarf skrev:64 är väl ingen ålder för en Volvo kille, Lennart? :D
Hade jag behållit min första bil hade vi varit nästan jämngamla ju. En mellan blå Opel Rekord -59 med vitt tak. De skrotades 1978 till förmån för en svart Opel Rekord -59 (svenktillverkad) som såldes 2010...... Då körd 11500 mil med sedan ny.
av nivenko
#1201948
Det var decennier sedan jag hade en kokande motor men frågan är vad som händer utifall det händer nu under veckan som jag inte har koll på temperaturen hela tiden. Reagerar den andra givaren så jag märker det under körning. Lagen om alltings jävulsskap säjer ju att nu kommer motorn att koka och sabba toppen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1201953
Risken att det skulle försvinna vatten helt plötsligt är nog inte så stor, du får helt enkelt kolla vatten oftare. Det enda som händer i den andra givaren är ju att motståndet ändrar sig mer än det skulle vara annars så motorn skulle få mindre bensin och motorstörningslampan skulle varna, men det tror jag inte att det gör. Det är nog för små skillnader i bränslemängd.
av nivenko
#1202086
Tempmätaren fungerade ikväll både fram och tillbaks. Detta tyder på att det är när bilen har gått varm och parkeras en stund som felet uppträder vid fortsatt färd, nåväl problemet är snart historia :-) Apropå det så var min första bil också en opel rekord men årsmodell 60, en bil som jag låg under i veckorna för att åka på dans i helgen och med lite tur kom hem igen. Har hunnit avverka en opel rekord 66 och en rallykadett 69 också. Dessutom en valiant, en 142, 2 st granador och en 245 också. Har antagligen glömt någon :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1202097
nivenko skrev:min första bil också en opel rekord men årsmodell 60
Dom båda var likadana (modell P) men -60 års modell fans även med 1,7L motor och 4 dörrar. Min hade 1,5L och 2 dörrar. Dock blev min (efter ett motor ras) ombyggd med motor, växellåda (4-växlad) och bakaxel från en -61-a (modell P2). Nya modellen med raka rutor (älskar fortfarande panoramarutor...). senare (efter ett ytterligare motor ras) till en motor från en -63 års Opel Rekord Cupé (Modell A). Då hade jag ökat motoreffekten från ursprungliga 38 hk (1,5L) via 45 hk (1,7l) till 67 hk (DIN) i Cupé motorn. Visst var bilarna snyggare då :lol: :lol: :lol:
http://www.ravjagarn.se/blogg/tag/opel-rekord/
Det var bättre förr, försök öka motoreffekten med 75% idag utan att Bilprovningen "gnäller"....
Så här såg min Opel ut som ny (dock inte det vita bandet på sidorna). Den var omlackerad till helt blå (samma färg) när jag köpte den för 300 kr till midsommar 1972. När Den skrotades -79 var den lackerad i Saab 99-es mörkt gröna färg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opel_Reko ... -22-45.jpg
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]